– Nie znam powodów, które mogłyby uniemożliwić sfinansowanie tej inwestycji – powiedział dziś po konferencji prasowej po podpisaniu umowy na zakup 20 pociągów Pendolino dla PKP Intercity Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury.
Minister infrastruktury zaznaczył, że zakup Pendolino jest skoordynowany z pracami modernizacyjnymi na polskiej sieci kolejowej. – Każdego dnia wykonywane są prace modernizacyjne. W tej chwili wykonywane są na 1400 kilometrach linii kolejowych. Zakup który został dziś zakontraktowany będzie zrealizowany w 2014 roku i wtedy też najważniejsze szlaki będą gotowe na to, aby po nich te nowoczesne pociągi mogły kursować – powiedział.
Zapewnił także, że nie będzie problemów ze sfinansowaniem inwestycji. – Nie znam powodów, które mogłyby uniemożliwić sfinansowanie tej inwestycji – podkreślił. – Umowa od samego początku przewidywała, że w ciągu trzech miesięcy od podpisania będzie potwierdzenie finansowania. Intercity ma potwierdzony kontrakt na kredyt w wysokości 200 mln euro. A dodatkowo w Programie Operacyjnym Infrastruktury i Środowisko zagwarantowane jest kolejne 200 mln euro. I to są kwoty, które pozwolą sfinalizować transakcję – wyjaśnił Cezary Grabarczyk.
Jak tłumaczył minister infrastruktury, gwarancję dla kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego nie będzie, jak wcześniej zapowiadano 10-letnia umowa na świadczenie przewozów kolejowych podpisana między PKP Intercity a Ministerstwem Infrastruktury kilka miesięcy temu, a poświadczenie ministra finansów i zabezpieczenie majątkiem skarbu państwa. - Ten kredyt musi posiadać gwarancję. Początkowo negocjowaliśmy tzw. umowę wsparcia, ale ostatecznie wybór padł na gwarancję rządową. I to jest chyba tańszy sposób, a więc bardziej opłacalny dla strony polskiej – powiedział.
Cezary Grabarczyk odniósł się także do braku w zamówiony pociągach tzw. wychylnego pudła, który umożliwiałby pociągowy Alstomu szybsze poruszanie się w łukach, szczególnie na odcinku z Warszawy do Gdańska. – Otrzymujemy produkt najnowocześniejszy. Nie będzie wychylnego pudła, bo w specyfikacji nie było takiego kryterium. Dlaczego? Dlatego że chcieliśmy, aby pojawiły się konkurencyjne oferty. Ostatecznie pojawiła się ta jedna, bez wychylnego pudła. Ale to nie jest ostatni zakup, który będzie realizowało PKP Intercity i sądzę przy kolejnych to kryterium może się już pojawić – wyraził nadzieję.
Minister infrastruktury zapewnił, że kursowanie Pendolino w godzinnym takcie na trasie Gdynia – Warszawa – Katowice/Kraków nie będzie oznaczać monopolu PKP Intercity na tej linii. – Polski rynek budujemy jako rynek konkurencyjny i nie ma takiego niebezpieczeństwa. Nad tym będzie czuwał regulator. Chcemy, żeby ten regulator został wyposażony w silne instrumenty. Przygotowywana została nowelizacja ustawy. Mam nadzieję, że jeszcze w tej kadencji zostanie przegłosowana – powiedział.
Zdaniem Cezarego Grabarczyka nie ma obaw, że przetarg zostanie zakwestionowany przez Komisję Europejską. – Inicjatywa JASPERS weryfikuje zarówno sam przetarg, założenia studium wykonalności i na razie wszystko wskazuje, że mamy zielone światło – zaznaczył.
Szef resortu infrastruktury odniósł się także do dalszych planów unowocześniania polskiej sieci kolejowej. W tym kontekście wymienił przetarg na nowoczesne pociągi dla Przewozów Regionalncyh oraz budowę kolei dużych prędkości. – W dalszym ciągu wymieniamy tabor spółki samorządowej. Prowadzimy prace z marsząłkami województw. To strona samorządowa będzie ostatecznie decydowała, czy zostanie wykonany wspólny zakup na potrzeby spółki Przewozy Regionalne. Przypomnę, że przy usamorządowieniu strona rządowa potwierdziła sfinansowanie nowych zakupów taborowych oraz modernizacji już istniejących składów na kwotę 3,5 mld zł do 2015 roku. To jest wielka kwota. Dziś czynimy starania, aby tę kwotę wykorzystać. Przypomnę też, że rząd przyjął program budowy kolei dużych prędkości. Zostało zlecone zostało wykonanie studium wykonalności. Jesienia będziemy znali wyniki prac konsorcjum, które przygotowuje to studium – powiedział Cezary Grabarczyk.
Czytaj też: