27 stycznia 2011r. w Warszawie odbędzie się konferencja pt. "Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym". Gościem specjalnym spotkania będzie Anders Lundström, head of unit w Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA).
Do końca 2010 r. Komisja Europejska miała przyjąć regulację odnośnie procedur certyfikacyjnych jednostek odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM). Nie została ona jak dotąd opublikowana. Dlaczego? Co jest przyczyną opóźnienia? Jakie jest znaczenie tego opóźnienia odnośnie ECM? I jakie są zasadnicze aspekty tego dokumentu, które mają zostać zaimplementowane?
Anders Lundström, head of unit w Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA): Powodem tego, że Komisja nie była w stanie przyjąć regulacji odnośnie certyfikacji ECM w, jak to planowano, grudniu 2010, była dyskusja w Komitecie państw członkowskich, który musi wydać pozytywną opinię. Zajęła ona więcej czasu niż przewidywała Komisja. Projekt regulacji został ostatecznie przyjęty przez Komitet w grudniu 2010 r. Ma ona zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wiosną 2011 r., po przetłumaczeniu jej na wszystkie oficjalne języki Unii Europejskiej. Opóźnienie nie ma poważnego wpływu na ECM. Wszystkie te jednostki musiały zostać zarejestrowane w krajowym wykazie pojazdów w listopadzie 2010 r., niezależnie od tego, czy zostały certyfikowane, czy nie. Przechodząc do głównych aspektów regulacji - instytucje certyfikujące będą akredytowane, czy też uznawane, przez państwa członkowskie, w celu przeprowadzenia certyfikacji. Funkcje zarządcze ECM będą zawsze certyfikowane. Jeśli podległe temu podfunkcje (budowa zaplecza utrzymaniowego, zarządzanie utrzymaniem floty) będą wykonywane przez podmioty zewnętrzne, regulacja wprowadza możliwość używania w tym celu certyfikowanych firm. Certyfikat będzie oznaczał zgodność z regulacją.
Wiele przedsiębiorstw kolejowych w krajach Unii Europejskiej przeprowadza certyfikację utrzymania taboru kolejowego we własnym zakresie. Dlaczego pana zdaniem postępują w ten sposób? I co takie postępowanie oznacza?
Samocertyfikacja koresponduje z obawami niektórych państw członkowskich, iż nie będą one w stanie wystawiać certyfikatów dla przedsiębiorstw kolejowych, jeśli nie potrafią one zaprezentować dowodów, iż utrzymanie używanych przez nich wagonów znajduje się pod kontrolą tych przedsiębiorstw. Zapewnienie, że używają wagonów, dla utrzymania których zatrudniony jest certyfikowany ECM, stało się w niektórych państwach warunkiem zezwolenia na eksploatację. Samocertyifkacja będzie stopniowo zastępowana przez nowy system certyfikacji ECM.
Czy Europejska Agencja Kolejowa (ERA) pracuje nad regulacjami odnośnie zarządców infrastruktury zajmujących się utrzymaniem, włączając w to krytyczne zasoby, takie jak sygnalizacja kolejowa? Kiedy możemy się spodziewać przekazania takiej regulacji do Komisji Europejskiej?
Agencja nie ma uprawnień do tworzenia regulacji na temat wymogów odnośnie zarządzania infrastrukturą kolejową. Poza tym nie widzimy potrzeby opracowania takiej regulacji, odkąd zarządca infrastruktury jest za nią odpowiedzialny. Autoryzacja bezpieczeństwa zarządcy infrastruktury wydawana przez narodowe władze bezpieczeństwa obejmuje także kwestie utrzymania. Urzędy te muszą przeznaczać wystarczające zasoby na nadzór nad przestrzeganiem przez zarządcę infrastruktury zasad i procedur utrzymania, jak również nad tym, czy system zarządzania bezpieczeństwem działa prawidłowo i zapewnia wysokie standardy bezpieczeństwa na sieci.
Wspomniane w rozmowie kwestie będą wiodącym tematem konferencji „Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym” organizowanej przez RK Konferencje, a która odbędzie się 27 stycznia 2011 roku w Warszawie.

www.rk-konferencje.pl
Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym
Data i miejsce konferencji:
27 stycznia 2011 r., Warszawa
Program konferencji:
9:30 |
Rejestracja uczestników, poranna kawa
|
9:40 |
Wprowadzenie: Piotr Faryna, dyrektor biura, Railway Business Forum
|
10:00 |
Prezentacja wprowadzająca:
Rozwój legislacji europejskiej w zakresie certyfikacji bezpieczeństwa zarządców infrastruktury, operatorów kolejowych, jednostek odpowiedzialnych za utrzymanie.
Prelegenci:
Anders Lundström, Head of Unit Safety, European Railway Agency
Aleksandra Perkuszewska, Common Safety Targets officer, European Railway Agency |
10:50 |
Prezentacja:
Stan obecny implementacji nowej legislacji europejskiej w zakresie bezpieczeństwa kolejowego w prawie polskim
Prelegent: Krzysztof Banaszek, Wiceprezes ds. Techniki i Bezpieczeństwa Urzędu Transportu Kolejowego |
11:20 |
Prezentacja:
Polityka samocertyfikacji ECM
Prelegent: Bogumił Wysocki, Freightliner PL |
11:50 |
Prezentacja:
Nowe uregulowania prawne w zakresie zarządzania bezpieczeństwem transporcie kolejowym – certyfikacja ECM
Prelegent: Krzysztof Baczyński, Ekspert, Zespół Doradców Gospodarczych TOR |
12:10 |
Przerwa Kawowa |
12:40 |
Prezentacja:
Ryzyka współdzielone w zarządzaniu bezpieczństwem w transporcie kolejowym
Prelegent: Marek Pawlik, Wiceprezes Zarządu, PKP PLK |
13:10 |
10 Prezentacja:
Doświadczenia w zarządzaniu bezpieczeństwem w transporcie kolejowym w PKP Cargo
Prelegent: Paweł Terczyński, Menedżer ds. procesu kontroli i audytów Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w Wydziale Bezpieczeństwa Ruchu, PKP Cargo |
13:30 |
Prezentacja:
Inwestycje w bezpieczeństwo a eliminowanie ryzyka. Przykład zastosowań w taborze kolejowym zabezpieczeń typu crash.
Andrzej Żurkowski, Dyrektor, Instytut Kolejnictwa |
13:50 |
Prezentacja:
Bezpieczeństwo projektów inwestycyjnych
Prelegent: Iwona Staniec, Polrisk |
14:10 |
Prezentacja: Zmiany w prawie w zakresie certyfikacji bezpieczeństwa a bieżąca sytuacja na rynku kolejowym
Prelegent: Marcin Kamola, Analityk, ZDG TOR |
14:30 |
Lunch |
15:30 |
Prezentacja wprowadzająca do dyskusji:
Prawno-instytucjonalne przeszkody certyfikacji bezpieczeństwa w transporcie kolejowym
Prelegent: Ryszard Węcławik, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa Kolejowego, ZDG TOR |
16:00 |
Panel dyskusyjny: problemy certyfikacji usług transportu kolejowego
Uczestnicy:
• przedstawiciel ERA
• przedstawiciel UTK
• przedstawiciel MI
• przedstawiciel PKP PLK
• przedstawiciel DB Schenker Rail Polska |
17:00 |
Zakończenie konferencji |
Patronat medialny: Rynek Kolejowy i rynek-kolejowy.pl