Program 10+ jest strategicznym zadaniem inwestycyjnym realizowanym przez Grupę Lotos w ramach rozwoju należącej do koncernu rafinerii w Gdańsku. Jego wartość to ok. 5,5 mld zł. Pod względem skali i wartości jest on jednym z największych przedsięwzięć realizowanych w polskiej gospodarce w ostatnich latach.
W ramach Programu 10+ w rafinerii w Gdańsku powstał szereg nowych zaawansowanych technologicznie instalacji, które pozwoliły efektywniej wytwarzać poszukiwane na rynku krajowym i zagranicznym produkty naftowe najwyższej jakości. W tym m. in. nowoczesnego nalewaka do napełniania cystern kolejowych.
– Program 10 + to nie tylko budowa nowych instalacji produkcyjnych, które zwiększą potencjał gdańskiej rafinerii – powiedział podczas uroczystości rozpoczęcia eksploatacji nalewaka Marek Sokołowski, wiceprezes oraz dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy Lotos SA. – To również dalsza rozbudowa, największego w Polsce północnej systemu logistycznego paliw, tak aby zwiększona masa naszych produktów mogła bez przerwy i na czas docierać do klientów w kraju i zagranicą – dodał.
Dzięki temu programowi Grupa Lotos będzie mogła przerabiać 10,5 mln ton ropy naftowej rocznie, a produkcja oleju napędowego i paliw lotniczych wzrośnie do 5,5 mln ton z 2,6 mln ton. W poniedziałek spółka uroczyście otworzyła ostatnią instalację programu ROSE (instalację odasfaltowania rozpuszczalnikowego) - wartą ok. 400 mln zł – informuje agencja ISB.
Dzięki Programowi 10+ z roku na rok rekordowe wyniki przewozowe odnotowuje kolejowe spółka gdańskiej rafinerii – Lotos Kolej. W 2010 roku przewiozła 8,4 mln ton ładunków wobec 6 mln ton rok wcześniej. Oznacza to wzrost o ponad 35 proc. To znacznie więcej niż oczekiwano na początku roku. W tym roku spółka prawdopodobnie przekroczy granicę 10 mln ton przewiezionych ładunków.