Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jaka jest kondycja rynku infrastrukturalnego w Polsce?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
12-09-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jaka jest kondycja rynku infrastrukturalnego w Polsce?
Chaos w prawie, ogromna skala roszczeń i brak partnerstwa zamawiającego i wykonawcy w realizacji kontraktów infrastrukturalnych – takie były główne tematy konferencji zorganizowanej przez PZPB, SIDiR i Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury, poświęconej temu, jaki jest stan rynku inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.

Infrastruktura – inwestycje ciągle z problemami

Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR i jeden z pomysłodawców Inicjatywy dla Infrastruktury, powiedział, że konferencja związana jest z przygotowywanym Kongresem Infrastruktury Polskiej. – Kongres ma połączyć wszystkie rodzaje infrastruktury. Wykraczamy poza sferę transportu, chcemy rozmawiać o problemach związanych z infrastrukturą energetyczną, telekomunikacyjną, portów morskich, czy regionalnych portów lotniczych – oznajmił Adrian Furgalski.

Trwają również przygotowania do wydania Białej Księgi Problemów Infrastruktury. – Jest to z jednej strony zamknięcie już perspektywy mijającej 2007-2013, gdzie przedstawiamy nie tylko to, co udało się zrealizować. Przedstawiamy tam także wpływ infrastruktury na rozwój gospodarki, ale mówimy również o tym, co nie zagrało w tej perspektywie, przede wszystkim w relacjach między inwestorami i wykonawcami i o tym, co nie zagrało w systemie prawnym – wyjaśnił dyrektor w ZDG TOR. Dodał, że nie służy to atakowaniu, lecz zaapelowaniu o dialog rynku i zamawiających.

Konferencja stała się okazją do zasygnalizowania trzech problemów, które będą następnie rozwinięte na Kongresie Infrastruktury Polskiej oraz w ramach Białej Księgi. Adrian Furgalski zaprezentował informacje dotyczące skali roszczeń odszkodowawczych, jakich wykonawcy domagają się od zamawiających.

Prawie 10 mld roszczeń wobec GDDKiA

– Dane na koniec lipca 2013 mówią, że kwota roszczeń zgłoszonych na kontraktach będących w realizacji wynosi 3,9 mld zł, odrzucono z tego 2 mld zł. Kwoty roszczeń uznane to raptem 110 mln zł. Pozostałe są w trakcie rozpatrywania lub niewielka część została wycofana – wyliczał dyrektor w ZDG TOR. Natomiast sądy powszechne rozpatrują w ramach 61 sporów sądowych z powództwa generalnych wykonawców roszczenia o wartości 4,834 mld zł.

– Kiedy pada hasło roszczeń, zazwyczaj ze strony GDDKiA pada odpowiedź, że ona nie może dopłacać do kontraktów. W znacznej części tych roszczeń nie chodzi o dopłatę, tylko o zapłatę za prace, które zostały zrealizowane np. na skutek wadliwego projektu. Tych jest dużo ze względu na to, że stosunek wartości projektu do całej inwestycji to maksymalnie 1 procent, wykonawcy otrzymują buble – powiedział Furgalski i zapowiedział, że problem zostanie szerzej poruszony w Białej Księdze oraz na Kongresie Infrastruktury Polskiej.

Prawo zamówień publicznych ciągle niedoskonałe

Kolejnym tematem były ryzyka realizacji infrastrukturalnych projektów inwestycyjnych w latach 2014-2020, wynikające z chaosu prawnego. Mecenas Tadeusz Lewandowski z Kancelarii Prawnej LS. Mówił, że nową perspektywę należy rozpocząć z uporządkowanym stanem prawnym, dotyczy to zwłaszcza infrastruktury kolejowej. – Teraz jest dobry moment, jest szereg niespójności i nieścisłości, które warto uporządkować – powiedział.

Lewandowski poruszył kwestię udostępniania potencjału podmiotów trzecich przez wykonawców składających oferty. Zaznaczył, że należy zastanowić się nad tym, czy zmiany w Prawie zamówień publicznych dotyczące tej kwestii zostaną prawidłowo zaimplementowane do polskiego prawa.

Jak rozdzielać ryzyko w kontraktach?

Z kolei Marcin Bałdyga, ekspert i członek Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców zastanawiał się, czy możliwe jest zagwarantowanie w umowie równości stron. Taką pewność dałoby stosowanie warunków kontraktowych FIDIC, które mogą stanowić standardowy model umowy. – FIDIC w sposób bardzo przemyślany rozdziela ryzyka, które trzeba dzielić racjonalnie. Ryzyko powinna obsługiwać ta strona, która jest do tego lepiej przygotowana – zaznaczył ekspert.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rusza Inicjatywa dla Infrastruktury

Biznes

Rusza Inicjatywa dla Infrastruktury

ww,Rynek Infrastruktury 21 marca 2013

Biała Księga Infrastruktury: Jak usprawnić realizację inwestycji infrastrukturalnych?

Infrastruktura

Zamawiający i wykonawcy na celowniku służb specjalnych?

Nasze konferencje

Apel Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”

Infrastruktura

Zobacz również:

Rusza Inicjatywa dla Infrastruktury

Biznes

Rusza Inicjatywa dla Infrastruktury

ww,Rynek Infrastruktury 21 marca 2013

Biała Księga Infrastruktury: Jak usprawnić realizację inwestycji infrastrukturalnych?

Infrastruktura

Zamawiający i wykonawcy na celowniku służb specjalnych?

Nasze konferencje

Apel Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5