W ubiegłym tygodniu Łódzka Kolej Aglomeracyjna ogłosiła przetarg na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi mają zabierać na pokład 200 pasażerów. Będą miały klimatyzację, monitoring, Wi-Fi oraz gniazdka zasilające.
ŁKA przeznaczyła na zakup 20 pociągów wraz z 15-letnim utrzymaniem ponad 360 milionów złotych. Więcej o warunkach przetargu można przeczytać tutaj. W niniejszym artykule zajmiemy się tym, jakie będą nowe pociągi, które mają wozić pasażerów w aglomeracji łódzkiej.
Czym pojedziemy?
Pociągi, jakie chce otrzymać Łódzka Kolej Aglomeracyjna, mają być co najmniej dwuczłonowe, ale nie dłuższe niż 52 metry. Długość przedziału pasażerskiego ma wynosić co najmniej 25 metrów. Musi on być jednoprzestrzenny. Każdy pociąg ma zabrać na pokład min. 200 osób, w tym co najmniej 120 na miejscach siedzących (80 z nich ma być stałych).
Dla porównania: najmniejszy, dwuczłonowy Elf Pesy ma 113 miejsc siedzących (w tym 107 stałych) i zabiera na pokład 230 pasażerów (przy normie 4 os/m2. Norma dla ŁKA jest bardziej liberalna - 5 os/m2). Długość tego pociągu to 42,65 m. Trzeczłonowy Elf ma już długość prawie 59 metrów. - Na pewno będziemy chcieli startować w tym przetargu - zapewnił "Rynek Kolejowy" dyrektor marketingu w Pesie Maciej Maciejewski. Specyfikację zamawianą przez ŁKA przekraczają też kursujące w Polsce czteroczłonowe Flirty Stadlera (mają długość 74 metrów. Najkrótsze zbudowane Flirty są trzyczłonowe. Jeżdżą m. in. w barwach Cantus Verkehrsgesellschaft z siedzibą w Kassel. Mają długość 58 metrów), czy też pociągi Newagu dla SKM Warszawa.
Gniazdka przy fotelach, LED-y i Wi-Fi
Siedząc w klimatyzowanej kabinie nowego pociągu, maszynista będzie obserwował drzwi i wnętrze pociągu za pomocą monitoringu (z możliwością zapisu). Kamery będą również rejestrować obraz sprzed pojazdu zgodnie z zaleceniem UTK. Pociągi ŁKA będą też wyposażone w dokładny system liczenia pasażerów, odbiornik GPS, wzmacniacze sieci GSM oraz nadajniki Wi-Fi.
Fotele w pociągu będą ustawione w systemie 2+2, z conajmniej 60-centymetrowym przejściem pomiędzy rzędami. Miejsc naprzeciwległych może być maksymalnie 25%. Na każdą parę foteli ma przypadać jedno gniazdko zasilające dla laptopów, a cała przestrzeń pasażerska będzie klimatyzowana. Informacja pasażerska pojazdów ma się składać z 8 głośników oraz wyświetlaczy LED czołowych i bocznych (po 2 na stronę pojazdu), a także wewnętrznych (120/16 punktów), których ma być co najmniej 6. Oprócz tego zainstalowane będą monitory reklamowe. W technologii LED ma być również wykonane zarówno oświetlenie zewnętrzne, jak i wewnętrzne pociągów.
Przy pierwszych drzwiach - licząc od czół pociągów - zlokalizowane zostaną przestrzenie dla osób niepełnosprawnych, z możliwością zamocowania 2 wózków oraz do przewozu bagażu, w tym min. 3 stojaki na rowery. W pociągu będzie też jedna kabina WC.
Niskopodłogowe, 4-drzwiowe
Wysokość podłogi w pociągach ŁKA ma wynosić ok. 760 mm pgs (ponad główkę szyny) na co najmniej 60-ciu procentach długości przedziału pasażerskiego, w tym w strefie drzwi. Samych drzwi w pojeździe ma być co najmniej 1 para na stronę w każdym członie pociągu, przy jednocześnie min. 4 parach drzwi na stronę w całym pociągu. Dwuskrzydłowe drzwi muszą mieć co najmniej 1300 mm szerokości w świetle.
Pociągi dla ŁKA mają mieć możliwość zarówno łączenia w trakcji wielokrotnej, jak i późniejszej rozbudowy o dodatkowy człon nienapędny. Maksymalna prędkość zespołów trakcyjnych ma wynosić 160 km/h, a nacisk na tor nie może przekraczać 200 kN na oś. Co najmniej połowa osi pojazdu musi być napędnych, chyba że zostaną zastosowane co najmniej 2 dwuosiowe wózki napędne. Przyspieszenie pociągów określono na co najmniej 1,1 m/s2. Pociągi mają mieć mikroprocesorowe sterowanie i dwustopniowe osprężynowanie.
Kiedy przyjadą nowe pociągi?
Ustalony został już harmonogram dostawy pojazdów. Pierwsze trzy pociągi mają dotrzeć do Łodzi do 28 grudnia 2013 roku, a kolejne trzy pociągi do końca lutego 2014 roku. Do końca maja i do końca sierpnia zaplanowane zostały dostawy kolejnych partii po 3 pojazdy, a ostatnie partie po 4 pojazdy mają być dostarczone odpowiednio do końca listopada 2014 i końca lutego 2015. Gwarancja na cały pojazd ma wynosić 3 lata, na ramy wózków i zestawy kołowe – 84 miesiące, a na nadwozie – 60 miesięcy. ŁKA zakłada średni roczny przebieg każdego pojazdu na poziomie 150 tysięcy kilometrów.
Usługa piętnastoletniego utrzymania pojazdów, według założeń obejmuje zarówno odpowiednie wyposażenie zaplecza technicznego, jak i prowadzenie utrzymania pojazdów do poziomu P4 włącznie i utrzymanie ich w czystości, przy czym wszystkie czynności poza poziomem P4 muszą być wykonywane w nowej bazie taborowej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, która powstanie w ramach tego samego zamówienia.
Kryteria: Masa i pieniądz
Oferty na dostawę taboru będą oceniane w 80% według kryterium ceny, a w 20% - według kryterium jak najniższej masy służbowej pojazdu. Dostawca musi określić cenę jednostkową za utrzymanie pojazdu na kilometr przebiegu (przy założeniu średniego przebiegu 150 tys. kilometrów) oraz łączną sumę za utrzymanie pojazdów przy założeniu maksymalnego przebiegu na poziomie 200 tys. kilometrów rocznie dla każdego pociągu. Wskaźnik gotowości taboru ma wynosić co najmniej 95% rocznie, a niezawodność – co najmniej 98% (kwartalnie).