Partnerzy serwisu:
Nasze konferencje

Jakie perspektywy rynku lokomotyw w Polsce?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-02-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

NASZE KONFERENCJE
Jakie perspektywy rynku lokomotyw w Polsce?
Koncepcje obniżania zużycia energii i jej odzysku oraz rozwój zaawansowanych narzędzi diagnostycznych na pojazdach - to główne obszary na rynku lokomotyw, w których notowany będzie największy postęp techniczny w nadchodzących latach, uważa Hubert Stępniewicz, prezes zarządu VIS Systems. Już 15 marca konferencja "Perspektywy rynku lokomotyw", organizowana przez "Rynek Kolejowy".

Jakie tendencje na rynku lokomotyw można było zaobserwować w minionym roku jeŚli chodzi o producentów?

Hubert Stępniewicz, prezes zarządu VIS Systems: W Polsce byliŚmy Świadkami prezentacji rodzimych projektów liniowych lokomotyw czterosiowych ZNLE i PESY. W obu przypadkach mówiono o rodzinach lokomotyw obejmujących trakcję elektryczną, w tym wielosystemową, i spalinową. Czas pokaże, w jakim zakresie producenci dotrzymają obietnic. Rozwiązania zachodnioeuropejskie to nowe modele lokomotyw, w opinii producentów specjalizowanych i lepiej dopasowanych do potrzeb przewoźników, co ma skutkować niższymi cenami zakupu pojazdów. Duży nacisk kładziony jest na obniżenie zużycia energii, co będzie się korzystnie przekładać na LCC pojazdu. Pojawiły się bardzo ciekawe rozwiązania hybrydowe, zarówno w grupie lokomotyw liniowych jak i manewrowych. Rosnące ceny paliw na pewno zachęcają do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań energooszczędnych w eksploatacji.

Na co zwracają uwagę przewoźnicy przy pozyskiwaniu nowych i modernizacji starych maszyn?

Racjonalizacji uległy parametry oceny. Skończyła się licytacja mocy maksymalnej a nacisk kładziony jest na niezawodnoŚć i niski koszt utrzymania. Presja efektywnoŚci kosztowej przewozów ogranicza swobodę eksperymentowania. Przewoźnicy oczekują wysokich wskaźników dostępnoŚci taboru, co nie zachęca do testowania nowych pomysłów modernizacyjnych, zwykle borykających się z problemami technicznymi i eksploatacyjnymi „wieku dziecięcego”. W zakresie modernizacji oczekiwany jest szybki zwrot z inwestycji, widoczny przy taborze spalinowym zarówno liniowym i manewrowym. Nie mniej w przypadku taboru elektrycznego, który charakteryzuje koszt użytkowania o połowę niższy od spalinowego, analiza zwrotu jest bardziej złożona

Czy w przyszłoŚci operatorzy działający na naszym rynku będą raczej kupować nowe lokomotywy, stawiać na leasing, czy też raczej wykorzystywać możliwoŚci modernizacyjne posiadanych już pojazdów?

Wybór strategii taborowej uzależniony jest od stanu posiadania przewoźnika i specjalizacji przewozowej. Liczny park lokomotyw starego typu zachęca do rozważania projektów modernizacyjnych. Parametrami decyzyjnymi są wówczas m.in. funkcja zmodernizowanej lokomotywy w planowanych przewozach, relacja kosztu modernizacji do ceny zakupu nowego pojazdu, przewidywane koszty eksploatacji i utrzymania po modernizacji. Przed inną decyzją będą postawieni przewoźnicy mniejsi. Sposób nabycia pojazdów ma związek głównie z polityką finansową przewoźnika i miarą ryzyka przypisanego do danego typu przewozów. Zatem w zależnoŚci od rozmiaru działalnoŚci przewozowej, typu i kierunku przewozów będą podejmowane różne decyzje. Przewoźnicy o silnym zapleczu finansowym bądź właŚcicielskim mogą preferować bezpoŚrednie zakupy podczas, gdy pozostali korzystać będą z umów leasingu bądź dzierżawy, np. z powodu umów przewozowych o okreŚlonym horyzoncie czasowym.

