Koła w składach Inspiro, jeżdżących po I i II linii, nadmiernie zużywają się. Metro zleciło ich całkowitą wymianę w ośmiu składach. Producent, konsorcjum Siemens i Newag, nie chciał tego uznać za wadę fabryczną, dlatego Metro jest teraz w sporze sądowym z firmami. Koszt wymiany – ponad 6 mln zł – zostanie pokryty z zabezpieczenia gwarancyjnego.
Powraca problem kół w składach podziemnej kolei. Metro Warszawskie stwierdziło nadmiernie zużywanie się kół monoblokowych w najnowszych składach Inspiro, wprowadzonych do ruchu w październiku 2013 r. W czerwcu tego roku spółka zgłosiła ten fakt producentowi jako wadę systemową i zażądało jej usunięcia w ramach gwarancji, obejmującej okres 36 miesięcy od włączenia do eksploatacji. Konsorcjum firm Siemens i Newag nie uznało tego jednak jako wady objętej gwarancją. W konsekwencji Metro jest teraz w sporze sądowym z producentem.
Dla zapewnienia ciągłości przewozów, wobec braku możliwości reprofilacji kół, Metro zdecydowało się na ich całkowitą wymianę w ośmiu składach. – Planowana wymiana jest zaleceniem producenta z dnia 3 czerwca 2015 r. i realizowana będzie przez producenta. Z dniem 7 sierpnia 2015 r. rozpoczęliśmy negocjacje umowy na dostarczenie i wymianę kół w pociągach Inspiro. Dostawy rozpoczną się w ciągu 7,5 miesięcy od podpisania umowy. Cała operacja nie będzie miała wpływu na prowadzenie ruchu pasażerskiego – informuje Paweł Siedlecki z biura prasowego Metra Warszawskiego.
Producent zapewnia, że koła zostały wykonane zgodnie ze specyfikacją zamówienia. – Jesteśmy w trakcie negocjacji w postępowaniu prowadzonym w trybie „z wolnej ręki” na dostawę fabrycznie nowych kół monoblokowych oraz osi zestawów kołowych tocznych i motorowych do wagonów metra typu Inspiro. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszym klientem Metrem Warszawskim w odniesieniu do sytuacji naruszających standardowe funkcjonowanie systemu metra. Dotyczy to zwłaszcza uruchomionej w marcu drugiej linii metra. Chcemy podkreślić, że zarówno same koła w pociągach Inspiro, jak i cała konstrukcja pojazdu jest zgodna z warunkami specyfikacji technicznej kontraktu – mówi Kinga Jabłonowska z biura prasowego Siemensa.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

2015-08-21 10:56:01 Autor: maja_k
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
haha, dobrze, że to nie inny Polski producetn bo by psy wieszano i to niezłe. aż dziw, nowe torowisko, równo, gładko, jeden łuk a na 1 lini praktycznie prosto a tu takie zużycia, ha? a jak acatusy na totalnie zdezelowanych, zniszczonych i krętych torowiskach miały duże zurzycie to oczywiście była wina producenta a nie stanu torowiska na które puszczono nowe składy. co za świat
2015-08-21 10:57:06 Autor: maja_k
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
zurzycie ;) sorrryyyy :)
2015-08-21 11:08:25 Autor: inzynier
---.9.243.245
Jezu, jak by to byla PESA to juz mielibysmy festiwal polaczko-trolli na 30 stron!
2015-08-21 11:14:53 Autor: mac
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Po prostu : niemiecki szajs. Wspierajmy polskie firmy !
2015-08-21 11:59:50 Autor: Abc
---.adsl.inetia.pl
A czemu mamy wmieszać psy na Newagu? Newag jest tam tylko montownią, za resztę odpowiada Siemens i to on uznaje gwarancję bądź nie. I go on bierze od dostawców koła.
2015-08-21 12:06:57 Autor: RafPL
---.160.117.6
Newag to w tym przypadku tylko montowania.
To do Siemens im dostarczył, to oni z tego zmontowali składy.
