Coraz więcej osób kupując bilety na przejazdy pociągami PKP Intercity korzysta z nowoczesnych kanałów sprzedaży. Już co trzeci pasażer dokonuje zakupu biletu przez Internet. W sumie, od początku roku w kasach online sprzedano ponad 5,7 mln biletów. Najczęściej na tę formę zakupu decydują się podróżujący Pendolino.
Pasażerowie PKP Intercity bilety mogą kupować nie tylko na dworcach w kasach czy biletomatach. Transakcji można dokonać także w Internecie na stronie przewoźnika czy za pomocą aplikacji mobilnych IC Mobile Navigator oraz SkyCash. Sprzedaż online cieszy się coraz większym zainteresowaniem podróżnych.
– O tym, że trafiamy w oczekiwania naszych klientów świadczą wyniki. Tylko od początku roku za pośrednictwem kanałów zdalnych sprzedaliśmy 5,7 mln biletów. Porównując rok do roku, liczba transakcji wzrosła o ponad 100% – mówi Michał Hackiewicz, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu PKP Intercity. Na zakup biletu w sieci decyduje się już co trzeci nasz pasażer. Najwięcej biletów online sprzedajemy na przejazdy pociągami Pendolino. Zdarza się, że nawet połowa wszystkich transakcji dotyczy właśnie tej kategorii pociągu – dodaje.
Jak duży jest wzrost sprzedaży online w porównaniu z poprzednim rokiem? – W zeszłym roku notowaliśmy zmiany w udziale kanałów zdalnych w naszej ogólnej sprzedaży. Wahania wynosiły od 10 do kilkunastu procent. W tym roku, poza dynamicznym wzrostem w liczbie przewiezionych pasażerów, notujemy bardzo duży wzrost w liczbie transakcji online – mówi „RK” Beata Czemerajda, rzeczniczka przewoźnika.
Nowe funkcjonalności
Wraz z rosnącą sprzedażą online, rozwijana jest oferta dostępna w internetowym systemie. Dzięki temu poza standardowymi biletami na przejazdy pociągami PKP Intercity, za pośrednictwem strony internetowej czy aplikacji mobilnej, można już kupić bilet miesięczny, ofertę weekendową czy pobrać bezpłatny bilet dla dziecka mającego nie więcej niż 4 lata. Nie zapomniano też o tych pasażerach, którzy wybierają krótkie podróże – bilety online sprzedawane są na trasy liczące min. 20 km (dotychczas 50 km). Jesienią pojawiło się kolejne udogodnienie w postaci wymiany i zwrotu biletu bez konieczności składania reklamacji. Teraz po zakupie nowego biletu następuje automatyczny zwrot należności za wcześniejszy bilet.
Ze sprzedażą online wiążą się duże oczekiwania ze strony naszych klientów. Dlatego cały czas pracujemy nad poprawą naszego systemu dodając kolejne funkcjonalności. Celem jest wdrożenie pełnej oferty do sprzedaży internetowej. Po umożliwieniu zakupu online biletów okresowych, weekendowych czy wprowadzeniu możliwości wymiany i zwrotu biletów planujemy kolejne zmiany. Do końca roku w Internecie będzie można kupić bilet na przewóz roweru czy zwierzęcia. Następne w kolejności są bilety przesiadkowe oraz możliwość zakupu wielu biletów z różnymi zniżkami w jednej transakcji – mówi Jacek Leonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity.
Do szczęścia trochę brakuje
– Jako bardzo częsty pasażer PKP Intercity, kupujący 100% biletów tego przewoźnika przez Internet, jestem z systemu raczej zadowolony. Oszczędność czasu jest bezcenna, bardzo wygodną opcją jest np. możliwość wyboru konkretnego miejsca: osoby orientujące się w sposobie działania systemu rezerwacyjnego PKP IC mogą dzięki temu wybrać sobie miejsce w pustej części pociągu – komentuje Paweł Rydzyński, dyrektor projektów transportowych w ZDG TOR.
Ale jak zaznacza, nie jest to system idealny. – Brakuje w nim np. opcji „dodaj do koszyka”, którą widzimy w każdym ze sklepów internetowych. Oferuje ją też np. PolskiBus. A w przypadku Intercity, kupując np. 4 bilety za jednym zamachem, muszę dokonać 4 przelewów. PKP IC nie mają również tej opcji co np. LOT, który pozwala wykonać jeden przelew w przypadku zarówno podróży z przesiadką, jak i lotu w tę i z powrotem. To jest bez wątpienia mankament, nad którym informatycy z Intercity muszą szybko popracować – zaznacza Rydzyński.