Koleje Mazowieckie zainwestują w stację postojową Tłuszcz. Właśnie ogłosiły przetarg na budowę myjni taboru kolejowego, która ma umożliwić mycie każdego rodzaju taboru. Przewoźnik nie zapomniał też o ekologii.
Przedmiotem zamówienia jest budowa hali przeznaczonej do bieżącego utrzymania w czystości taboru kolejowego na stacji Tłuszcz pod kątem mycia zewnętrznego; oczyszczania i uzdatniania wody w systemie zamkniętym, rozmrażania drzwi, odladzania elementów na podwoziu, osuszania zewnętrznego, odfekalniania, zaopatrzenia składów w wodę, usuwania graffiti itd.
Jak informują Koleje Mazowieckie, przewidziana do realizacji w ramach umowy myjnia taboru kolejowego będzie miejscem, gdzie odbywać się będzie przede wszystkim mycie z zewnątrz za pomocą szczotkowej myjni automatycznej i ręczne domywanie miejsc dla szczotek niedostępnych, w tym dachu. Myjnia będzie obiektem całorocznym, przystosowanym do pracy 24 godziny na dobę. Pracować będzie w pełni w oparciu o zamknięty obieg wody z separacją zanieczyszczeń powstałych w procesie mycia. Używane środki chemiczne mają podlegać będą biodegradacji.
Oprócz podstawowej hali technologicznej w obiekcie znajdować się będą, pomieszczenia biurowo-socjalne i magazynowe, kotłownia, czy garaże. Jak czytamy, w myjni możliwe będzie mycie Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, Autobusów Szynowych, wagonów osobowych typów X, Y, Z, wagonów piętrowych, lokomotyw spalinowych i lokomotyw elektrycznych.
Powierzchnia zabudowy wyniesie 1600,9 metrów kwadratowych, a użytkowa 1700 metrów kwadratowych. Wysokość budynku to aż 8,7 metra. Przewidziany do realizacji budynek jest dwunawową halą, opartą na rzucie prostokąta. Myjnia dla taboru kolejowego będzie znajdować się w głównej hali, natomiast pomieszczenia obsługujące czyli socjalno-biurowe i techniczne w hali bocznej. Główna hala myjni zlokalizowana jest w osi toru nr 43, i jest halą przejazdową. Torowisko położone jest na betonowej płycie szczelnej. Tor będzie zelektryfikowany.
Co ciekawe, zabudowane urządzenia i instalacje wewnątrz hali będą posiadały zabezpieczenie przed zamarznięciem polegające na automatycznym usuwaniu wody przy spadku temperatury powietrza poniżej zera stopni z użyciem sprężonego powietrza. Na dachu zlokalizowane będą kolektory słoneczne wykorzystywane do ogrzewania wody.