Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Jak rozwiązać problem wysokich zarobków menedżerów? Na pewno nie przez ich obniżkę

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
29-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Jak rozwiązać problem wysokich zarobków menedżerów? Na pewno nie przez ich obniżkę
– Nie należę do chóru wzburzonego wysokością odprawy dla Marii Wasiak. Problem tkwi w systemie, choć i tu sytuacja nie jest do końca czarno-biała. Z jednej strony mamy problem (zbyt?) wysokich apanaży, z drugiej: niedostatecznej liczby osób dobrze przygotowanych merytorycznie, chętnych do pracy na kierowniczych stanowiskach w sektorze publicznym – uważa Paweł Rydzyński, dziennikarz „Rynku Kolejowego”.

Oburzenie społeczne w związku z półmilionową odprawą – przekazaną ostatecznie na cel charytatywny – z PKP SA dla nowej szefowej MIR, jest jak najbardziej zrozumiałe. W czasach, gdy absolwenci studiów wyższych sprzedają hamburgery i dostają na „śmieciówkach” 1,5 tys. zł (albo są zmuszeni wyjeżdżać do Dublina – i robią to samo), tak wysokie zarobki w sektorze publicznym szokują i wzbudzają zażenowanie. Także wśród szeregowych kolejarzy, którzy przecież – po kilkudziesięciu latach pracy – kokosów nie zarabiają. Rozumiejąc irytację społeczną, należy jednak zwrócić uwagę na drugie dno.

Zarobki menedżerów w sektorze prywatnym są zazwyczaj znacząco wyższe od zarobków prezesów czy dyrektorów operujących w sektorze publicznym. Jeśli zatem dobry menedżer z doświadczeniem i sukcesami zawodowymi będzie miał perspektywę intratnej pracy w sektorze prywatnym, na posadzie wyjałowionej z presji społecznej i politycznej, to jakie jest prawdopodobieństwo, że wybierze pracę na w NFZ, na kolei czy w energetyce? Zerowe. A to jest prosta droga do selekcji negatywnej, jeśli chodzi o rekrutację na kierownicze stanowiska w publicznym sektorze. Nie wspominając już politycznym podłożu wielu decyzji personalnych.

Polska nie jest wyjątkiem

Nie ma co tego ukrywać. Żeby skusić fachowców, potrzebne są duże pieniądze. I to nie jest tylko polska reguła. Janusz Zubrzycki, ekspert ZDG TOR ds. finansowych, opublikował swego czasu w „Rynku Kolejowym” artykuł, w którym wyliczył, że Jakub Karnowski, prezes PKP SA, zarabia co prawda 15-krotność średniej krajowej, ale pensja jego brytyjskiego i niemieckiego odpowiednika to 20- i 27-krotność tamtejszej średniej pensji. – Prawda jest taka, że dobry zarząd kosztuje. Dobrzy menadżerowie są ludźmi niezależnymi, a o ich pensjach decyduje rynek. Wysokość ich szczegółowego wynagrodzenia jest zazwyczaj wypadkową skali przedsiębiorstwa, wartości zarządzanego majątku, wysokości przychodów oraz odpowiedzialności na danym stanowisku. (…) Tylko ludzie niezależni o określonej wartości na rynku menadżerów mogą podejmować odważne i trudne decyzje mające na celu dobro podmiotu, którym zarządzają – pisał wówczas Janusz Zubrzycki.

Słowa te ani trochę nie straciły na aktualności. A biorąc pod uwagę, jak duże środki są przez Polskę do wydania w ramach perspektywy finansowej UE 2014-20 – może nawet na niej zyskały.

Wracając do odprawy Marii Wasiak. Rozumiejąc, tak jak napisałem wcześniej, irytację społeczną – jednak irytująco obłudne były wszystkie nawoływania, by Wasiak zwróciła odprawę (abstrahując, że ostatecznie to zrobiła). Ciekawe, ilu „oburzonych”, będąc na jej miejscu, z obrzydzeniem nie przyjęłoby takiego wynagrodzenia. To jest niestety klasyczne polskie myślenie. Jak Polak widzi, że ktoś ma pieniądze, to od razu nasuwa mu się skojarzenie, że złodziej… Jeśli chce mieć tyle pieniędzy co jego sąsiad, to się modli, żeby sąsiada okradli…

Problemem jest obchodzenie „kominówki”

Oczywiście nie oznacza to, że problem nie istnieje. Jego źródło tkwi w tym, że kontrakty menedżerskie (nie tylko w PKP SA) to efekt kruczków prawnych, jakie stosuje się w celu obejścia tzw. ustawy „kominowej”.

