Partnerzy serwisu:

Intermodalnie – w Ameryce Północnej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-07-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Kumelowski, 15 lipca 2010

Podziel się ze znajomymi:

Intermodalnie – w Ameryce Północnej
Od kilku lat do słownictwa transportowego wszedł na dobre termin „przewozy intermodalne”. O co w nim chodzi? Czy jest to panaceum na wszystkie troski kolejnictwa towarowego? Wobec zapytań Czytelników o kształt tego segmentu amerykańskiego kolejnictwa, redakcja „Rynku Kolejowego” zwróciła się do naszego nowojorskiego korespondenta o przedstawienie sytuacji na drugiej półkuli.

Amerykańska encyklopedia kolejnictwa autorstwa Johna H. Armstronga podaje, że pod pojęciem „intermodalności” rozumie się sytuacje przewozu z użyciem więcej niż jednego środka transportu.

W kolejowej praktyce uściśla się „przewozy intermodalne” jako przewozy towarów w naczepach lub kontenerach z użyciem dwóch lub więcej środków transportu w taki sposób, że cały proces przewozowy – włączają w to wymianę informacji – jest efektywnie płynny i skoordynowany (taryfy, listy przewozowe, odprawy celne, „freight consolidation” czyli „zblokowanie” ładunków bądź „transloading” czyli ich „przepakowywanie”).

Pierwszych prób przewozów intermodalnych w USA dopatruje się w transporcie na kolejowych platformach indywidualnych furmanek załadowanych płodami rolnymi przez kolej Long Island Railroad w latach 80. XIX wieku. Chodziło o poranny przewóz wozów konnych z rolniczych rejonów wschodniej Long Island na targowe place szybko rozwijającego się Nowego Jorku i ich powrót wieczorem jeszcze tego samego dnia.

Z tamtego czasu pochodzi sposób załadunku platform zwany „circus loading” (dosłownie – załadunek cyrkowy), w którym pojazd za pojazdem wjeżdża po rampie załadowczej i po przejechaniu całej długości składu ustawia się jeden za drugim. Ten typ załadunku/rozładunku dominował do lat 70. XX wieku. Pierwsze przewozy naczep ciężarówek o znaczeniu handlowym miały miejsce w okresie przed II wojną światową. Były one atrakcyjne ze względu na dość przeciętną sieć dróg samochodowych: np. trasa Nowy Jork – Chicago była wówczas sporą przygodą nawet dla doświadczonych kierowców, pociąg zwyciężał bezapelacyjnie.

Współczesny transport intermodalny sięga swoją historią do okresu powojennego, w którym wystąpiły równolegle trzy zjawiska: 

  • koleje zaczęły coraz szerzej oferować dalekobieżne przewozy 30- lub 35-stopowych naczep ciężarówek na platformach;
  • transport drogowy zaczął korzystać z rozległej i bezpłatnej sieci autostrad Interstate;
  • w 1956 roku kontenerowce Sea-Land Steamship Lines rozpoczęły regularne rejsy między Nowym Jorkiem i Houston, a przez swą efektywność, redukcje kosztów i bezpieczeństwo przewożonych ładunków dały sygnał do wszechświatowej rewolucji 20-stopowych kontenerów.

 

Całość artykułu

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Biznes

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Łukasz Malinowski 08 czerwca 2023

Laude będzie współpracować z Kolejami Ukraińskimi

Infrastruktura

Jeden z największych pooli taborowych z nową nazwą

Biznes

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Infrastruktura

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Roman Czubiński 27 grudnia 2022

Rosja, Chiny a Polska. Przyszłość intermodalu na azjatyckich szlakach

Prawo i polityka

Co sprzyja, a co przeszkadza w przewozie kontenerów koleją w Polsce?

Infrastruktura

Zobacz również:

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Biznes

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Łukasz Malinowski 08 czerwca 2023

Laude będzie współpracować z Kolejami Ukraińskimi

Infrastruktura

Jeden z największych pooli taborowych z nową nazwą

Biznes

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Infrastruktura

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Roman Czubiński 27 grudnia 2022

Rosja, Chiny a Polska. Przyszłość intermodalu na azjatyckich szlakach

Prawo i polityka

Co sprzyja, a co przeszkadza w przewozie kontenerów koleją w Polsce?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5