Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Kancelaria ECH&W partnerem działu na portalu RK. Wywiad z dr. hab. Filipem Elżanowskim

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
09-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
materiał partnera

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kancelaria ECH&W partnerem działu na portalu RK. Wywiad z dr. hab. Filipem Elżanowskim
fot. ECH&W
Przez najbliższych 12 miesięcy Kancelaria ECH&W będzie jednym z partnerów działu Prawo i Polityka na portalu Rynek-Kolejowy.pl. Z tej okazji publikujemy wywiad z Filipem Elżanowskim – wspólnikiem zarządzającym Kancelarią.

Panie Mecenasie, od początku 2019 r. Kancelaria ECH&W została partnerem działu Prawo i Polityka. Czy należy upatrywać w tym zapowiedzi jeszcze większej aktywności Kancelarii w sektorze kolejowym?

Niewątpliwie sektor transportu kolejowego znajduje się w bardzo interesującym momencie i jestem przekonany, że czekają go bardzo dobre perspektywy i dalszy rozwój. Zauważalne od kilku lat wzrosty wielu wskaźników w transporcie kolejowym, w tym pracy przewozowej i eksploatacyjnej oraz ilości pasażerów korzystających z usług przewoźników, są bardzo dobrymi prognostykami na przyszłość.

Jako Kancelaria jesteśmy gotowi na wsparcie prawne w niemalże każdym obszarze aktywności przedsiębiorców działających w sektorze kolejowym. Mówimy tu zarówno o przewoźnikach, zarządcach infrastruktury, producentach, jak i firmach budowlanych realizujących inwestycje. Obsługa prawna rynku kolejowego to nasza mocna strona i jako liderzy usług prawnych dla tego sektora, niejako naturalnie, postanowiliśmy objąć patronatem właśnie dział Prawo i Polityka na portalu Rynek Kolejowy.

Jakie, poza transportem kolejowym, są wiodące specjalności Kancelarii?

Kancelaria powstała w 2005 roku i została zawiązana przez trzech wspólników założycieli, pracowników naukowych Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Od tego czasu bardzo się rozwinęła. Nasz zespół to dziś około 40 prawników, w tym 9 z nich posiada stopień doktora nauk prawnych oraz jeden – doktora habilitowanego.

Świadczymy pomoc prawną dla wiodących krajowych i zagranicznych przedsiębiorców działających jako uczestnicy rynku energii, rynku lotniczego, transportu morskiego oraz sektora żywnościowego. Naszą domeną są również usługi związane z inwestycjami w nieruchomości, ich obrotem i zarządzaniem oraz ochrona dóbr kultury. Obsługujemy znaczące inwestycje budowlane oraz procesy zakupu środków trwałych – w szczególności w sektorze transportowym.

Naszą stosunkowo nową specjalnością jest obsługa przedsiębiorców z Azji, w tym z Japonii i Chin. Od początku tego roku uruchomiliśmy tzw. Japan Desk dedykowany obsłudze firm z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Koncertujecie się więc w dużej mierze na rynkach silnie regulowanych, do jakiego zaliczyć należy też transport kolejowy. Czy może Pan Mecenas przybliżyć doświadczenia Kancelarii ECH&W właśnie w sektorze kolejowym?


Początki naszej aktywności w kolejnictwie to 2010 rok. Jednym z bardziej wymagających projektów jakimi zajmowaliśmy się w początkach naszej obecności w tym sektorze była  obsługa producenta pojazdów kolejowych, który zamierzał zrealizować strategiczny projekt i zamówienie na rzecz PKP Intercity. Producentem tym był Alstom a pojazdem ED250 czyli Pendolino. Realizowaliśmy zatem projekt dostarczenia pierwszego pojazdu dużych prędkości w Polsce. Braliśmy też udział w procesie dopuszczenia do eksploatacji pierwszej w Polsce lokomotywy zgodnej z TSI, pierwszej wielosystemowej lokomotywy elektrycznej wyprodukowanej przez polskiego producenta.

