Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

IV Pakiet Kolejowy ma obniżyć koszty produkcji taboru i poprawić bezpieczeństwo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-01-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
IV Pakiet Kolejowy ma obniżyć koszty produkcji taboru i poprawić bezpieczeństwo
fot. Michał Szymajda, Rynek KolejowyCzeski i polski pociąg w peronach Czeskiego Cieszyna
IV Pakiet Kolejowy to nie tylko częściowe uwolnienie rynku przewozów pasażerskich, ale też kwestie techniczne i bezpieczeństwa. – Zwiększenie roli Europejskiej Agencji Kolejowej przy certyfikowaniu taboru wpłynie na obniżenie kosztów jego produkcji, przez co zyska kolej jako system – powiedział Michael Cramer, przewodniczący Komisji Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim.

Jedna z dyskusji odbywająca się przed przyjęciem IV Pakietu Kolejowego dotyczyła kwestii obniżenia kosztów certyfikowania taboru w różnych europejskich krajach. Pracujący nad założeniami nowego europejskiego prawa transportowego zgodzili się, że należy dążyć do ich ujednolicania we wszelki możliwy sposób.

– Często jest tak, że w kilku krajach europejskich jeden typ taboru musi spełniać określone, identyczne lub niemal identyczne parametry. Mimo to, certyfikacja musi przebiegać w takim samym zakresie i od początku w każdym z krajów z osobna, ponieważ urzędy bezpieczeństwa (np. UTK w Polsce – dop. red.) nie akceptują wzajemnie swoich certyfikatów – mówił podczas spotkania z dziennikarzami przed przyjęciem IV Pakietu Michael Cramer. – Porównajmy to teraz z sytuacją w transporcie drogowym. Czy autobus lub ciągnik siodłowy także przechodzi taką drogę, aby móc kursować w różnych europejskich krajach? Oczywiście nie – dodał.

Europejski certyfikat pomoże obniżyć koszty

Zdaniem Cramera istnieje całe spektrum obszarów dotyczących budowy taboru, którymi z powodzeniem może się zająć Europejska Agencja Kolejowa. Chodzi m.in. o kwestie bezpiecznej technologii budowy taboru, czy układów hamowania. Raz zatwierdzone przez wyspecjalizowany europejski urząd systemy możliwe byłyby do implementowania w różnych krajach. Oczywiście nie we wszystkich obszarach certyfikacja agencji byłaby możliwa, m.in. ze względu na różną skrajnię w różnych krajach, różny rozstaw szyn czy stosowane napięcie.

– Korzyści z istnienia centralnej agencji certyfikującej będą mieli wszyscy. Dla producentów spadną bowiem koszty wprowadzenia taboru na różne rynki, co przełoży się na cenę gotowego produktu – uważa Michael Cramer, który mówił także o innym, bardzo ważnym aspekcie działania ERY.

Wzrost poziomu bezpieczeństwa

– W wypadku problemów z taborem, zwłaszcza wtedy, gdy w grę wchodzi bezpieczeństwo pasażerów, wymiana informacji pomiędzy urzędami kolejowymi w krajach członkowskich następuje dziś zdecydowanie zbyt wolno. Jeśli weźmiemy pod uwagę to, że jeden elektryczny zespół trakcyjny z niewielkimi modyfikacjami kursuje w kilkunastu europejskich krajach, sytuacja, w której urzędy informuje się o problemie z kilkutygodniowym lub nawet dłuższym opóźnieniem, jest naganna – mówił Cramer.

Jak temu zaradzić? W wypadku problemów z taborem narodowy urząd kolejowy odpowiedzialny za bezpieczeństwo w pierwszym rzędzie będzie powiadamiał ERĘ, a ta natychmiast roześle informacje o problemie do wszystkich krajów członkowskich. Taki sam model, podobny do tego znanego z lotnictwa cywilnego, ma działać wtedy, gdy na torach zdarzy się wypadek lub wystąpi zagrożenie.

– Dzięki wzajemnemu informowaniu się o zagrożeniach unikniemy sytuacji, w której odnotowujemy wypadek kolejowy np. we Włoszech, a następnie niemal identyczny, z podobnym typem taboru, zdarza się w Niemczech – dodał Cramer.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy

Świat

Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy

Roman Czubiński 28 lutego 2022

SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu

Biznes

SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu

Przemysław Farsewicz 19 września 2021

Prezydent podpisał ważne dla kolei ustawy

Prawo i polityka

Prezydent podpisał ważne dla kolei ustawy

Jakub Madrjas 13 października 2020

Zobacz również:

Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy

Świat

Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy

Roman Czubiński 28 lutego 2022

SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu

Biznes

SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu

Przemysław Farsewicz 19 września 2021

Prezydent podpisał ważne dla kolei ustawy

Prawo i polityka

Prezydent podpisał ważne dla kolei ustawy

Jakub Madrjas 13 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5