Partnerzy serwisu:
Biznes

Globalny rynek kolejowy wart już 160 mld euro

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
19-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Globalny rynek kolejowy wart już 160 mld euro
Fot. Swollib
Firma doradcza Roland Berger po raz szósty przeprowadziła badanie rynku przemysłu kolejowego na świecie. Wnioski są optymistyczne: branża stabilnie rośnie na wszystkich kontynentach, a w 2015 roku zanotowała rekordowy obrót przekraczający pół biliona złotych.

Opracowanie pod nazwą "UNIFE Światowe Badanie Rynku Przemysłu Kolejowego" Roland Berger przeprowadził po raz szósty. Jak podaje firma, globalny rynek kolejowy ustanowił nowy rekord wielkości na poziomie blisko 160 miliardów euro w 2015 roku. Co więcej, prognoza do 2021 roku to osiągnięcie 185 miliardów euro.

Jak czytamy we wnioskach z raportu, trendy takie jak urbanizacja oraz cyfryzacja są głównym czynnikiem wzrostu rynku. Tabor kolejowy oraz usługi stanowią dwa największe segmenty, które razem tworzą 72 procent wielkości rynku. – Trendy, takie jak cyfryzacja zmuszają dostawców kolejowych do podjęcia działań mających na celu konkurowanie na polu zaawansowania technologicznego w przemyśle kolejowym – podaje Roland Berger.

Europa Wschodnia jednym z największych rynków regionalnych

Co ciekawe, regiony Azja-Pacyfik oraz Europy Wschodniej to największe rynki regionalne, które razem stanowią 58 procent rynku światowego. Jak przedstawia się w tym kontekście polski rynek? – W czasie trwania perspektywy unijnej 2007-2013, realizowanej do końca 2015, wartość umów w sektorze kolei wyniosła 30 mld złotych. Głównymi segmentami napędzającymi rozwój polskiego rynku dostawców (tabor, infrastruktura, usługi itd.) na rynku kolejowym są inwestycję w infrastrukturę, które stanowiły 75% inwestycji oraz zakup i modernizacja taboru kolejowego – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Tomasz Narloch, dyrektor Roland Berger w Polsce.

Jak tłumaczy, głównym czynnikiem rozwoju rynku dostawców jest potrzeba podniesienia konkurencyjności kolei (czas i warunki przejazdu oraz terminowość) oraz presja na pełne wykorzystanie dotacji unijnych w kolejnych perspektywach. – Wzrost konkurencji na krajowym rynku przewozów pasażerskich ze strony przewozów autobusowych, ale również wzrost oczekiwań klientów, wymusza na przewoźnikach inwestycje a na zarządcy infrastruktury działania mające na celu podniesienie prędkości na trasach oraz skrócenie czasu przejazdu składów zarówno pasażerskich jak i towarowych – mówi Narloch.

Jak przypomina dyrektor RB, w segmencie infrastruktury, inwestycje przełożyły się na wzrost udziału infrastruktury kolejowej niewymagającej istotnych prac remontowych o prawie 20 punktów procentowych pomiędzy rokiem 2010 i 2015. – Zapowiedziane przez PKP PLK wielomiliardowe inwestycje – średnio 8 mld złotych rocznie do 2023 – znajdą odzwierciedlenie w szacowanym przez nas wzroście liczby kilometrów torów w dobrym stanie do 75% w roku 2020, w porównaniu z 55% w roku 2015 – dodaje Narloch.

Powrócą zakupy taboru

Zdaniem firmy doradczej, w obszarze taboru kolejowego nastąpiła w ostatnich latach znacząca poprawa jakości, będąca następstwem inwestycji. – Przykładowo, nakładem 10 dużych projektów taborowych na kwotę 5,5 mld złotych, prawie 70% taboru posiadanego prze PKP Intercity zostało zmodernizowane lub wymienione do roku 2015 – uważa Narloch.

– W roku 2016 mieliśmy do czynienia ze spadkiem zamówień na tabor kolejowy, co było związane z okresem przejściowym pomiędzy programami Unijnymi, jednak już teraz, wielu przewoźników zapowiada zakup nowego taboru w najbliższych latach – podsumowuje ekspert podając przykład PKP Intercity, które według swojej Strategii Taborowej planuje przeznaczyć ok. 2,5 mld zł na zakup lub modernizację taboru do 2020 roku. Jak pisaliśmy wczoraj, Stadler szacuje polski rynek zamówień na aż nowych 1400 pojazdów szynowych do zamówienia w najbliższych latach.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

Pasażer

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

jar, Rynek Kolejowy 09 lutego 2016

Roland Berger: Dobre perspektywy rynku kolejowego

Biznes

Roland Berger: Dobre perspektywy rynku kolejowego

Roland Berger 05 października 2012

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

Pasażer

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

jar, Rynek Kolejowy 09 lutego 2016

Roland Berger: Dobre perspektywy rynku kolejowego

Biznes

Roland Berger: Dobre perspektywy rynku kolejowego

Roland Berger 05 października 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5