Władze Przewozów Regionalnych podjęły decyzję o likwidacji śląskiego zakładu. Przewozy w regionie spółka będzie realizowała jedynie do końca roku. Całość przewozów pasażerskich w regionie przejmą Koleje Śląskie.
Z informacji przekazanych przez Przewozy Regionalne wynika, że zarząd województwa śląskiego zdecydował o zakończeniu wraz z końcem roku współpracy ze spółką, co będzie oznaczało likwidację Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Sam proces ma zostać przeprowadzony przez powołanego specjalnie do tego celu likwidatora. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami marszałka Matusiewicza, od początku roku obsługa wszystkich połączeń regionalnych zostanie przejęta przez Koleje Śląskie.
– Zarząd Województwa Śląskiego, który jest głównym organizatorem transportu publicznego na terenie województwa, a jednocześnie współwłaścicielem Przewozów Regionalnych, pozbawił nas bez procedury przetargowej obsługi połączeń w całym regionie. Wcześniej na analogicznej zasadzie Koleje Śląskie przejęły najbardziej dochodowe połączenia Częstochowa – Gliwice i Katowice – Wisła – powiedziała w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Katarzyna Mirowska, rzecznik Przewozów Regionalnych.
Konflikt o dofinansowanie i likwidacja połączeń
Przewozy Regionalne od wielu miesięcy nie mogły dojść do porozumienia z zarządem województwa, co do wielkości kwoty przekazywanej na dofinansowanie przewozów pasażerskich. Na początku roku śląscy urzędnicy tłumaczyli, że zrobili co mogli, i podnieśli dopłatę z 90 milionów złotych zapisanych w umowie wieloletniej do 120 milionów. Przewoźnik twierdził, że to za mało i proponował kwotę 138 milionów złotych.
Do porozumienia jednak nie doszło. W kolejnych miesiącach Przewozy Regionalne cięły połączenia a urząd marszałkowski zlecał obsługę coraz większej liczby połączeń Kolejom Śląskim. Pisaliśmy o tym m.in. tutaj, tutaj i tutaj.
Będą zwolnienia, nie będzie przetargu
Pod koniec maja informacje o rezygnacji z organizacji przetargu na obsługę transportu pasażerskiego i zleceniu całości przewozów Kolejom Śląskim przekazał związkom zawodowym działającym w Śląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych marszałek województwa.
– Skutkiem takich działań będzie likwidacja naszego Zakładu. W najbliższych tygodniach, blisko 2 tysiące pracowników otrzyma wypowiedzenia i 1 stycznia 2013 r. powiększy szeregi bezrobotnych. Czy Koleje Śląskie posiadają niezbędną ilość taboru i pracowników, by sprostać temu wyzwaniu? Dotarły do nas informacje o możliwości zastępowania taboru szynowego komunikacją zastępczą. Czy podróżujący koleją będą z tego powodu zadowoleni? – pytali wówczas związkowcy (szerzej tutaj).
Pierwsze informacje o możliwości odwołania przetargu na przewozy w województwie śląskim pojawiły się w połowie czerwca. Sama procedura napotkała problemy formalne (pisaliśmy o tym tutaj). Warto wspomnieć, że udziałem w postępowaniu oprócz Kolei Śląskich i Przewozów Regionalnych zainteresowana była Arriva.
Usamorządowienie - niedokończona reforma
Od 22 grudnia 2008 roku dawna spółka PKP Przewozy Regionalne została przekazana Urzędom Marszałkowskim województw. Ze spółki wydzielono połączenia międzywojewódzkie i oddano je razem z taborem do PKP Intercity. Każdy marszałek ma udziały w spółce, która - przemianowana na Przewozy Regionalne - obsługuje przede wszystkim codzienne dojazdy do pracy. Od początku samorządy nie radziły sobie z prowadzeniem spółki, w której pozostał jedynie najmniej rentowny element przewozów i najstarszy tabor. Wszelkie zmiany utrudnia to, że 16 marszałków - udziałowców spółki - do dziś nie wypracowało wspólnej strategii dla przewoźnika, a także jego silne uzwiązkowienie.
Co gorsza, przekazane samorządom Przewozy Regionalne okazały się zadłużone, głównie w PKP PLK, na setki milionów złotych - Rzeczywista kondycja finansowa spółki w chwili jej przejmowania przez samorządy odbiegała od stanu prezentowanego w roku 2008, gdy PKP PR obsługiwało jeszcze przewozy pociągami pośpiesznymi. Prognozy finansowe snute przed wydzieleniem przewozów międzywojewódzkich i usamorządowieniem okazały się nieprawdziwe - mówił w 2009 roku Zbigniew Szczygieł, członek zarządu województwa dolnośląskiego.
W grudniu 2011 roku Konwent Marszałków podjął decyzję, na mocy której od 1 stycznia 2013 r. Przewozy Regionalne zostaną podzielone na spółki poszczególnych województw, które przejmą od PR obsługę połączeń. Takie były ponoć pierwotne zamierzenia ówczesnego wiceministra infrastruktury Juliusza Engelhardta, który jest głównym autorem tzw. "usamorządowienia". Wydzielony został zespół pod kierunkiem woj. śląskiego, który miał przygotować jeden lub kilka wariantów przekształcenia PR wraz z oceną wszystkich konsekwencji. Jednak do dnia dzisiejszego zespół nie przedstawił efektów swoich prac. Cykl artykułów na temat podziału Przewozów Regionalnych można znaleźć tutaj.