Koleje Mazowieckie realizują przewozy na terenie 5 sąsiednich województw. Jedynie woj. podlaskie partycypuje finansowo w tych wyjazdach. Porozumienie finansowe woj. mazowieckie posiada także z woj. kujawsko-pomorskim, w zakresie obsługi „stykowego” połączenia do Sierpca.
Zgodnie z Ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, organizator kolejowych wojewódzkich przewozów pasażerskich zleca i finansuje usługę polegającą na wykonywaniu przewozów do granicy województwa oraz do najbliższej stacji w województwie sąsiednim, umożliwiającej przesiadki w celu odbycia dalszej podróży lub techniczne odwrócenie biegu pociągu oraz przewóz powrotny. Stacjami zwrotnymi dla realizacji połączeń obsługiwanych przez KM są – jak informuje Marta Milewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Woj. Mazowieckiego, Skierniewice, Łuków, Łowicz, Kutno, Działowo, Dęblin, Skarżysko Kamienna oraz Drzewica.
Woj. mazowieckie i łódzkie prowadzą negocjacje ws. finansowania pociągów KM
– Wjazdy na teren województw łódzkiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego oraz lubelskiego są finansowane z budżetu Mazowsza: województwa ościenne nie dotują połączeń stykowych, wykonywanych przez Koleje Mazowieckie. Odnośnie samorządu województwa łódzkiego, prowadzone są rozmowy na temat dofinansowania części przewozów uruchamianych przez Koleje Mazowieckie na terenie województwa łódzkiego [KM na terenie woj. łódzkiego obsługują trasy do Skierniewic i Łowicza od strony Warszawy i do Kutna – red]. Na obecną chwilę nie zostało jeszcze osiągnięte porozumienie satysfakcjonujące obie strony – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Marta Milewska.
W przypadku linii kolejowej nr 31 Siedlce – Siemianówka, najbliższą stacją zwrotną na terenie woj. podlaskiego są Siemiatycze, jednakże z uwagi na podpisane porozumienie pomiędzy woj. mazowieckim i podlaskim, 3 pary pociągów Kolei Mazowieckich i 2 pary połączeń Przewozów Regionalnych, dla których organizatorem jest samorząd województwa podlaskiego, kursują w pełnej relacji Siedlce – Czeremcha (bądź, w przypadku PR, także Siedlce – Hajnówka). Rozliczenie następuje za pomocą kompensacji pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez poszczególnych operatorów publicznego transportu zbiorowego. Porozumienie z województwem podlaskim obowiązuje do 2016 r.
Z Podlasiem i Kujawami współpraca przebiega bardzo dobrze
– Samorząd województwa mazowieckiego posiada również podpisane porozumienie z województwem kujawsko-pomorskim, na mocy którego województwo kujawsko-pomorskie prowadzi zadania w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego w granicach administracyjnych województwa mazowieckiego dla pociągów [Arrivy RP – red.] kursujących w relacji Toruń – Sierpc – Toruń od granicy województwa do stacji Sierpc. Z tego tytułu, województwo mazowieckie przekazuje województwu kujawsko-pomorskiemu dotację celową, której wielkość i zasady przekazywania są zapisane w odrębnej umowie, zawieranej corocznie na okres obowiązywania rozkładu jazdy pociągów. Porozumienie z województwem kujawsko-pomorskim obowiązuje do 2019 r. W przypadku województw, z którymi Mazowsze ma podpisane porozumienia, współpraca układa się bardzo dobrze, czego efektem są prolongaty podpisywanych umów zawartych w roku 2009 z woj kujawsko-pomorskim i 2011 z woj. podlaskim.