W okolicach Portu Praskiego powstaje największy podziemny obiekt centralnego odcinka budowanej II linii metra. Dwukondygnacyjna konstrukcja rozciąga się na przestrzeni niemalże pół kilometra. Obejmuje dwa korpusy stacji oraz tory odstawcze. Te drugie pomieszczą w przyszłoŚci aż cztery składy pociągów.
CzęŚć stacyjna
Do zabetonowania i tym samym zamknięcia konstrukcji stropu górnego częŚci stacyjnej pozostały tylko dwie sekcje. Powierzchnia płyty górnej to niemal 10.000 m². Dodając do tego powierzchnię stropu torów odstawczych uzyskamy wynik przekraczający 13.000 m². Widać wyraźny postęp w pracach pod stropem górnym. Wykonano już 75% płyty poŚredniej. Jej gruboŚć jest mniejsza od gruboŚci stropu czy płyty fundamentowej i wynosi 50-70 cm .
- Na płytę fundamentową przypada tutaj 25 sekcji o gruboŚci oscylującej w granicy 1-1,2 m. Gotowe są cztery z nich i systematycznie wykonywać będziemy kolejne - pisze konsorcjum AGP Metro.
CzęŚć torów odstawczych
Tutaj w celu wzmocnienia gruntu wykonano jet-grouting. Trwają też prace nad konstrukcją stropu górnego – 1/3 jego powierzchni jest już gotowa. Wykop na poziomie -1 jest ukończony w 40%, a kolejnym etapem będzie wybieranie ziemi pod płytę fundamentową, na którą przypada 8 betonowych sekcji.
Zerkając na projekt, wybierana ziemia z wnętrza stacji oraz torów odstawczych z samego poziomu -1 ma objętoŚć 63.750 m³, natomiast z kondygnacji -2 – ponad 100.000 m³. Według rachunków logistycznych, do przetransportowania wydobytego materiału, potrzebne będzie łącznie ponad dziesięć tysięcy 4-osiowych ciężarówek.