Uczestniczyliśmy również w wielu innych innowacyjnych projektach jak np. wprowadzenia do eksploatacji pojazdu przeznaczonego do transportu rozjazdów kolejowych. W czasach tworzenia się konkurencyjności rynku kolejowego obsługiwaliśmy największego polskiego przewoźnika pasażerskiego w obszarze stawek dostępu do infrastruktury oraz największego polskiego zarządcę infrastruktury w sporach wynikłych na tle modernizacji linii kolejowych. Znamy ten rynek bardzo dobrze i chcemy wspierać go naszym doświadczeniem w nadchodzących latach, które jak już wspomniałem, będą obfitujące w ryzyka prawne, w szczególności w tak dynamicznym środowisku legislacyjnym jakim jest sektor transportu kolejowego.

Faktycznie, przepisy z zakresu kolejnictwa są podobno jednymi z najczęściej zmieniających się regulacji sektorowych. Jakie perspektywy widzi Pan Mecenas jeżeli chodzi o rozwój regulacji prawnych dla ryku kolejowego w najbliższym czasie?


Z całą pewnością czeka nas rozpoczęcie prac nad wdrożeniem IV Pakietu Kolejowego i jego implementacją do ustawy o transporcie kolejowym. To może być tzw. game changer dla całego sektora i jako Kancelaria reprezentująca interesy naszych Klientów będziemy obecni w procesie legislacyjnym od samego początku. Interesujące są również, wydawane już obecnie rozporządzenia wykonawcze Komisji Europejskiej, które dotyczą np. zasad udostępniania infrastruktury usługowej czy nowych zasad wydawania certyfikatów bezpieczeństwa i zezwoleń dla pojazdów – dotykają one lub w niedługim czasie dotkną prawie każdego przedsiębiorcy z sektora kolejowego.

Odnotować trzeba też niedawny wzrost pozycji ustrojowej Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, którego kompetencje i podstawy niezależności zostały znacząco wzmocnione. Upatruję dalszego pogłębiania się tej tendencji i spodziewam się coraz większej aktywności regulatora krajowego, ale i europejskiego w postaci Agencji Kolejowej UE. Widoczne jest upodabnianie się legislacji unijnej obowiązującej na rynku kolejowym do tej, która ma zastosowanie do rynku lotniczego. IV pakiet kolejowy wyposażający Agencję Kolejową UE w nowe narzędzia niewątpliwie to potwierdza.

Wspomniał Pan Mecenas o wyzwaniach i szansach czekających sektor w najbliższych latach. Które można uznać za najważniejsze?

Zagrożeniem dla całej branży, jakie zauważamy w trakcie naszej pracy z Klientami, jest otoczenie prawne i warunki kontraktowe, z jakimi muszą się zmagać przedsiębiorstwa budowlane, które wykonują modernizacje linii kolejowych. Z jednej strony wprowadzone po poprzedniej perspektywie finansowej rozwiązania legislacyjne miały uchronić przedsiębiorców przed tarapatami finansowymi, lecz mam uzasadnione wątpliwości czy rozwiązania te okażą się finalnie skuteczne.

Jako szansę dla rynku przewoźników kolejowych i producentów oraz duży impuls rozwojowy dla całego sektora kolejowego wymieniłbym natomiast rozwój transportu intermodalnego i zmiany zachodzące w światowym i europejskim łańcuchu dostaw. Polski sektor kolejowy widzi te szanse i je wykorzystuje. Wspierany jest również przez odpowiednie instrumenty finansowe i to jest dobra wiadomość. Trzeba natomiast pamiętać, że dynamiczny wzrost rynku często wiąże się również z nowymi ryzykami, w tym ryzykami prawnymi, przed którymi trzeba się zabezpieczyć i je zminimalizować.

Jakie są w związku z tym plany Kancelarii?


Mogę powiedzieć, że już dzisiaj Kancelaria ECH&W może mienić się punktem kompleksowej obsługi dla przedsiębiorców z sektora kolejowego – w duchu zdobywającej coraz większą popularność koncepcji One Stop Shop. Staramy się w ten sposób odpowiadać na zapotrzebowanie Klientów. Posiadamy duży potencjał, bogate doświadczenie i prawników w wielu specjalnościach, których sektor potrzebuje. To właśnie te czynniki zapewniają możliwość świadczenia pełnej obsługi.

Nastawiamy się na kompleksową obsługę prawną procesów inwestycyjnych związanych zarówno z dostawami, zakupami nowego i modernizacjami starszego taboru kolejowego czy rozbudową zapleczy technicznych przewoźników kolejowych. Naszą specjalnością są również wszelkiego rodzaju postępowania przed Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, zarówno w obszarach technicznych, jak i z zakresu regulacji i prawa konkurencji. Od 2010 r. reprezentowaliśmy naszych Klientów w kilkuset sprawach administracyjnych.

