Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:\"\"; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:\"Calibri\",\"sans-serif\"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} Szczere i zasłużone gratulacje dla Andrzeja Massela . Wydaje się, ze to właściwy człowiek na trudne kolejowe czasy. Jeżeli będzie podejmował śmiałe, zdecydowane i szybkie decyzje, to myślę, że otrzyma potężne wsparcie środowiska . Ale łatwo nie będzie – pisze Piotr Faryna, dyrektor biura Railway Busness Forum.
Wsparcie dla podsekretarza stanu do spraw kolejnictwa
Wczorajszy dzień przyniósł nieoficjalną wiadomość o wyborze Andrzeja Massela na zwolnione przez Juliusza Engelhardta stanowisko podsekretarza stanu do spraw kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Oficjalny komunikat ma zostać ogłoszony zaraz po świętach.
Andrzeja Massela znam od wielu lat i zawsze miałem ogromny szacunek dla jego rozległej wiedzy z zakresu kolejnictwa . Specjalista od drogi kolejowej, zna mnóstwo informacji o podsystemach takich jak tabor i działalność przewozowa, w szczególności pasażerskia. Zna języki, jest doświadczony w różnego rodzaju wystąpieniach publicznych w Polsce i za granicą. Rozpoznawalność Andrzeja w środowisku jest duża i nie spotkałem się nigdy z radykalnie negatywnymi opiniami na jego temat. Słowem kandydat spełniający warunki wcześniej zasygnalizowane przez Premiera : fachowiec, nie uwikłany w istniejąca strukturę „ władz kolejowych”.
Pewne wątpliwości może budzić znajomość przez Andrzeja Massela procedur w dziedzinach legislacji, prawa administracyjnego i polityki transportowej, co bez wątpienia jest niezbędne do pracy w organach administracji rządowej. Nie wiadomo także na ile nowy podsekretarz stanu wyczuwa skomplikowane reguły działania przedsiębiorstw z rynku kolejowego, bo nie zarządzał organizmami gospodarczymi. Ale rozwiązaniem tego problemu jest odpowiedni dobór współpracowników i obsada kluczowych stanowisk w podległych Ministrowi Infrastruktury instytucjach a w szczególności wpływ na obsadę zarządów spółek Grupy PKP. Ten aspekt aktualnie wydaje się najbardziej istotny. Pozostawienie obecnego układu bez zmian lub co gorsza dokonanie jedynie zmian „ kosmetycznych” spowoduje wytracenie impulsu i szansy na dokonanie rzeczywistego przełomu w funkcjonowaniu transportu szynowego w Polsce.
Drugi problem, czy może lepiej powiedzieć : niewiadoma , to wizja i program naprawy a następnie rozwoju sektora kolejnictwa. Potrzebne są natychmiastowe działania , prowizorycznie łatające dziury , które wylazły przy okazji wdrażania rozkładu jazdy. Ale najbardziej istotny jest plan działań na przyszłość. Cały czas leży w departamencie niedokończony dokument pod nazwą „ Program działań dla transportu kolejowego do roku 2015” oraz rozpoczęta nowelizacja „ Master Planu”.
Trzeba zmierzyć się z takimi problemami jak stawki dostępu, finansowanie utrzymania dworców, sytuacja Przewozów Regionalnych w kontekście błędów tzw. „ usamorządowienia” , prywatyzacja itp. . Jednak najtrudniejsza będzie walka z Ministrem Finansów , który już dziś zapowiedział „stop” dla środków na finansowanie inwestycji a kontekście „ dziury budżetowej” w latach 2011/2012 nie należy się spodziewać zmiany takiego stanowiska.
Szczere i zasłużone gratulacje dla Andrzeja Massela . Wydaje się, ze to właściwy człowiek na trudne kolejowe czasy. Jeżeli będzie podejmował śmiałe, zdecydowane i szybkie decyzje, to myślę , ze otrzyma potężne wsparcie środowiska . Ale łatwo nie będzie .
Piotr Faryna
Dyrektor Zarządzający
Forum Kolejowe Railway Business Forum