| Rynek Kolejowy ⚫ 20.09.2014 ⚫
206
Rynek Kolejowy: Jakie są założenia techniczne systemu ERTMS i jaki cel ma zostać osiągnięty?
Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce: Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (European Rail Traffic Management System, ERTMS) to wspierany przez Unię Europejską projekt ujednoliconego systemu sterowania ruchem kolejowym, który ma zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, czyli możliwość swobodnego poruszanie się pociągów w sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. Celem wprowadzenia systemu jest podniesienie atrakcyjności przewozów kolejowych i zwiększenie ich udziału w transporcie wewnątrz europejskim.
Wsparcia dla ERTMS udzielił Parlament Europejski rezolucją w sprawie rozmieszczenia europejskiego systemu sygnalizacji kolejowej ERTMS/ETCS 2005/2168(INI)) z dnia 16 maja 2006 oraz Komisja Europejska Decyzjami 2001/260/EC i 2006/679 WE. Istnieją 3 różne poziomy systemu ERTMS/ETCS L-1, L-2 oraz L-3, w zależności od potrzeb istniejących na infrastrukturze kolejowej:
ERTMS to elastycznie zaprojektowany system, który umożliwia łatwą migrację pomiędzy poziomami wdrożenia system. System ten jest również w pełni interoperacyjny, co wskazuje, że każdy pociąg wyposażony w ten system może poruszać się po linii wyposażonej w podobny system. Infrastruktura przytorowa od jednego dostawcy ERTMS może być stosowana uniwersalnie przez każdy pociąg wyprodukowany przez innych dostawców ERTMS.
Jak przebiega implementacja tego systemu w Polsce?
Powinna przebiegać zdecydowanie szybciej. Na dzień dzisiejszy nie ma jeszcze w pełni działającej linii z zainstalowanym systemem ERTMS L1 lub L2, co wynika z popóźnień w ogłaszaniu przetargów. Generalnie implementacja systemu ERTMS daleko odbiega od harmonogramu określonego w Narodowym Planie Wdrażania (NPW) ERTMS w Polsce.
Występują znaczące opóźnienia w ogłaszaniu przetargów i ich realizacji. Nie jest chociażby gotowy pilotażowy odcinek linii E30 Legnica – Bielawa Dolna, gdzie wdrażany jest ERTMS poziom 2. Z tego powodu nie byliśmy w stanie homologować Pendolino, zgodnie z systemem ERTMS2. Zgodnie z NPW do końca roku 2014 powinniśmy zabudować ponad 1800km linii kolejowych, a do 2023 roku system ERTMS powinien być zainstalowany na ponad 5000 km. By móc to zrealizować, już dzisiaj należy mieć bardzo czytelną i spójną strategię wdrażania systemu ERTMSz konkretnym Business Planem.
Czy w naszym kraju mamy do czynienia z jakimiś szczególnymi trudnościami we wprowadzaniu systemu?
Jest szereg możliwości mogących usprawnić wdrażanie systemu. Naszym zdaniem najważniejszą zmianą powinno być organizowanie Dialogu Konkurencyjnego/Technicznego zamiast przetargów nieograniczonych.
Dzięki temu byłaby możliwość zapoznania się z istniejącymi technologiami, systemami funkcjonującymi w Europie. Uważam również, że specyfikacje techniczne (SIWZ) powinny być bardziej dopracowane, Jest w nich szereg niejasności i niespójności. Z tego względu postępowania przetargowe są przeciągane w czasie. Dla przykładu przetarg na instalację systemu ERTMS L 2 GSM-R na linii E65 Gdynia - Warszawa ogłoszony w grudniu 2011 trwał blisko rok, a przetarg na ERTMS na linii E20 Kunowice - Warszawa ogłoszony w lutym 2013 został po roku unieważniony.
Dodatkowo, ciągle zbyt dużą wagę w SIWZ ma kryterium ceny. Wygrywają dostawcy, którzy oferują rozwiązania za 60%-80% budżetu. A przecież wiadomo, że nowe technologie i jakość kosztują. Sytuacja ta rodzi inne zjawisko, często bowiem podpisywane są dodatkowe umowy z tzw. wolnej ręki. Praktyka taka często prowadzi do przekroczenia budżetu oferty PLK.
Obecnie na rynku przetargi wygrywane są przez dwie firmy. Wejście nowego dostawcy jest w zasadzie niemożliwe. Alstom Transport ma bardzo przykre doświadczenie z przetargiem na instalację systemu ERTMS L2 GSM-R na linii E65 Gdynia –Warszawa. Z powodu braku możliwości otrzymania podstawowych informacji od PLK, dotyczącej istniejących na linii E65 interlokingów (informacja kluczowa do budowy interfejsu między IXL a ERTMS), Alstom, pomimo dużego zaangażowania się w przygotowanie oferty był zmuszony do wycofania się z przetargu.Tymczasem Alstom to uznany i doświadczony dostawca systemów ERTMS w Europie - około 70 proc. wdrożeń systemu ERTMS L1/L2 w Europie realizowane było własnie przez naszą firmę.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
688
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
494
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
504
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,4k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
520
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu
468
Zintegrowany transport Miasto ogłosiło przetarg w sprawie przeprowadzenia „Badań ankietowych podróży w ramach Kompleksowych Badań Ruchu w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym 2023”. Celem badań, które mogłyby zostać zrealizowane w marcu i kwietniu, jest poznanie aktualnych zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Ostatni raz w Krakowie badania na tak szeroką skalę przeprowadzono w 2013 r.
Dąbrowa Górnicza: Zmiana nazw i statusu ponad 150 przystanków [lista]
1,4k
Zintegrowany transport Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej zdecydowała o zmianie statusu lub nazwy 153 stanowisk przystankowych. Organizator komunikacji miejskiej przyznaje, że skala modyfikacji jest rekordowa.
Wylicytuj prenumeratę „Rynku Kolejowego” i wizytę w siedzibie SKM Warszawa
571
Pasażer Zapraszamy do wzięcia udziału w licytacji trzech rocznych prenumerat „Rynku Kolejowego”. Środki z licytacji zostaną przeznaczone dla fundacji zajmującej się wsparciem osób chorujących na stwardnienie rozsiane. Fundacja ta uruchomiła również inną „transportową” licytację, również na cel charytatywny: jej zwycięzca będzie mógł odwiedzić siedzibę SKM Warszawa.
Umowa na przebudowę torowiska w Zabrzu. Będzie przerwa w ruchu
4,9k
Zintegrowany transport Na tę inwestycję wyczekiwali nie tylko pasażerowie tramwajów, ale także motorniczowie, kierowcy i okoliczni mieszkańcy. W poniedziałek 9 stycznia podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac modernizacyjnych torowiska wbudowanego w jezdnię ulicy Wolności w centrum Zabrza.
Rynek Kolejowy - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >