– Funkcjonujący od wielu lat rozkład jazdy, realizowany przez Przewozy Regionalne połączeniami bezpośrednio do Katowic, zaspokajał interes mieszkańców wszystkich trzech województw. Brak zgody Kolei Śląskich na jakąkolwiek zmianę godzin przyjazdu bądź odjazdu pociągów (...) uniemożliwiły Przewozom Regionalnym (...) utrzymanie nawet na zasadach komercyjnych bezpośrednich relacji do Katowic – podkreśla Katarzyna Mirowska, rzecznik Przewozów Regionalnych.
Koniec przewozów międzywojewódzkich
Przekazanie całości pracy przewozowej na terenie województwa Kolejom Śląskim (KŚ) będzie miało bezpośredni wpływ nie tylko na pasażerów z tego regionu. Urzędy marszałkowskie województwa śląskiego, małopolskiego i świętokrzyskiego nie porozumiały się odnośnie bezpośrednich połączeń Kielce – Częstochowa. Od grudnia połączenia w relacji Katowice – Kielce – Katowice będą się więc odbywały z dwoma przesiadkami, w tym do autobusów.
– Z Kielc do Katowic nie będzie żadnego bezpośredniego połączenia. Nasz partner stoi niezmiennie na takim stanowisku. Na dzień dzisiejszy rozwiązanie będzie polegało na tym, że nasze pociągi mają dojeżdżać do Sławkowa, ze Sławkowa pasażerowie mają autobusami Kolei Śląskich docierać do Sosnowca, gdzie będą czekały pociągi Kolei Śląskich do Katowic – wyjaśniał Jan Maćkowiak, wicemarszałek województwa świętokrzyskiego.
– Zostaliśmy postawieni przed faktem dokonanym. Koleje Śląskie poinformowały, że kończą kurs na Sosnowcu, potem kontynuacja podróży ma odbywać się autobusem i dalej przejazd ponownie pociągiem. To była wyjściowa i ostateczna pozycja przewoźnika nad którą nie było żadnych dyskusji czy negocjacji – przyznał w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Mariusz Brzeziński, kierownik oddziału przewozów kolejowych w świętokrzyskim urzędzie marszałkowskim.
Trzeba ponadto zwrócić uwagę, że pociąg Przewozów Regionalnych Katowice – Kielce jest w zasadzie pociągiem międzywojewódzkim, który przejeżdża aż przez trzy województwa, a nie „stykowym”. – Naszym zadaniem jest natomiast świadczenie usług w ruchu regionalnym. W połączeniach interregionalnych specjalizują się inne spółki kolejowe – tłumaczył Adam Warzecha rzecznik Kolei Śląskich.
Przewozy Regionalne o połączeniach międzywojewódzkich
Od wycofujących się z województwa śląskiego Przewozów Regionalnych usłyszeliśmy, że przedstawiciele województw małopolskiego i świętokrzyskiego starali się przekonać władze województwa Śśąskiego do zaakceptowania Przewozów Regionalnych jako jednego przewoźnika realizującego przewozy na trasie Kielce – Sędziszów – Kozłów – Olkusz – Sławków – Sosnowiec – Katowice, bądź utrzymania bezpośrednich relacji pociągów do Katowic na zasadzie wymiany pracy eksploatacyjnej. Żadna z tych propozycji nie została zaakceptowana przez Województwo Śląskie i Koleje Śląskie.
– Wspomniana linia jest jednotorowa, z niedostateczną ilością urządzeń srk umożliwiających ułożenie rozkładu jazdy dla obydwu przewoźników w godzinach dogodnych dla pasażerów województw: małopolskiego, świętokrzyskiego i śląskiego. Funkcjonujący od wielu lat rozkład jazdy, realizowany przez Przewozy Regionalne połączeniami bezpośrednio do Katowic, zaspokajał interes mieszkańców wszystkich trzech województw. Brak zgody Kolei Śląskich na jakąkolwiek zmianę godzin przyjazdu bądź odjazdu pociągów na stacji Katowice i uwarunkowania ruchowe jednotorowej linii w stronę Sławkowa, uniemożliwiły Przewozom Regionalnym, w świetle obowiązującego Regulaminu dostępu do infrastruktury PKP PLK, utrzymanie nawet na zasadach komercyjnych bezpośrednich relacji do Katowic – wyjaśnia rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych.
– Koleje Śląskie od razu zrezygnowały z bezpośredniego wjazdu do Katowic z kierunku Kielc i Olkusza, a także nie wyraziły zgody na jakiekolwiek zmiany rozkładu jazdy zwiększające zapotrzebowanie na tabor. W efekcie pasażerowie tej linii podróżujący do Katowic będą zmuszeni od nowego rozkładu jazdy do podróży z przesiadką do autobusów w Sławkowie, a w Sosnowcu do pociągu Kolei Śląskich. Jednocześnie Koleje Śląskie rezerwują linie u zarządcy infrastruktury PKP PLK S.A., uniemożliwiając województwom małopolskiemu i świętokrzyskiemu wykorzystanie gotowości Przewozów Regionalnych do realizacji przewozów kolejowych na dotychczasowych zasadach, bez szkody dla pasażera – dodaje Mirowska.