Jaka jest przyszłoŚć polskiego, ale i europejskiego rynku lokomotyw? Na rozwój jakich technologii będzie kładziony główny nacisk w nadchodzących latach?

Oczekujemy rozwoju rozwiązań technicznych w dwóch obszarach. Rozwijane będą koncepcje obniżania zużycia energii oraz jej odzysku, w tym sposoby gromadzenia i przechowywania energii na pojazdach (napędy hybrydowe). OczywiŚcie, dynamika tego trendu będzie zależała od polityki taryfowej operatora infrastruktury i możliwoŚci rozliczania zużycia energii trakcyjnej przez konkretny typ pojazdu lub lokomotywy. Drugim kierunkiem będzie rozwój zaawansowanych narzędzi diagnostycznych na pojazdach i sprzęganie ich w systemy zarządzania utrzymaniem zależnym od stanu zużycia komponentów.

 


Wydawnictwo "Rynek Kolejowy" zaprasza na konferencję

"Perspektywy Rynku Lokomotyw 2012 - czy nastał czas inwestycji? Nowe polskie projekty vs. oferta globalnych producentów"

Czas i miejsce: 15 marca 2012, Warszawa

 

Partner Strategiczny:

\
Instytut Kolejnictwa

 

Patronat medialny:

\
Miesięcznik "Rynek Kolejowy"

\
rynek-kolejowy.pl

\
www.rynekinfrastruktury.pl

 

Projekt programu oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się tutaj.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity potrzebuje dzierżawić lokomotywy. Co z belgijkami?

Tabor i technika

PKP Intercity potrzebuje dzierżawić lokomotywy. Co z belgijkami?

Jakub Madrjas 18 kwietnia 2023

Przewozy Regionalne sprzedają trzynaście lokomotyw

Tabor i technika

Nowy Smartron Siemensa - kolejna rewolucja na rynku lokomotyw?

Tabor i technika

Nowy Smartron Siemensa - kolejna rewolucja na rynku lokomotyw?

Jakub Madrjas/inf. prasowa 02 marca 2018

Nowe lokomotywy IC: Kolejna zmiana terminu składania ofert [aktualizacja]

Tabor i technika

Siemens z umową na 200 Vectronów dla ÖBB

Tabor i technika

Siemens z umową na 200 Vectronów dla ÖBB

inf. prasowa 30 stycznia 2017

Chiński tabor zdobywa kolejny rynek

Tabor i technika

Chiński tabor zdobywa kolejny rynek

Jakub Madrjas 26 grudnia 2016

Zobacz również:

PKP Intercity potrzebuje dzierżawić lokomotywy. Co z belgijkami?

Tabor i technika

PKP Intercity potrzebuje dzierżawić lokomotywy. Co z belgijkami?

Jakub Madrjas 18 kwietnia 2023

Przewozy Regionalne sprzedają trzynaście lokomotyw

Tabor i technika

Nowy Smartron Siemensa - kolejna rewolucja na rynku lokomotyw?

Tabor i technika

Nowy Smartron Siemensa - kolejna rewolucja na rynku lokomotyw?

Jakub Madrjas/inf. prasowa 02 marca 2018

Nowe lokomotywy IC: Kolejna zmiana terminu składania ofert [aktualizacja]

Tabor i technika

Siemens z umową na 200 Vectronów dla ÖBB

Tabor i technika

Siemens z umową na 200 Vectronów dla ÖBB

inf. prasowa 30 stycznia 2017

Chiński tabor zdobywa kolejny rynek

Tabor i technika

Chiński tabor zdobywa kolejny rynek

Jakub Madrjas 26 grudnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5