Inne metody na obejście „kominówki” to m.in. rozdawanie stanowisk w radach nadzorczych (nie wszystkie spółki z sektora publicznego podlegają limitowi wynagrodzenia oraz zasadzie zasiadania w więcej niż jednej radzie). Jest to oczywiście skuteczna metoda „podbijania puli” dla menedżerów przechodzących z sektora prywatnego do publicznego, ale jest to metoda zła. Demoralizuje bowiem społecznie – nie tyle ze względu na zbyt wysokie apanaże, ale ze względu na to, że społeczeństwo dowiaduje się, iż władza nagina prawo. A ryba psuje się przecież od głowy.

Co z tym fantem zrobić? Zapewne wyrażę niepopularną opinię, ale moim zdaniem bynajmniej metodą nie jest radykalna obniżka wynagrodzeń i wzmocnienie kompetencji instytucji karnoskarbowych tropiących obchodzenie „kominówki”. Gdyby tak się stało, stanowiska w państwowym sektorze stałyby się prawdopodobnie (wskutek braku zainteresowania zewnętrznych menedżerów) w stu procentach łupem politycznym – a to zapewne także nie podobałoby się społeczeństwu. Prezes przedsiębiorstwa (także państwowego/publicznego) zarządcy setkami milionów czy miliardami złotych ma prawo zarabiać 15-20 razy więcej od szeregowego pracownika.

Duże zarobki = duże obowiązki

Wzorem publikowanej przez MSP listy przedsiębiorstw strategicznych dla funkcjonowania Skarbu Państwa (na której, co warto pamiętać, są np. zarządy największych portów) powinna powstać analogiczna lista podmiotów podległych MIR (a także inne resorty). Te podmioty, na mocy uregulowań prawnych, mogłyby być wyłączone spod reguł „kominówki” (ewentualnie – pułap dla zarządów tych podmiotów mógłby zostać znacząco podwyższony). Jednocześnie jednak, do kontraktów menedżerskich zawieranych z zarządami tych podmiotów powinny być konkretne wymagania – i obostrzenia dotyczące konsekwencji ich niezrealizowania. W ślad za dużymi przywilejami będą wówczas też iść duże, usankcjonowane oczekiwania.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Maria Wasiak nowym sekretarzem Warszawy

Prawo i polityka

Maria Wasiak nowym sekretarzem Warszawy

Jakub Madrjas 01 czerwca 2023

Maria Wasiak zastępcą prezydenta Bydgoszczy

Prawo i polityka

Wasiak: Związkowcy w RN PKP nie dopełnili obowiązków

Kadry

Wasiak: Związkowcy w RN PKP nie dopełnili obowiązków

jm/ew, Rynek Kolejowy 05 listopada 2015

Maria Wasiak spotkała się z branżą kolejową

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Z Warszawy do Krakowa w dwie godziny maksymalnie za 3 lata

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Prywatyzacja PKP Energetyka sprawdzona bardzo dokładnie

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Prywatyzacja PKP Energetyka sprawdzona bardzo dokładnie

Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl 28 sierpnia 2015

Zobacz również:

Maria Wasiak nowym sekretarzem Warszawy

Prawo i polityka

Maria Wasiak nowym sekretarzem Warszawy

Jakub Madrjas 01 czerwca 2023

Maria Wasiak zastępcą prezydenta Bydgoszczy

Prawo i polityka

Wasiak: Związkowcy w RN PKP nie dopełnili obowiązków

Kadry

Wasiak: Związkowcy w RN PKP nie dopełnili obowiązków

jm/ew, Rynek Kolejowy 05 listopada 2015

Maria Wasiak spotkała się z branżą kolejową

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Z Warszawy do Krakowa w dwie godziny maksymalnie za 3 lata

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Prywatyzacja PKP Energetyka sprawdzona bardzo dokładnie

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Prywatyzacja PKP Energetyka sprawdzona bardzo dokładnie

Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl 28 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5