Koła w składach Inspiro, jeżdżących po I i II linii, nadmiernie zużywają się. Metro zleciło ich całkowitą wymianę w ośmiu składach. Producent, konsorcjum Siemens i Newag, nie chciał tego uznać za wadę fabryczną, dlatego Metro jest teraz w sporze sądowym z firmami. Koszt wymiany – ponad 6 mln zł – zostanie pokryty z zabezpieczenia gwarancyjnego.
Powraca problem kół w składach podziemnej kolei. Metro Warszawskie stwierdziło nadmiernie zużywanie się kół monoblokowych w najnowszych składach Inspiro, wprowadzonych do ruchu w październiku 2013 r. W czerwcu tego roku spółka zgłosiła ten fakt producentowi jako wadę systemową i zażądało jej usunięcia w ramach gwarancji, obejmującej okres 36 miesięcy od włączenia do eksploatacji. Konsorcjum firm Siemens i Newag nie uznało tego jednak jako wady objętej gwarancją. W konsekwencji Metro jest teraz w sporze sądowym z producentem.
Dla zapewnienia ciągłości przewozów, wobec braku możliwości reprofilacji kół, Metro zdecydowało się na ich całkowitą wymianę w ośmiu składach. – Planowana wymiana jest zaleceniem producenta z dnia 3 czerwca 2015 r. i realizowana będzie przez producenta. Z dniem 7 sierpnia 2015 r. rozpoczęliśmy negocjacje umowy na dostarczenie i wymianę kół w pociągach Inspiro. Dostawy rozpoczną się w ciągu 7,5 miesięcy od podpisania umowy. Cała operacja nie będzie miała wpływu na prowadzenie ruchu pasażerskiego – informuje Paweł Siedlecki z biura prasowego Metra Warszawskiego.
Producent zapewnia, że koła zostały wykonane zgodnie ze specyfikacją zamówienia. – Jesteśmy w trakcie negocjacji w postępowaniu prowadzonym w trybie „z wolnej ręki” na dostawę fabrycznie nowych kół monoblokowych oraz osi zestawów kołowych tocznych i motorowych do wagonów metra typu Inspiro. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszym klientem Metrem Warszawskim w odniesieniu do sytuacji naruszających standardowe funkcjonowanie systemu metra. Dotyczy to zwłaszcza uruchomionej w marcu drugiej linii metra. Chcemy podkreślić, że zarówno same koła w pociągach Inspiro, jak i cała konstrukcja pojazdu jest zgodna z warunkami specyfikacji technicznej kontraktu – mówi Kinga Jabłonowska z biura prasowego Siemensa.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.