NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Europejskie Forum Taborowe wystartowało

| Jakub Madrjas 16.03.2016 196

Europejskie Forum Taborowe wystartowało
Fot. Łukasz Patera
Europejskie Forum Taborowe wystartowało
Europejskie Forum Taborowe wystartowało
Europejskie Forum Taborowe wystartowało
Dziś (16 marca) w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego, jednego z najważniejszych wydarzeń dla branży kolejowej w Polsce. Konferencję otworzył Przemysław Gorgol, dyrektor CUPT.
Ostatnie lata to znaczący rozwój polskich producentów taboru kolejowego, jak również powolna, ale konsekwentna wymiana pojazdów szynowych w naszym kraju. Podczas Europejskiego Forum Taborowego 2016, organizowanego przez TOR Konferencje zostanie podjęta tematyka zakładanych zakupów do 2020 r., modernizacji, jak również planów i zamiarów przewoźników pasażerskich i towarowych w naszym kraju i regionie. Nie zabraknie także zagadnień związanych z regulacjami europejskimi istotnymi dla przewoźników i producentów pojazdów.

O co chodzi w nowej perspektywie unijnej?

Podczas dzisiejszego uroczystego otwarcie Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych zaprezentował najważniejsze różnice pomiędzy projektami taborowymi realizowanymi w ramach obecnej i poprzedniej perspektywy unijnej. - Biorąc pod uwagę doświadczenia z wcześniejszych lat warto podkreślić, że szczególna uwaga będzie przywiązywana do powiązania taboru z jakością - aktualną i planowaną - infrastruktury kolejowej. Ma to pozwolić uniknąć pewnego rozdwojenia jaźni i zakupu taboru do obsługi linii której parametry są mało satysfakcjonując - wskazywał dyrektor CUPT.

Jak przypomniał, w perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 nie będzie już możliwości zakupu używanego taboru. Dofinansowywane będą tylko projekty zakupu nowego taboru lub modernizacji. - Ma to związek przede wszystkim z przewidywanym cyklem życia i trwałością projektu - tłumaczył Gorgol.

Polska - największy rynek regionu

W następnym wystąpieniu Michał Grobelny, ekspert ZDG TOR i zastępca redaktora naczelnego "Rynku Kolejowego" przedstawił podsumowanie polskiego rynku taborowego. Jak zaznaczył, w naszym regionie pod względem wielkości polski rynek ustępuje tylko Niemieckiemu i Rosyjskiemu (w zależności od tego, czy wliczać te kraje do Europy Środkowej).
  
W Polsce jest ok. 3600 lokomotyw wykorzystywanych w przewozach towarowych, 460 lokomotyw pasażerskich, ok. 250 spalinowych zespołów trakcyjnych i wagonów motorowych oraz ok. 1400 elektycznych zespołów trakcyjnych. Ciekawostką jest to, że mimo tego że nasz rynek ogółem jest dużo większy, to w kategorii ilości spalinowych zespołów trakcyjnych wyprzedzają nas Czesi. 

- W ostatnich latach mieliśmy w Polsce bardzo intensywne zakupy taborowe, które w większości zostały zrealizowane przez polskich producentów - mówi Grobleny. Według badania, które przedstawił, od 2012 roku wymieniono w Polsce ponad 200 ezt, 57 szt i 45 wagonów (plus 22 piętrowe). Potrzeby są jednak duże większe - wymian wciąż wymaga nawet siedemset ezt EN57 i kilkaset wagonów. 

Inną ciekawą specyfiką naszego rynku jest to, że szczególnie w zakresie pojazdów spalinowych mamy do czynienia z bardzo dużą różnorodnością typów dostarczonych pojazdów - co wynika z dużego rozdrobnienia przetargów.

Forum potrwa dwa dni

Jak co roku, Europejskie Forum Taborowe podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego. Forum odbywa się w dniach 16-17 marca w hotelu Marriott w Warszawie.

Dyskusja podczas konferencji będzie prowadzona wokół sześciu głównych zakresów tematycznych:

  • Ocena opłacalności modernizacji, a zakup nowych pojazdów – na bazie dotychczasowych doświadczeń,
  • Zapotrzebowanie rynków regionu na lokomotywy towarowe – nowoczesne konstrukcje, potrzeby i plany zakupowe w kolejnych latach (w kontekście rozpoczętej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej),
  • Innowacyjne konstrukcje wagonów towarowych jako jedna z podstaw powodzenia w biznesie logistycznym (nowoczesne technologie, nowe rynki zbytu),
  • Spalinowe i elektryczne zespoły trakcyjne (przegląd rynku, planowane przyszłe zamówienia do 2020 r.),
  • Panel klientów – czego pragną, jakie życzenia i uwagi wobec producentów mają zamawiający pojazdy pasażerskie – samorządy i przewoźnicy samorządowi?
  • Prawo Unii Europejskiej – nowe przepisy, perspektywy, trudności, wpływ na rynek (dopuszczenia, TSI), bariery.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5