Koncepcje obniżania zużycia energii i jej odzysku oraz rozwój zaawansowanych narzędzi diagnostycznych na pojazdach - to główne obszary na rynku lokomotyw, w których notowany będzie największy postęp techniczny w nadchodzących latach, uważa Hubert Stępniewicz, prezes zarządu VIS Systems. Już 15 marca konferencja "Perspektywy rynku lokomotyw", organizowana przez "Rynek Kolejowy".
Jakie tendencje na rynku lokomotyw można było zaobserwować w minionym roku jeŚli chodzi o producentów?
Hubert Stępniewicz, prezes zarządu VIS Systems: W Polsce byliŚmy Świadkami prezentacji rodzimych projektów liniowych lokomotyw czterosiowych ZNLE i PESY. W obu przypadkach mówiono o rodzinach lokomotyw obejmujących trakcję elektryczną, w tym wielosystemową, i spalinową. Czas pokaże, w jakim zakresie producenci dotrzymają obietnic. Rozwiązania zachodnioeuropejskie to nowe modele lokomotyw, w opinii producentów specjalizowanych i lepiej dopasowanych do potrzeb przewoźników, co ma skutkować niższymi cenami zakupu pojazdów. Duży nacisk kładziony jest na obniżenie zużycia energii, co będzie się korzystnie przekładać na LCC pojazdu. Pojawiły się bardzo ciekawe rozwiązania hybrydowe, zarówno w grupie lokomotyw liniowych jak i manewrowych. Rosnące ceny paliw na pewno zachęcają do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań energooszczędnych w eksploatacji.
Na co zwracają uwagę przewoźnicy przy pozyskiwaniu nowych i modernizacji starych maszyn?
Racjonalizacji uległy parametry oceny. Skończyła się licytacja mocy maksymalnej a nacisk kładziony jest na niezawodnoŚć i niski koszt utrzymania. Presja efektywnoŚci kosztowej przewozów ogranicza swobodę eksperymentowania. Przewoźnicy oczekują wysokich wskaźników dostępnoŚci taboru, co nie zachęca do testowania nowych pomysłów modernizacyjnych, zwykle borykających się z problemami technicznymi i eksploatacyjnymi „wieku dziecięcego”. W zakresie modernizacji oczekiwany jest szybki zwrot z inwestycji, widoczny przy taborze spalinowym zarówno liniowym i manewrowym. Nie mniej w przypadku taboru elektrycznego, który charakteryzuje koszt użytkowania o połowę niższy od spalinowego, analiza zwrotu jest bardziej złożona
Czy w przyszłoŚci operatorzy działający na naszym rynku będą raczej kupować nowe lokomotywy, stawiać na leasing, czy też raczej wykorzystywać możliwoŚci modernizacyjne posiadanych już pojazdów?
Wybór strategii taborowej uzależniony jest od stanu posiadania przewoźnika i specjalizacji przewozowej. Liczny park lokomotyw starego typu zachęca do rozważania projektów modernizacyjnych. Parametrami decyzyjnymi są wówczas m.in. funkcja zmodernizowanej lokomotywy w planowanych przewozach, relacja kosztu modernizacji do ceny zakupu nowego pojazdu, przewidywane koszty eksploatacji i utrzymania po modernizacji. Przed inną decyzją będą postawieni przewoźnicy mniejsi. Sposób nabycia pojazdów ma związek głównie z polityką finansową przewoźnika i miarą ryzyka przypisanego do danego typu przewozów. Zatem w zależnoŚci od rozmiaru działalnoŚci przewozowej, typu i kierunku przewozów będą podejmowane różne decyzje. Przewoźnicy o silnym zapleczu finansowym bądź właŚcicielskim mogą preferować bezpoŚrednie zakupy podczas, gdy pozostali korzystać będą z umów leasingu bądź dzierżawy, np. z powodu umów przewozowych o okreŚlonym horyzoncie czasowym.
Jaka jest przyszłoŚć polskiego, ale i europejskiego rynku lokomotyw? Na rozwój jakich technologii będzie kładziony główny nacisk w nadchodzących latach?
Oczekujemy rozwoju rozwiązań technicznych w dwóch obszarach. Rozwijane będą koncepcje obniżania zużycia energii oraz jej odzysku, w tym sposoby gromadzenia i przechowywania energii na pojazdach (napędy hybrydowe). OczywiŚcie, dynamika tego trendu będzie zależała od polityki taryfowej operatora infrastruktury i możliwoŚci rozliczania zużycia energii trakcyjnej przez konkretny typ pojazdu lub lokomotywy. Drugim kierunkiem będzie rozwój zaawansowanych narzędzi diagnostycznych na pojazdach i sprzęganie ich w systemy zarządzania utrzymaniem zależnym od stanu zużycia komponentów.
Wydawnictwo "Rynek Kolejowy" zaprasza na konferencję
"Perspektywy Rynku Lokomotyw 2012 - czy nastał czas inwestycji? Nowe polskie projekty vs. oferta globalnych producentów"
Czas i miejsce: 15 marca 2012, Warszawa
Partner Strategiczny:

Instytut Kolejnictwa
Patronat medialny:

Miesięcznik "Rynek Kolejowy"

rynek-kolejowy.pl

www.rynekinfrastruktury.pl
Projekt programu oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się tutaj.