Partnerzy serwisu:
Biznes

Intermodal: Po terminalach czas na tabor

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
28-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy 03/2013

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Intermodal: Po terminalach czas na tabor
Przedsiębiorcy z branży intermodalnej już po raz drugi mogą skorzystać z unijnego dofinansowania na rozwój swojej działalności. Centrum Unijnych Projektów Transportowych ze środków Funduszu Spójności na inwestycje związane z transportem intermodalnym w wyniku postępowania konkursowego podpisało umowy na łączną kwotę 381 mln zł dofinansowania. Na kolejną rundę konkursową zostało przeznaczone 167,7 mln zł. Nabór projektów zakończył się 15 stycznia.  

Rozmowa z Sylwią Cieślak, naczelniczką Wydziału Projektowego Rozwoju Transportu Intermodalnego w CUPT, oraz Joanną Archutowską, ekspertką Zespołu ds. Analiz Unijnych Projektów Transportowych w CUPT.

Rynek Kolejowy: W pierwszej edycji konkursu do spółek z branży intermodalnej trafiło ponad 380 mln zł. Na co zostały wydane te środki?

Sylwia Cieślak: Wszystkie środki uzyskane w ramach konkursu zostały zainwestowane głównie w infrastrukturę terminalową oraz wyposażenie terminali. Największymi beneficjentami poprzedniej edycji konkursu są firmy PCC Intermodal SA i HHLA Intermodal Polska SA, które otrzymały dofinansowanie odpowiednio na dwa i trzy projekty. Natomiast, biorąc pod uwagę wielkość wsparcia dla pojedynczych inwestycji, największe dofinansowania – powyżej 50 mln zł – dostały trzy spółki: GCT, DCT Gdańsk SA na terminale portowe i HHLA Intermodal Polska SA – na terminal intermodalny w Kórniku/Gądkach.

Joanna Archutowska: Dofinansowanie dostały jedynie spółki prawa handlowego, nie było zaś żadnego beneficjenta z sektora finansów publicznych.

Jakie jest zapotrzebowanie w tej edycji konkursu?

Sylwia Cieślak: Niemalże dwukrotnie większe niż kwota przeznaczona na drugi konkurs. W efekcie oceny dokumentacji, a przede wszystkim kwalifikowalności poszczególnych elementów projektów pod względem wpisania się w ramy konkursowe, okaże się docelowo, czy kwota przewidziana na konkurs jest wystarczająca. Obecnie zespoły oceniające projekty są na etapie formułowania uwag i pytań do poszczególnych projektów.

Joanna Archutowska: Potrzeby rosną, bo i rynek przewozów intermodalnych się rozwija.

Skąd wzięły się środki na drugą edycję konkursu? Z puli środków niewykorzystanych przez PKP PLK?

Sylwia Cieślak: W głównej mierze decyzja o ogłoszeniu II tury konkursu w ramach działania 7.4 POIiŚ zrodziła się po utworzeniu listy rankingowej projektów wybranych do dofinansowania w I rundzie konkursu. W wyniku oceny i weryfikacji wniosków w I rundzie, jak również po wycofaniu się dwóch beneficjentów z konkursu w ramach działania 7.4 zostały niezakontraktowane środki, które zgodnie z decyzję KE mogły być zwiększone do poziomu 20% alokacji przewidzianej na całe działanie. W efekcie przeliczeń okazało się, że na II turę konkursu wydzielono ponad 167 mln zł z Funduszu Spójności. 

Joanna Archutowska: Nie spodziewaliśmy się, że po pierwszym konkursie pozostaną oszczędności.


To tylko fragment wywiadu. Cały wywiad w najnowszym wydaniu miesięcznika "Rynek Kolejowy" nr 03/2013. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Prawo i polityka

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Roman Czubiński 12 września 2024

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

Zobacz również:

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Biznes

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Paweł Rydzyński 24 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Prawo i polityka

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Roman Czubiński 12 września 2024

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

Zobacz również:

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Biznes

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Paweł Rydzyński 24 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5