Koleje Dolnośląskie podpisały z marszałkiem województwa dolnośląskiego umowę na wykonywanie przewozów na Dolnym Śląsku w latach 2015-2022. W Polsce tak długie umowy na wykonywanie przewozów, pozwalające przewoźnikom śmiało patrzeć w przyszłość, to wciąż rzadkość.
– Po raz pierwszy od początku działalności spółki organizator przewozów kolejowych na Dolnym Śląsku zawarł z nami umowę na okres dłuższy niż jeden rok. Do tej pory umowy takie podpisywane były na okres jednego roku, a w 2014 nawet na pół roku – mówi Justyna Stachniewicz, rzecznik Kolei Dolnośląskich.
Umowa z KD przewiduje, że w latach 2015-2022 przewoźnik wykona pracę eksploatacyjną na poziomie co najmniej ok. 35,06 mln pociągokilometrów. Łączne nakłady finansowe z UMWD w czasie trwania umowy wyniosą ok. 0,5 miliarda złotych (dla porównania: 3-letni kontrakt województwa śląskiego z Kolejami Śląskimi opiewał na wykonanie 30 mln. kilometrów z poziomem dopłaty w tym okresie w wysokości 470 mln złotych). Zapisana umowa stanowi minimum, które corocznie może być powiększane o kolejne zadania w miarę pozyskiwania nowego taboru i w ramach możliwości budżetowych województwa.
- Umowa daje nam minimalną gwarancję ze strony samorządu województwa i jednocześnie nie wyklucza, że wraz z wzrostem planowanej pracy eksploatacyjnej wzrośnie wartość dofinansowania – dodaje rzeczniczka. To szczególnie istotne w kontekście niepewnej przyszłości spółki Przewozy Regionalne w województwie dolnośląskim.
Warto zwrócić uwagę na długoterminowy charakter umowy dający gwarancję rozwoju Kolejom Dolnośląskim. 8-letnia umowa pozwala na długofalowe planowanie rozwoju firmy. Daje też szanse na pozyskanie dodatkowych źródeł finansowania np. na zakup taboru.
Kontrakty długoterminowe na wykonywanie przewozów kolejowych w województwach to wciąż rzadkość. Obecnie nad kontraktem dłuższym niż ten podpisany na Dolnym Śląsku myślą władze województwa śląskiego, które z Kolejami Śląskimi planują zawrzeć umowę lata 2015-2025, czyli na dziesięć lat. To niemal pewne, zwłaszcza że Koleje Śląskie, w przeciwieństwie do Kolei Dolnośląskich są jednak monopolistą w dziedzinie przewozów regionalnych na swoim terenie.
Więcej na temat 8-letniej umowy przeczytasz w następnym numerze miesięcznika Rynek Kolejowy.