Na koniec chciałem wspomnieć jeszcze o jednym z naszych ostatnich innowacyjnych pomysłów. Jak powszechnie wiadomo, wartość eksploatowanego taboru, jak i wartość urządzeń przytorowych, np. systemów sterowania ruchem kolejowym, znacząco wzrosła. To przekłada się na wzrosty wartości szkód powstałych po wypadkach kolejowych. Dlatego w ECH&W powołaliśmy specjalny zespół prawników – partnerów w Kancelarii – z unikalnym doświadczeniem w zakresie reprezentowania uczestników wypadków w transporcie kolejowym – przewoźników, ECM czy producentów. Łączą oni kompetencje z zakresu prawa administracyjnego, kolejowego, cywilnego i karnego. Kompleksowo obsługują oni zdecydowaną większość takich spraw. Obsługa obejmuje wsparcie w trakcie prac komisji powypadkowej, postępowań karnych, sporów cywilnych oraz relacji ze sprawcami, brokerami i ubezpieczycielami. To innowacyjne rozwiązanie i holistyczne podejście spotyka się z dużym zainteresowaniem ze strony Klientów.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

Prawo i polityka

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

r.pr. dr Michał Zięba, apl. adwokacki Gabriela Turczyńska, Kancelaria prawna HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 21 marca 2023

Podatek od nieruchomości kolejowych – ostatnia szansa na zwrot za 2017 r.

Prawo i polityka

Podatek od nieruchomości kolejowych – ostatnia szansa na zwrot za 2017 r.

r. pr. Michał Zięba r. pr., Ewelina Nieznalska, kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 12 maja 2021

Kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy partnerem działu Prawo i Polityka

Prawo i polityka

Kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy partnerem działu Prawo i Polityka

Informacja prasowa kancelarii HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 23 marca 2021

Konsultacje społeczne projektu ustawy – zmiany dot. interoperacyjności i bezpieczeństwa

Prawo i polityka

Konsultacje społeczne projektu ustawy – zmiany dot. interoperacyjności i bezpieczeństwa

r.pr Michał Zięba, partner w kancelarii ECh&W 29 lipca 2020

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego – najnowsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Prawo i polityka

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego – najnowsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

r.pr. Michał Zięba, r.pr. Ewelina Nieznalska, kancelaria ECh&W 21 maja 2020

Zezwolenie dla pojazdów kolejowych po 16 czerwca 2020 roku

Prawo i polityka

Zezwolenie dla pojazdów kolejowych po 16 czerwca 2020 roku

r.pr. Michał Zięba, ECh&W 09 kwietnia 2020

Zobacz również:

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

Prawo i polityka

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

r.pr. dr Michał Zięba, apl. adwokacki Gabriela Turczyńska, Kancelaria prawna HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 21 marca 2023

Podatek od nieruchomości kolejowych – ostatnia szansa na zwrot za 2017 r.

Prawo i polityka

Podatek od nieruchomości kolejowych – ostatnia szansa na zwrot za 2017 r.

r. pr. Michał Zięba r. pr., Ewelina Nieznalska, kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 12 maja 2021

Kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy partnerem działu Prawo i Polityka

Prawo i polityka

Kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy partnerem działu Prawo i Polityka

Informacja prasowa kancelarii HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 23 marca 2021

Konsultacje społeczne projektu ustawy – zmiany dot. interoperacyjności i bezpieczeństwa

Prawo i polityka

Konsultacje społeczne projektu ustawy – zmiany dot. interoperacyjności i bezpieczeństwa

r.pr Michał Zięba, partner w kancelarii ECh&W 29 lipca 2020

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego – najnowsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Prawo i polityka

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego – najnowsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

r.pr. Michał Zięba, r.pr. Ewelina Nieznalska, kancelaria ECh&W 21 maja 2020

Zezwolenie dla pojazdów kolejowych po 16 czerwca 2020 roku

Prawo i polityka

Zezwolenie dla pojazdów kolejowych po 16 czerwca 2020 roku

r.pr. Michał Zięba, ECh&W 09 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5