Zamówienia o wartości ponad 32 mln złotych udzieliła bez przetargu PKP PLK spółce Bombardier Transportation ZWUS na linii E30. Chodzi o kolejny etap wdrażania europejskiego systemu sterowania ERTMS p. 2 na odcinku Legnica – Wrocław – Opole.
Unijny projekt zakłada zaprojektowanie, zabudowę i uruchomienie urządzeń systemu ERTMS na odcinku linii kolejowej E 30 Legnica – Wrocław – Opole (142,644 km). PLK zakładała, że montaż będzie kosztował 123,98 mln złotych netto (152 mln złotych brutto). Dotąd podpisano sześć umów w tej sprawie. Największe: na zaprojektowanie, instalacja i uruchomienie RBC i urządzeń wyposażenia przytorowego systemu ETCS poziom 2 (42,9 mln zł, wykonawcą został Bombardier), oraz na zaprojektowanie, wybudowanie, instalacja, uruchomienie urządzeń wyposażenia przytorowego systemu łączności GSM–R (49 mln zł, Kapsch).
Cztery mniejsze kontrakty dotyczyły: rozszerzenie funkcjonalności Centrum Zarządzania Siecią o funkcje GSM–R (1,5 mln), opracowanie rezultatów studium wykonalności (0,4 mln), działania informacyjne i promocyjne projektu (0,4 mln), nadzór i zarządzanie projektem |(3,7 mln). Do zawarcia pozostały dwie umowy; jedna na dostarczenie i implementację licencji dla będącego w posiadaniu Zamawiającego podsystemu NSS pozwalających na przyłączenie podsystemu BSS dostarczonego przez Kapsch.
Druga umowa dotyczy zaprojektowania i zabudowy interfejsu oraz adaptacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym, produkcji Bombardier Transportation (ZWUS) Polska, zainstalowanych na odcinku linii E30 Legnica - Wrocław - Opole do współpracy z urządzeniami ERTMS/ETCS poziom 2, przy wykorzystaniu protokołu Euroradio+/Subset098.
Tą część prac wyłączono podczas przetargu na zabudowę ERTMS po odwołaniu, które złożył konkurent Bombardiera – Thales. Wskazywał on, że zabudowy interfejsu na urządzeniach Bombardiera może dokonać tylko producent, ze względu na duże koszty adaptacji, które tylko on może ocenić. Dlatego tę część wyłączono z postępowania. Przetarg ostatecznie wygrał Bombardier.
Teraz PKP PLK zleciła pracę w trybie negocjacji Bombardierowi, powołując się na wcześniejsze odwołanie Thalesa. PKP PLK ustaliła szacunkową wartość zamówienia na 17 mln złotych netto, ale Bombardier ostatecznie wynegocjował umowę na kwotę 26,2 mln zł netto (32,2 mln zł brutto).