Koleje Mazowieckie prowadzą aktywną politykę zatrudnienia. Zakłada ona dostosowanie struktury jakościowej i ilościowej zatrudnienia do potrzeb spółki. Od dłuższego czasu podejmowane są dynamiczne działania, mające na celu wyeliminowanie istniejącej od lat luki pokoleniowej, poprzez pozyskiwanie i rekrutację młodej, wyspecjalizowanej kadry. Te działania już w chwili obecnej bardzo korzystnie sytuują spółkę na tle innych spółek kolejowych.
Zgodnie z założeniami, do końca 2015 r. w spółce zostanie zatrudnionych około 300 pracowników do drużyn trakcyjnych i konduktorskich. Jak powiedział nam Marcin Karlikowski, Dyrektor Biura Spraw Pracowniczych Kolei Mazowieckich, nowe osoby nie będą zatrudniane w miejsce zwalnianych pracowników. - Mieliśmy za mało pracowników, przez co powstawały nadgodziny. Dodatkowo zwiększamy przewozy i kupujemy nowe lokomotywy, do których prowadzenia chcemy mieć własnych maszynistów. Dyrektor biura handlowego Piotr Zatorski dodaje - Cieszy to, że choć nasza siedziba jest w Warszawie, nasi pracownicy pochodzą z całego Mazowsza. Nowych osób do pracy także szukamy w całym województwie.
Nabór prowadzony jest na kilka sposobów:
• zatrudniane są osoby, które posiadają aktualne uprawnienia maszynisty, kierownika pociągu lub konduktora. Ponieważ zainteresowanie pracą w KM jest bardzo wysokie, aplikacji od chętnych do pracy nie brakuje. Umożliwia to prowadzenie dokładnej selekcji kandydatów i zatrudnienie jedynie najlepszych;
• wewnętrzne szkolenia pracowników oraz nadawanie specyficznych uprawnień przez wewnątrzzakładową komisję, zatwierdzoną przez Urząd Transportu Kolejowego. W ramach prowadzonych wewnętrznie kursów spółka planuje przyjmować dodatkowych kursantów z innych spółek kolejowych, przez co spółka pozyska dodatkowe źródło przychodu. Wpłynęły już pierwsze propozycje skierowania takich kandydatów z innych firm zarówno w zakresie przeprowadzenia przygotowania zawodowego jak i części teoretycznej kursów.
• zatrudnienie pomocników maszynistów, którzy zostaną następnie przeszkoleni na stanowisko maszynisty. We wrześniu br. zatrudniono 15 pomocników, którzy pod koniec roku przystąpią do egzaminów na stanowisko maszynisty. W analogiczny sposób odbędzie się szkolenie kierowników pociągów – zatrudniając wykwalifikowanych konduktorów, którzy zostaną skierowani na specjalne kursy. To dobry sposób na uzupełnienie niedoborów kadrowych w krótkim czasie.
• Zatrudnienie absolwentów techników kolejowych o specjalności technik elektroenergetyk transportu kolejowego. Odbywają oni szkolenie na stanowisko pomocnika maszynisty, a w dalszym etapie – gdy nabiorą doświadczenia – na stanowisko maszynisty. W sierpniu Spółka zatrudniła większość absolwentów klasy o tym profilu z Zespołu Szkół im. S. Wysockiego (dawną kolejówką), którzy wcześniej odbyli praktyki.
Ponadto Koleje Mazowieckie poszukują absolwentów techników o specjalnościach mechanicznych i energetycznych. Warunkiem rozpoczęcia procesu szkolenia jest posiadanie wykształcenia w jednej z wymienionych specjalności oraz doskonałe warunki zdrowotne.
Innym źródłem pozyskiwania kandydatów do pracy są staże, organizowane wraz z urzędami pracy na Mazowszu. Współpraca dotyczy stażów absolwenckich, m.in. w specjalności elektryk, elektromonter i rzemieślnik, a w dalszej perspektywie kursów na stanowisko maszynisty i kierownika pociągu. Staż odbywa się w Sekcjach Napraw i Eksploatacji Taboru i trwa 3-6 miesięcy. Stażysta, o ile uzyska pozytywną ocenę pracy, ma gwarancję zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Zostaje również skierowany na organizowane przez spółkę kursy.
W ramach podjętej współpracy z Urzędami Pracy Spółka została wpisana na listę instytucji szkoleniowych prowadzoną przez Wojewódzki Urząd Pracy.