Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

KM: Projekt Krajowego Programu Kolejowego dobry, ale brakuje konkretów

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
11-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
KM: Projekt Krajowego Programu Kolejowego dobry, ale brakuje konkretów
Kończą się konsultacje projektu Krajowego Programu Kolejowego. Zakłada on realizację inwestycji, które Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, wspólnie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, planuje przeprowadzić do 2023 roku. Spółka Koleje Mazowieckie jest co prawda zadowolona z tego, że w projekcie uwzględniono sporo ważnych dla Mazowsza projektów, ale zaznacza, że z projektu niewiele wiadomo na temat zakresu prac, czy konkretnych odcinków, które zostaną objęte programem.

Na liście podstawowej projektu KPK znalazły się istotne projekty, które miałyby zostać zrealizowane również na terenie województwa mazowieckiego. Są to: modernizacja linii nr 7 (od Warszawy), linii nr 8, linii nr 447 (odcinek Warszawa Włochy – Pruszków), modernizacja linii obwodowej, prace na linii Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, częściowa rewitalizacja linii Kutno – Płock, modernizacja linii nr 6 (prace pozostałe – w kierunku Małkini) i budowa łącznicy z Modlina do portu lotniczego Modlin. Na liście podstawowej uwzględniono także poprawę przepustowości na linii nr 2 między Warszawą a Mińskiem Mazowieckim oraz na linii nr 3 na odcinku Warszawa – Łowicz.

Lista rezerwowa obejmuje m.in.: rewitalizację linii Kutno – Płock (prace pozostałe), budowę dodatkowej pary torów na odcinku Rembertów – Sulejówek, budowę linii Modlin – Płock, czy prace na linii CE20 Skierniewice – Pilawa – Łuków.

Projekty potrzebne

– Jeśli chodzi o stopień realizacji postulatów KM, to rzeczywiście wiele z nich zostało ujętych w planach. Niestety, projekt nie zawiera precyzyjnego opisu tego, jakie będą to prace, które dokładnie odcinki obejmą, a także jakie są założone efekty końcowe – pisze w komentarzu dla „Rynku Kolejowego" Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich. – Jeśli chodzi o konkretne inwestycje, to z pewnością cieszy planowanie inwestycji na liniach nr 7 i 8. W przypadku linii nr 7, szczególnie ważne jest wydłużenie zakresu modernizacji. Teraz modernizacja będzie miała początek w Warszawie, wcześniej miała rozpocząć się w Otwocku. To istotne, bo liczymy, że na odcinku Warszawa Gocławek – Otwock będzie dobudowany przynajmniej jeden dodatkowy tor dla separacji ruchu podmiejskiego od dalekobieżnego. Zapewne stąd wynika wpisanie dobudowy torów na odcinku Rembertów – Sulejówek na listę rezerwową – zauważa członek zarządu KM. – Ruch dalekobieżny do Lublina zostanie skierowany na linię 9 przez Otwock, a na linii nr 2 zostaną tylko pociągi w kierunku Terespola (1 raz w godzinie szczytowej), więc wydaje się, że nie ma potrzeby dobudowy aż dwóch torów – dodaje Dariusz Grajda.

Mniejsze inwestycje też znaczące dla województwa

Jak podkreśla przedstawiciel Kolei Mazowieckich, pozostałe projektu również mają nieco mniejsze znaczenie, jednak także są raczej istotne dla przewoźnika. – Linia Skierniewice – Łuków obecnie jest wykorzystywana przez KM tylko na odcinku Czachówek – Góra Kalwaria na trasie ok.11 km i z pewnością przydałoby się poprawić parametry infrastruktury na tym odcinku. Jeśli chodzi o odcinek Czachówek – Skierniewice, to obecnie nie prowadzimy tam przewozów. Z budowy linii Modlin – Płock ujęty został jedynie odcinek Modlin – Port Lotniczy, co zapewne wiąże się z ogromnymi kosztami tego projektu – zaznacza.

Dla Kolei Mazowieckich w projekcie KPK zabrakło modernizacji odcinka linii 29 Mostówka – Ostrołęka, choć – jak przypomina członek zarządu Kolei Mazowieckich – co prawda do Mostówki rewitalizacja została wykonana, ale w tamtym punkcie się teź zakończyła. Rewitalizacja linii do Ostrołęki, po zakończeniu modernizacji linii nr 6 na odcinku Warszawa Wileńska – Tłuszcz z pewnością przyczyniłaby się do znaczącego wzrostu liczby pasażerów tranzytowych na obu tych liniach. Podkreślę jednak, że dość trudno odnieść się do poszczególnych projektów, bez pełnej wiedzy o ich zakresie – zaznacza Dariusz Grajda.

Linia Modlin – Płock wciąż ma szansę

Z kształtu przyszłego programu jest zadowolony również marszałek województwa Adam Struzik. Pomimo wpisania budowy linii z Modlina do Płocka na listę rezerwową, marszałek widzi szansę dla tego połączenia w perspektywie do 2023 roku. – Są to bardzo ważne inwestycje i wszystkie mają rozwojowy charakter. Szczególnie istotna jest budowa nowej linii kolejowej Płock – Modlin, ale duże znaczenie dla komfortu i czasu podróży mają również modernizacje już funkcjonujących tras. Umieszczenie ich w programie to dobra informacja. Oczywiście, trzeba teraz zabiegać o finansowanie dla tych inwestycji. W przypadku linii Płock – Modlin powinniśmy myśleć także o nowych formach inwestowania, np. przy udziale partnerstwa publiczno-prywatnego oraz środków europejskich – wyjaśnia marszałek województwa mazowieckiego.

Jak czytamy w informacji Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku stanowi odpowiedź na wyzwania związane z przyjęciem przez Unię Europejską oraz Polskę ambitnych celów w zakresie infrastruktury kolejowej i zapewnienia dzięki niej zrównoważonego rozwoju gospodarczego. Program zakłada wykorzystanie środków Unii Europejskiej na sfinansowanie projektów w ramach: Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, instrumentu „Łącząc Europę" (CEF), Programu Polska Wschodnia na lata 2014-2020 oraz Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020. Oprócz środków unijnych, na sfinansowanie programu zostaną przeznaczone także środki własne PKP PLK SA oraz publiczne środki krajowe.

 


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5