Zapewnienie bezpieczeństwa na kolei dotyczy również obszarów, które nie powinny być domeną wyłącznie kolejarzy. Według strategii Grupy PKP, szczególną uwagę należy poświęcić modernizacji przejazdów kategorii D. 51 proc. z nich (5,3 tys.) jest w „dostatecznym” stanie technicznym, 37,7 proc. (3,9 tys.) – „dobrym”, a 10,9 proc. (1,1 tys.) – w stanie „niezadowalającym”.
PKP SA zapowiada, że do roku 2015 zmodernizowane zostanie nawet 2 tys. aktywnych przejazdów kategorii D. Aby uzyskać ocenę dobrą stanu technicznego wszystkich przejazdów kategorii D, należałoby na to przeznaczyć 181,1 mln zł.
W przypadku pozostałych przejazdów (a jest ich ponad 9 tys. w całym kraju), na wyremontowanie tej infrastruktury trzeba by było skierować: 109,7 mln zł w przypadku przejazdów kategorii A, 11,3 mln – kategorii B, 36,7 mln zł – kategorii C, 6,9 mln zł – kategorii E oraz 6,9 mln – kategorii F. Łącznie na poprawę stanu technicznego wszystkich przejazdów kolejowych w kraju (16,4 tys. przejazdów) potrzeba więc ponad 352,8 mln zł.
Zły stan infrastruktury oraz sposoby na poprawę tej sytuacji to główne problemy, które zostaną podjęte podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego, które odbędzie się w dniach 20-21 lutego 2013 r. w Warszawie. Organizatorem jest ZDG TOR, a partnerami: PKP Polskie Linie Kolejowe, Urząd Transportu Kolejowego, Instytut Kolejnictwa, Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, Forum Kolejowe - Railway Business Forum oraz CS Szkolenie i Doradztwo. Patronat honorowy nad Forum objęło Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Temat bezpieczeństwa na kolei powraca na łamy ogólnopolskich mediów niejako przy okazji kolejnych wydarzeń związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, zazwyczaj gdy dochodzi do wypadku lub katastrofy na torach. Tymczasem nacisk na zapewnianie bezpieczeństwa w transporcie szynowym nie powinno mieć wymiaru doraźnego. Forum Bezpieczeństwa Kolejowego poświęcone będzie tematyce podejścia zarówno technicznego, jak i prawnego do tych kwestii.
Podjęte zostaną również tematy:
- rozwiązań technicznych zwiększających bezpieczeństwo,
- oceny i kontroli faktycznego poziomu bezpieczeństwa w firmach kolejowych,
- nowe metody wykrywania i ograniczania zagrożeń w infrastrukturze kolejowej,
- koordynacji zarządzania bezpieczeństwa i oceny ryzyka w infrastrukturze kolejowej,
- bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych,
- ryzyka wynikającego z działań osób postronnych,
- oceny ryzyka w transporcie kolejowym,
- szkoleń na symulatorach,
- utrzymania taboru w świetle uregulowań unijnych,
- porównywania doświadczeń i prezentacji case studies.
Wśród prelegentów, którzy wystąpią w trakcie Forum znaleźli się: Marek Pawlik (Instytut Kolejnictwa, przewodniczący Rady Programowej Forum), Krzysztof Dyl (prezes Urzędu Transportu Kolejowego), prof. Henryk Bałuch (Instytut Kolejnictwa), Jan Raczyński (prezes SITK o. w Łodzi), Andrzej Pawłowski (członek zarządu PKP PLK), Włodzimierz Kiełczyński (dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK), Józef Hałyk (komendant główny SOK), Tadeusz Ryś (przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych), Ryszard Węcławik (dyrektor Działu Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, ZDG TOR), Krzysztof Baczyński (ekspert, ZDG TOR), Janusz Czarnocki (prezes CS Szkolenie i Doradztwo).
Więcej informacji na temat Forum, szczegółowy program i formularz rejestracyjny - tutaj.