Za części i materiał z jakich są wykonane odpowiada Siemens. A Siemens jak widać do winy się nie poczuwa.
2015-08-21 12:22:29 Autor: polacrwo
---.dynamic.gprs.plus.pl
Pesozłom...
2015-08-21 13:00:07 Autor: zeus04
---.play-internet.pl
Każdemu się może zdarzyć i jak widać zdarza. Za 6 mln to można by kupić z pięć 18 metrowych Solarisów. Kolej to drogi wynalazek. Nowoczesna kolej jeszcze droższa, a metro...
2015-08-21 13:08:50 Autor: zeus04
---.play-internet.pl
Przy czym można nadmienić że PESA za wymianę kół w trzech Acatusach II wystawiła rachunek na 900 tys zł. Jeden Acatus EN77 to 10 osi , czyli 20 kół. Całość dostosowana do v160 i więcej
2015-08-21 14:42:37 Autor: Grubas
---.play-internet.pl
mogli kupić u nas a nie ten złom od Siemensa i newagu. Oni dobrze robili jedynie piece. newag stosuje za miekka stal nie to co my. Super twardą prędzej szyny się rozleca niż nasze koła. Tak to jest jak się kupuje w de a wiadomo ze oni szajs produkują. A jak newagu dołożył do tego swoje to w ogóle mogą to pociąć ma żyletki i zamówić u nas prawdziwe metro
2015-08-21 15:25:52 Autor: Sasza
---.static.ip.netia.com.pl
Skoro radzieckie wagony dla Warsiawy są be, to niech teraz pechotą chodzą .
Nasze są nie do zdarcia tak samo jak wasze EN57
2015-08-21 16:18:23 Autor: Mirek znawca
---.218.113.192
Koła zużywają się nadmiernie na II lini METRA, ponieważ INFRASTRUKTURA JEST NIEPRAWIDŁOWO WYKONANA!!!!
Teraz się odbijają odbory na szybkiego, Turek ma papiery, że wszystko ok i ma to gdzieś :)
Na lini I wszystko jest ok :)
Teraz zadajcie sobie pytanie gdzie jest przyczyna:)
2015-08-21 19:30:02 Autor: xxxl
---.gdynia.mm.pl
To czekamy na Solarisy we Wrocławskim metrze.
2015-08-21 19:47:23 Autor: pwlk
---.play-internet.pl
Na II linii zaprojektowano tak ciasne łuki, że nic dziwnego, że się koła szybko niszczą. Do tego dojdą jeszcze ciasne, prostokątne łuki z Kasprzaka w Płocką i dalej w Górczewską i łuk za Dw. Wileńskim.
2015-08-21 20:35:56 Autor: inspiro
---.static.ip.netia.com.pl
zastosowane wózki są tak sztywne, że nie dziwne jest takie zużycie...
w sumie Metro na to się zgodziło, ale że SiemensNewag zgodziło się na takie wózki, to to jest dziwne... wiedząc, że będą mieli problemy...
skutek jest taki, że Metro ma podstawy na zgłoszenie wady systemowej
2015-08-21 23:40:26 Autor: motor
---.icpnet.pl
W Poznaniu Combina Siemensa też swego czasu miały miekkie obręcze kół. Z tego powodu motorniczowie mieli bezwzględnie przestrzegać ograniczeń predkości na krzyżownicach pomimo, że innymi tramwajami można było lekko "przegiąć".
2015-08-22 03:57:14 Autor: Wróg postępu
---.opera-mini.net
O boziu boziu, jaka ta komuna zła była, teraz taki postęp, koła z plasteliny robią... Gdyby to ode mnie zależało kupiłbym fabrycznie nowe 81'ki - jakąś ich mutację z asynchronami ale normalną mechaniką i zrobioną normalnie, o mocnej konstrukcji.
2015-08-23 15:19:32 Autor: true blue
---.dynamic.chello.pl
Dlatego też od ciebie zależy tylko twój własny zwieracz a i to może nie zawsze .