Konsorcjum firm Mott MacDonald i Sudop Praha zostało wybrane do przeprowadzenia prac przygotowawczych związanych z budową linii kolei dużych prędkości, która ma w przyszłości połączyć stolicę Czech z Dreznem. Dzięki planowanej linii, podróż między miastami miałaby skrócić się do godziny.
Zwycięskie konsorcjum ma za zadanie przeprowadzić badania geotechniczne i analizy środowiskowe. Kontrakt obejmuje także przygotowawcze prace projektowe dla mostów, wiaduktów i tuneli, które w ciągu linii musiałyby zostać zbudowane, a także wstępne studium wykonalności dla całego projektu.
Istniejąca dziś linia kolejowa łącząca Drezno z Pragą napotyka na liczne przeszkody naturalne – m.in. rzekę Łabę oraz górzysty teren. Stąd też czas przejazdu wynosi dla pociągu bezpośredniego nieco ponad 2 godziny i 20 minut (przy dystansie 199 km). Dodatkowo linia jest także narażona na podtopienia i powodzie, ponieważ miejscami przebiega w bliskim sąsiedztwie rzeki. Nowa linia przede wszystkim skróciłaby czas podróży oraz pozwoliłaby na zwiększenie przepustowości w transporcie pomiędzy północno-zachodnią i południowo-wschodnią Europą. Udałoby się to osiągnąć m.in. dzięki temu, że najtrudniejsze odcinki linii w górzystym terenie miałyby zostać poprowadzone kilkoma tunelami.
Rozmowy w sprawie budowy linii KDP między Niemcami a Czechami toczą się już od kilku lat. Dotyczą one m.in. poprawy jakości infrastruktury w ciągu europejskiego korytarza transportowego. Linia miałaby zostać poprowadzona równolegle do istniejącej trasy. Pociągi po nowej trasie miałyby pojechać z prędkością od 250 do 300 km/h, co pozwoliłoby skrócić dzisiejszy czas jazdy o ponad połowę.
O przyznaniu środków na przeprowadzenie prac przygotowawczych związanych z budową linii kolei dużych prędkości w ramach funduszu TEN-T, Komisja Europejska zdecydowała ostatecznie w grudniu minionego roku. Wysokość unijnego wsparcia to 629 tys. euro.