Partnerzy serwisu:
Biznes

Kolprojekt: Upadamy przez PKP PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
19-11-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kolprojekt, 19 listopada 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kolprojekt: Upadamy przez PKP PLK
Zarząd CB PBBK Kolprojekt informuje, że w dniu 29 października 2010 roku został złożony do właściwego sądu powszechnego wniosek o upadłość spółki z możliwością zawarciu układu. Bezpośrednią przyczyną tej sytuacji jest utracenie płynności finansowej spowodowane bezpodstawnym naliczeniem kar finansowych przez PKP PLK oraz brakiem wpłaty należności za wykonane prace - czytamy w oświadczeniu spółki.

Spółka Kolprojekt ma 60-letnie doświadczenie i unikatowe kompetencje w zakresie realizacji projektów inżynieryjnych dla infrastruktury kolejowej. Według szacunków zarządu, Kolprojekt posiada około 15% udziału w rynku usług projektowych dla kolejnictwa, a wartość tego rynku szacowana jest 130 – 150 mln zł rocznie. Z firmą PKP PLK prowadzimy współpracę od wielu lat – około 80% realizacji Kolprojektu dotyczy tego Zamawiającego. Tego typu biura projektowo-inżynieryjne – ze względu na unikatowe kompetencje i doświadczenie – są nieliczne w Polsce i wszystkie zaangażowane są intensywnie w prace przygotowujące infrastrukturę przed Euro 2012 (np. trasa E65 Warszawa – Gdańsk, E30) - napisano w oświadczeniu.

Firma Kolprojekt niejednokrotnie realizowała na rzecz PKP PLK skomplikowane i wymagające – także czasowo – projekty inżynieryjne. Każdorazowo do prawidłowego wykonania zlecenia niezbędna jest – dostarczana przez Zamawiającego – dokumentacja formalno-prawna. Termin otrzymania właściwej dokumentacji bezpośrednio wpływa na datę zakończenia realizacji przez Kolprojekt.

W przypadku kontraktu z 2005 roku, zawartego przez Konsorcjum, w składzie: Kolprojekt (jako Lider Konsorcjum) oraz firmy: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o.; Jacobs Polska Sp. z o.o.; Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych Sp. z. o.o.), na pomoc techniczną dla przygotowania projektu modernizacji linii kolejowej E65 na odcinku Warszawa – Działdowo – Gdynia (Lokalne Centrum Sterowania w Nasielsku i Ciechanowie) – nastąpiło istotne opóźnienie w dostarczeniu niezbędnej dokumentacji przez PKP PLK - czytamy  w oświadczeniu spółki.

Niestety, PKP PLK – niezgodnie z ustaleniami z Konsorcjum, podejmowanymi w trakcie realizacji projektu - naliczyła gigantyczne kary za opóźnienia, a następnie potrąciła je z należnego Konsorcjum wynagrodzenia. Kwoty naliczonych przez PKP PLK kar pozostają rozliczeniami spornymi, ponieważ Kolprojekt nie może uznać ich zasadności.

Pomimo wielu prób polubownego zakończenia tej sytuacji i trwających 9 miesięcy negocjacji, nie osiągnięto porozumienia w zakresie zawyżonych kar umownych oraz uregulowania należności w stosunku do Kolprojekt.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku projektu LCS Działdowo, realizowanego przez Konsorcjum, którego członkiem jest Kolprojekt. Łączne zobowiązania PKP PLK wobec Kolprojekt z tytułu tych dwóch projektów sięgają 5 mln zł.

Obecnie spółka utraciła całkowicie płynność finansową i nie posiada środków niezbędnych do prowadzenia działalności oraz terminowej obsługi wierzycieli.

Tym samym, obowiązkiem zarządu spółki jest złożenie wniosku o upadłość, z możliwością układu. Uważamy, że to rażący przykład nadużywania przez państwowego monopolistę swojej pozycji, kosztem prywatnej przedsiębiorczości, a także osób zatrudnionych – w dobrej wierze i z zaangażowaniem świadczących swoją pracę. Upadłość Kolprojekt oznacza utratę pracy przez wybitnych specjalistów, ale również zablokowanie lub znaczące opóźnienie szeregu projektów infrastrukturalnych realizowanych z udziałem znaczących dofinansowań Unii Europejskiej - czytamy w oświadczeniu podpisanym przez Dariusz Koreckiego, prezesa Kolprojektu.
 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Nowy inwestor w Kolprojekcie

Biznes

Nowy inwestor w Kolprojekcie

mg, Rynek Kolejowy, 25 lutego 2010 25 lutego 2010

Jest szansa na uratowanie Kolprojektu

Biznes

Jest szansa na uratowanie Kolprojektu

Piotr Stefaniak, wnp.pl, 22 listopada 2010 23 listopada 2010

Kolprojekt zbankrutował

Biznes

Kolprojekt zbankrutował

wś, Rynek Kolejowy, 9 maja 2011 09 maja 2011

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Nowy inwestor w Kolprojekcie

Biznes

Nowy inwestor w Kolprojekcie

mg, Rynek Kolejowy, 25 lutego 2010 25 lutego 2010

Jest szansa na uratowanie Kolprojektu

Biznes

Jest szansa na uratowanie Kolprojektu

Piotr Stefaniak, wnp.pl, 22 listopada 2010 23 listopada 2010

Kolprojekt zbankrutował

Biznes

Kolprojekt zbankrutował

wś, Rynek Kolejowy, 9 maja 2011 09 maja 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5