Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Gamy IC z chorobami wieku dziecięcego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
29-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Gamy IC z chorobami wieku dziecięcego
Wprowadzanie na tory nowych typów taboru niejednokrotnie powoduje ujawnienie się problemów technicznych. Właśnie przekonuje się o tym Pesa, która dostarczyła PKP Intercity pierwsze od lat nowe lokomotywy spalinowe krajowej produkcji. Producent ma już jednak plan naprawy sytuacji.

Pierwsza lokomotywa GAMA 111Db (oznaczenie PKP Intercity SU160) z kontraktu na dostawę 10 lokomotyw została przekazana PKP Intercity w maju. Obecnie w eksploatacji są trzy pojazdy tego typu. Ich eksploatacja jak dotąd przebiega jednak z pewnymi problemami – to tak zwane „choroby wieku dziecięcego”, charakterystyczne dla wielu nowych typów taboru.

O awariach spalinowych Gam i spowodowanych nimi opóźnieniach pociągów TLK Karpaty oraz IC Kossak często piszą też Czytelnicy. Istotny w tym zagadnieniu jest fakt, że Pesa zadeklarowała na etapie składania ofert bardzo wyśrubowane wskaźniki dostępności technicznej lokomotyw. Było to 98,8 procent dla współczynnika gotowości i 99,5 procent dla współczynnika niezawodności.

Problemy podczas upałów

– Pierwszych tygodnie rzeczywiście ujawniły kilka mankamentów – przyznaje rzecznik Pesy Michał Żurowski. Pierwszy to przegrzewanie się jednego z elementów przetwornicy pomocniczej. – Występowało to w szczycie lipcowych upałów, gdy temperatura zanotowana w cieniu sięgała 37 stopni Celsjusza – tłumaczy rzecznik.

Jak się dowiadujemy, specjaliści z Działu Badań i Rozwoju oraz z serwisu Pesy po pierwszych sygnałach przystąpili do diagnozowania przyczyn (sprawdzając, czy niezależny od producenta czynnik pogodowy jest jedynym) i podjęli działania zaradcze. – Ze względu na złożoność zagadnienia działania te nie odniosły skutku natychmiastowego, natomiast obecnie problem jest rozwiązany – donosi Żurowski.

Układ przeciwpoślizgowy nie „zagrał” z infrastrukturą

Kolejny problem, na który natknęła się Pesa, to funkcjonowanie układu przeciwpoślizgowego w lokomotywie. Na początku eksploatacji lokomotywa trafiła na tory południowo – wschodniej Polski, których stan np. w okolicach Stalowej Woli skutkował niespotykanymi w eksploatacji próbnej lokomotyw drganiami.

Producent zapewnia, że zdaje sobie sprawę z tego, że infrastruktura w naszym kraju w wielu miejscach jest jeszcze przed etapem modernizacji ale stan niektórych linii np. nr 74. Stalowa Wola – Sobów, nr 66. Zwierzyniec – Stalowa Wola Południe, czy nr 68. Kraśnik – Stalowa Wola jest szczególnie zły.

– Podczas jazdy po tak nierównych torach następuje chwilowe zmniejszenie nacisku kół na szynę. Układ przeciwpoślizgu interpretuje to jako poślizg i zmniejsza siłę na kole, a zarazem moc lokomotywy. Podobnie działa układ ASR w samochodach osobowych – opisuje Żurowski. Sytuacja ta sprawia, że nie można osiągnąć prędkości rozkładowej.

Specjaliści z Działu Badań i Rozwoju Pesy z dostawcami układu przeciwpoślizgowego analizują zapisy rejestratorów, i w ciągu najbliższych dni mają zoptymalizować działanie układu przeciwpoślizgowego. Pozytywnym aspektem jest za to dobrze działający układ sprężynowania, którego działanie na nienajlepszych szlakach chwalą maszyniści.

Sytuacja spalinowych Gam w PKP IC jest o tyle zaskakująca, że elektryczny egzemplarz lokomotywy sprzedany ostatnio firmie Lokomotiv, jest chwalony właśnie za bezawaryjność. Pesa obiecuje, że po pokonaniu początkowych przeszkód również spalinowe Gamy dla IC spełnią oczekiwania.

W lipcu pociągi opóźniły się z powodu awarii Gam osiem razy. Czy Pesa zapłaci z tego powodu kary?
Jakie współczynniki dostępności technicznej zagwarantowało sobie w ostatnich zamówieniach PKP Intercity?

Sprawdź na portalu Monitor.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Gamy Kolei Mazowieckich uziemione od ponad miesiąca

Tabor i technika

Gamy Kolei Mazowieckich uziemione od ponad miesiąca

Jakub Madrjas 28 lutego 2019

Gama na testach w PKP Cargo

Tabor i technika

Gama na testach w PKP Cargo

Jakub Madrjas 10 lipca 2018

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Gamy Kolei Mazowieckich uziemione od ponad miesiąca

Tabor i technika

Gamy Kolei Mazowieckich uziemione od ponad miesiąca

Jakub Madrjas 28 lutego 2019

Gama na testach w PKP Cargo

Tabor i technika

Gama na testach w PKP Cargo

Jakub Madrjas 10 lipca 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5