Rada Ministrów na dzisiejszym posiedzeniu (19 marca) podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w 2013 r.”, przedłożoną przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Jak informuje Kancelaria Premiera, szacuje się, że w 2013 r. Fundusz Kolejowy będzie dysponował ok. 1 318 700,05 tys. zł. W tym roku z Funduszu Kolejowego planuje się wydać ok. 1 231,79 mln zł. Pieniądze podzielono następująco:
-
265 278 600 zł – przygotowanie oraz budowa i przebudowa linii kolejowych przez PKP PLK SA;
-
12 000 000 zł – przygotowanie oraz budowa i przebudowa linii kolejowych przez PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.;
-
257 947 170 zł – zadania dotyczące remontów i utrzymania linii kolejowych realizowane przez PKP PLK SA;
-
136 561 009,92 zł – finansowanie lub współfinansowanie przez samorządy województw zakupu, modernizacji i napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich, wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych;
-
500 000 000 zł – sfinansowanie nabycia od PKP SA przez Skarb Państwa akcji PKP PLK SA,
-
60 000 000 zł – wydatki bieżące PKP PLK SA związane z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.
- Ze środków Funduszu zostaną sfinansowane tylko najpilniejsze zadania na liniach kolejowych - zapewnia kancelaria premiera. Głównym źródłem zasilania Funduszu Kolejowego są środki pochodzące z 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej pobieranej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych i gazu.
Podstawowym zadaniem Funduszu jest gromadzenie środków finansowych na przygotowanie i realizację budowy oraz przebudowy linii kolejowych, a także na ich remonty i utrzymanie oraz likwidację zbędnych linii kolejowych. Projekt programu na 2013 r. przygotowano w porozumieniu z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (jest on m.in. depozytariuszem środków zgromadzonych na rachunku Funduszu).