Spółka Koleje Mazowieckie po raz kolejny zaangażowała się w akcję mającą na celu zwrócenie opinii publicznej na problemy mam podróżujących z małymi dziećmi – została partnerem akcji „Polska - miejsce przyjazne mamie i dziecku” promowanej pod hasłem „Nie udawaj, że nie widzisz”. Organizatorem kampanii jest portal dla kobiet ofeminin.pl.
Kampania „Polska - miejsce przyjazne mamie i dziecku” jest inicjatywą portalu ofeminin.pl. Naczelnym celem akcji jest zmiana myślenia polskiego społeczeństwa i uczulenie Polaków na potrzeby kobiet z dziećmi, by mogły one aktywnie poruszać się w przestrzeni publicznej. Problemem nie jest jedynie brak pomocy, lecz także bariery architektoniczne, które utrudniają poruszanie się z wózkiem, czy brak takich udogodnień, jak przewijaki w miejscach publicznych.
Akcja promowana jest kampanią reklamową pod hasłem „Nie udawaj, że nie widzisz”. Pod adresem www.nie-udawaj.pl zamieszczone zostaną wszystkie działania związane z akcją. Będą to m.in. aktyw-ności redakcyjne (wywiady, artykuły, analizy), interpretacja badania na temat przystosowania przestrzeni publicznej dla mam z dziećmi, aplikacja umożliwiająca zgłaszanie i ocenę „Miejsc przyja-znych mamie i dziecku” i wiele innych.
Ambasadorkami akcji zostały znane Polki, które same są mamami: Anna Dereszowska, Reni Jusis, Joanna Orleańska, Odeta Moro-Figurska, Magdalena Schejbal, Agnieszka Pomaska, Jolanta Kwa-śniewska, Joanna Kluzik-Rostkowska, Małgorzata Napieralska i Zuzanna Ziomecka. Honorowy patro-nat nad kampanią objęły: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Instytut Matki i Dziecka, Fundacja Szczęśliwe Macierzyństwo, Fundacja Mama, Stowarzyszenie Kongres Kobiet i Gender Studies IBL PAN.
– Z ogromną przyjemnością włączyliśmy się w akcję portalu ofeminin.pl. Od trzech lat włączamy się w akcje na rzecz przyszłych mam, czy osób podróżujących z małymi dziećmi, jak np. „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży”, czy „Odmienny stan – odmienne traktowanie”. W ubiegłym roku Koleje Mazowieckie otrzymały tytuł „Miejsca Przyjaznego Przyszłej Mamie” – mówi Donata Nowakowska, Rzecznik Prasowy Spółki Koleje Mazowieckie – 14 maja zainicjowaliśmy kampanię „Pamiętaj o mamach”, która ma na celu uwrażliwienie naszych pasażerów na potrzeby osób z dziećmi. W ramach akcji zorganizowaliśmy m.in. konkurs na hasło, które będzie promować pozy-tywne wzorce.
Spółka nie tylko chce promować dobre wzory postępowania, ale podejmuje konkretne kroki, by likwidować bariery utrudniające podróżowanie z małymi dziećmi. Koleje Mazowieckie jako pierwsze, oznaczyły specjalnym piktogramem, miejsca dla kobiet w ciąży. Modernizowane składy wyposażane są w przewijaki dla niemowląt, a także windy i podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie. Nowe pociągi (np. wagony piętrowe, pociągi FLIRT czy ELF) są niskopodłogowe. Cechą charakterystyczną są przestronne wnętrza i szerokie przejścia, a także oznakowane miejsca, gdzie można swobodnie postawić wózek dziecięcy i usiąść przy nim, na specjalnym odchylanym siedzeniu.
Koleje Mazowieckie prowadzi działania na rzecz zapewnienia przyszłym mamom odpowiednich warunków podróży oraz aktywnie uczestniczy w kampaniach społecznych zwracających uwagę na pomoc kobietom w ciąży, dzieciom i matkom. Spółka uczestniczyła m.in. w kampanii „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży” oraz „Odmienny stan – odmienne traktowanie”.