Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jak zmieni się kolej w Wielkopolsce?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-01-2018
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jak zmieni się kolej w Wielkopolsce?
fot. Mariusz Tuszyński , SM42.pl
Szybsza podróż, wygodniejsze połączenia regionalne, nowoczesne stacje i przystanki, lepsze warunki dla przewozu towarów – takie efekty realizacji Krajowego Programu Kolejowego w województwie wielkopolskim zapowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe.

W ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) o wartości ponad 66 mld zł do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA planują objąć pracami 9000 km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągiem, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, komfortowy dostęp do kolei. Na torach będzie jeszcze bezpieczniej. Podczas prowadzenia inwestycji pociągi pasażerskie będą kursować zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy. Możliwy będzie również transport towarów. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zapewnią przepustowość linii, tzn. – możliwość przejazdu pociągów obok prowadzonych robót lub innymi, wcześniej przygotowanymi trasami. Realizację KPK zapewniają środki z programów UE i budżetu państwa.

– Realizacja Krajowego Programu Kolejowego zapewni lepsze podróże między miastami i regionami Polski. Skrócą się czasy przejazdów, a nowe możliwości kolei zapewnią równomierny rozwój wszystkich województw. Po prostu Łączymy Polskę – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Kolej łączy regiony

Warte prawie dwa miliardy złotych prace na linii kolejowej E 20 Poznań – Warszawa na odcinku Sochaczew – Swarzędz przyniosą zmiany na stacjach w Łowiczu, Kutnie, Koninie i Kole. Powstają tam nowe perony, wymieniane są tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki modernizacji zwiększony zostanie poziom bezpieczeństwa oraz komfort podróży. Przebudowa tej linii pozwoli na przejazd nawet dwa razy większej liczby pociągów.

Lepsza komunikacja w regionie wpłynie na rozwój województwa, w którym zlokalizowano liczne terminale przeładunkowe. Sprawna kolej pozwoli na ich optymalne wykorzystanie oraz rozwój gospodarki regionu i kraju. Ułatwi to modernizacja i dostosowanie trasy Warszawa – Poznań do obsługi pociągów towarowych nawet o długości 750 m.

W Koninie będą nowe wygodniejsze perony, a przebudowany tunel pod torami i nowe przejście ułatwią komunikację. Perony będą dostosowane dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i wyposażone w windy lub pochylnie. Wspólnie z miastem wybudowany zostanie wiadukt drogowy, który znacznie usprawni komunikację w mieście. Zmieni się przystanek Konin Zachód. Będą dwa nowe perony, dostosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności.
Również mieszkańcy Koła będą korzystać z odnowionej stacji. Wejście na perony ułatwią pochylnie i winda, a przejście pod torami zastąpi starą kładkę. Wszystkie obiekty przeznaczone dla pasażerów będą dobrze oznakowane i wyposażone w system informacji głosowej i wizualnej.

Wszystkie stacje i przystanki będą wyposażone w nowe wiaty, ławki oraz funkcjonalne oświetlenie. Wydzielone zostaną miejsca oczekiwania dla osób na wózkach. Nawierzchnie peronów będą zaopatrzone w kierunkowe ścieżki dotykowe.

– Wielkopolska to szybko i prężnie rozwijający się region, a inwestycje kolejowe są jego ważną częścią. Poprawa połączeń z Poznania do Wrocławia, Katowic czy Warszawy, wygodniejsze podróże w aglomeracji poznańskiej oraz poprawa warunków dla transportu towarowego znacząco podnoszą atrakcyjność naszego regionu – mówi Marlena Maląg, wicewojewoda wielkopolski.

Poznan bliżej Wrocławia

Efektami prac na linii Poznań – Wrocław będą krótsze podróże miedzy stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska. Zwiększy się komfort na stacjach i przystankach. Inwestycja zapewni także większe bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych. Zmienia się również linia z Poznania do Szczecina. Pasażerowie będą korzystać z wygodnych, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych przystanków. Informacja o kursujących pociągach będzie podawana na wyświetlaczach i przez megafony.

Istotna będzie także poprawa warunków do przewozu towarów. Zmodernizowany szlak prowadzący z Dolnego Śląska do portów w Szczecinie i Świnoujściu pozwoli na sprawny przewóz ładunków i wzrost atrakcyjności regionu dla inwestorów.

Szybciej i wygodniej na ważnych trasach regionalnych

Krajowy Program Kolejowy obejmuje również inwestycje na regionalnych trasach. Skróci się podróż w relacji Poznań Główny – Piła, Poznań Główny – Inowrocław, Poznań Franowo – Kiekrz. Modernizacja linii do Piły skróci czas przejazdu z Poznania o ok. 40 minut – z ok. 2 h do 1 h i 20 minut. Wybudowane zostaną 4 nowe przystanki: Poznań Podolany, Złotniki Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Gołaszyn (nazwy tymczasowe). Przebudowane zostaną stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz przystanki: Poznań Strzeszyn, Golęczewo, Chludowo, Oborniki Miasto, Rożnowo, Parkowo, Tarnowo Rogozińskie, Sokołowo Budzyńskie, Ostrówki koło Chodzieży, Milcz, Piła Kalina. Wszystkie obiekty będą wyposażone w nowe wiaty i siedzenia. Komfortową obsługę zapewni także czytelne oznakowane, system informacji oraz nowe oświetlenie. Dla osób o ograniczonej mobilności oraz niewidomych i niedowidzących na wszystkich stacjach i przystankach uwzględnione są udogodnienia. Będą specjalne pasy naprowadzające oraz podjazdy.

Ważną inwestycją realizowaną przez zarządcę infrastruktury jest poprawa linii prowadzącej przez Krotoszyn, Jarocin, Wrześnię i Gniezno. Utworzy ona dobrą drogę dla przewozu towarów oraz umożliwi reaktywację połączeń pasażerskich pomiędzy miastami regionu. Inwestycje kolejowe nie omijają stolicy Wielkopolski. Za prawie 50 mln zł poprawił się standard obsługi podróżnych na „zachodnich” peronach stacji Poznań Główny. To nie tylko wygodny dostęp do pociągów, ale także lepsza informacja i orientacja na stacji.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5