Podczas międzynarodowych targów kolejowych InnoTrans w Berlinie Bombardier Transportation oraz Lotos Kolej po raz pierwszy zaprezentowały lokomotywę spalinowo-elektryczną Bombardier Traxx DE. Pierwsza z dziesięciu zamówionych przez gdańskiego przewoźnika maszyn pojawi się na polskich torach w maju przyszłego roku.
- Minął niecały rok odkąd spotkaliśmy się w Gdańsku i podpisaliśmy kontrakt na dostawy lokomotyw spalinowych Traxx DE. Dzisiaj widzimy efekt naszej niespełna rocznej pracy. Efekt ten jest moim zdaniem imponujący – zaznaczył podczas prezentacji Åke Wennberg, prezes dywizji lokomotyw Bombardier Transportation.
- Umowa, którą podpisaliśmy w zeszłym roku przyciągnęła wiele uwagi na rynku polskim i była przełomowa pod kilkoma względami. Po pierwsze dlatego, że była to pierwsza dostawa nowych lokomotyw spalinowych od ponad trzydziestu lat. Po drugie, te lokomotywy będą eksploatowane przez prywatnego operatora Lotos Kolej – spółkę należącą do Grupy Lotos, która jest jednym najprężniej rozwijającym się przewoźnikiem kolejowym w Europie. My jako Bombardier jesteśmy dumni, że Lotos Kolej zostaliśmy wybrani jako dostawca dziesięciu tego typu lokomotyw, które zasilą jedenaście wielosystemowych Traxx’ów MS znajdujących się już we flocie Lotos Kolej – dodał Åke Wennberg.
- Jestem bardzo szczęśliwy, że Bombardier wyprodukował taką dobrą lokomotywę – powiedział Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej. - Nad tym projektem pracowaliśmy trzy lata. Z tego miejsca chciałbym wyrazić szczere podziękowania firmom finansującym ten projekt: Nordea Leasing, Millenium Leasing oraz właścicielom naszej spółki – dodał.
Podczas uroczystości obecny był także Maciej Szozda, wiceprezes zarządu - dyrektor ds. handlu Grupy Lotos.
- Chciałbym dodać, że ta lokomotywa powstała przy bardzo dużym udziale naszej fabryki we Wrocławiu – zaznaczył Janusz Kućmin, generalny przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę. – Obecne zakłady Bombardier Transportation we Wrocławiu, wcześniej doskonale znany Pafawag, wyprodukowały nadwozia tej lokomotywy. Również polscy pracownicy Bombardiera będą odpowiedzialni za utrzymanie serwisowe tej lokomotywy – dodał.
Umowa na dostawę sześciu lokomotyw Traxx DE z opcją na dodatkowe cztery pojazdy została podpisana w październiku 2009r. Pierwsza maszyna ma trafić do przewoźnika w maju przyszłego roku. Lokomotywy Traxx DE zostaną skierowane przez Lotos Kolej do obsługi baz paliwowych Grupy Lotos w Jaśle, Rejowcu, Koluszkach, Piotrkowie, Lęgajnach i Rypinie.
Lokomotywy spalinowe z przekładnią elektryczną Traxx F 140 DE wyposażone są w silniki 2.400 kW, spełniające najnowsze europejskiej standardy w zakresie limitów emisji spalin poziomu IIIA. Siła pociągowa przy rozruchu lokomotywy wynosi 300 kN. Masa lokomotywy (80 ton + 3%) będzie umożliwiać jej eksploatacje na większości niezelektryfikowanych linii kolejowych w Polsce.