Partnerzy serwisu:
Tabor

Ekonomiczny system zabezpieczenie przejazdów SZP-1

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Autor:

Kombud

Data publikacji:
24-06-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kombud

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
Ekonomiczny system zabezpieczenie przejazdów SZP-1
Systemy zabezpieczenia przejazdów stanowią ważny składnik infrastruktury kolejowej wpływający na bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego. Modernizacja szybko dekapitalizującej się infrastruktury kolejowej na liniach drugorzędnych, ale istotnych dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, wymaga zastosowania bardziej ekonomicznych rozwiązań technicznych w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym. Przykładem takiego rozwiązania jest system zabezpieczenia przejazdów SZP-1, który został opracowany przez Zakłady Automatyki KOMBUD S.A. w ramach projektu: „ESTER – ekonomiczny system zdalnego sterowania i kierowania ruchem kolejowym”.

System SZP-1 przeznaczony jest do zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych kategorii „A”, „B” i „C”. SZP-1 może być stosowany na liniach kolejowych jednotorowych i dwutorowych (zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych), z blokadą samoczynną, półsamoczynną oraz bez blokady, na których maksymalna prędkość pociągów nie przekracza 160 km/h.
 
Architektura systemu SZP-1
 
System zabezpieczenia przejazdów typu SZP-1 posiada strukturę systemu rozproszonego, w którym do komunikacji wykorzystano zarówno transmisję  przewodową, jak i bezprzewodową (radiową). Najbardziej rozbudowaną strukturę system ma dla przejazdów kategorii „B“ - oznaczany jako SZP-1.B.


Rys. 1. Schemat blokowy i powiązanie elementów systemu SZP-1.B

W strukturze systemu SZP-1.B, którego przykład przedstawiono na rys. 1, można wyróżnić m.in. następujące wyposażenie:
1. PUW -podsystem urządzeń wykonawczych i kontrolnych:
  • napędy rogatkowe wraz z drągami i lampkami,
  • sygnalizatory drogowe,
  • sygnalizatory dźwiękowe (element opcjonalny),
  • MOZ –moduł zasilania,
  • układ kontroli zasilania.
2. PS -podsystem sterowania:
  • karty sterowników decyzyjnych EST_S1, EST_S2,
  • panel sterujący,
  • ruter z funkcją firewall (element opcjonalny),
  • przełączniki Ethernet.
3. PUD -podsystem urządzeń dodatkowych i ISZ –interfejs do systemów zależnościowych:
  • interfejs programowy EST_ZZ pracujący na sterownikach EST_S1 i EST_S2 odczytujący informacje z urządzeń dodatkowych,
  • moduł I/O wejść/wyjść.
4. UZK –urządzenia zdalnej kontroli (element opcjonalny).
5. Układ zasilania kontenera.
6. PUO -podsystem urządzeń oddziaływania:
  • czujniki załączające,
  • czujniki wyłączające,
  • tarcze ostrzegawcze Top,
  • karty czujników i tarcz Top EST_G oraz czujników EST_GK,
  • moduł dopasowujący TEN-FRAU (element opcjonalny),
  • karty transmisyjne kryptograficzne: radiowe EST_KR, EST_KRG lub przewodowe EST_KK, EST_KKG,
  • karty kontroli zasilania EST_ACC,
  • układy zasilania głowic.
 
Bezpieczeństwo systemu SZP-1
 
System ESTER zbudowany jest z wielu współpracujących ze sobą sterowników. Bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo systemu mają sterowniki decyzyjne EST_S1 i EST_S2. Dlatego też system zrealizowano jako dwukanałowy, pracujący w układzie „2z2” co oznacza, że do poprawnego funkcjonowania niezbędna jest prawidłowa i zgodna praca obu kanałów. System zabezpieczenia przejazdów typu SZP-1 do wymiany informacji wykorzystuje sieć Ethernet z użyciem bezprzewodowej łączności radiowej (rys. 2).

 

Rys. 2. Wymiana informacji w systemie SZP-1

Obok sterowników decyzyjnych EST_S1 i EST_S2 istotnymi elementami systemu są również sterowniki EST_KR. Sterowniki te nie posiadają dużej mocy obliczeniowej, gdyż zajmują się zbieraniem informacji z kart czujników oraz szyfrowaniem, deszyfrowaniem i przygotowywaniem danych dla potrzeb transmisji radiowej. 
 
Zakłady Automatyki „KOMBUD” S.A. opracowały nowy system sterowania i kierowania ruchem kolejowym – „ESTER”. Jednym z rozwiązań wchodzących w skład projektu ESTER jest zaprezentowany powyżej system zabezpieczenia przejazdów SZP-1. System ten jest ekonomiczną alternatywą w stosunku do obecnie stosowanych m.in. dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, w tym: transmisji radiowej oraz niekonwencjonalnych źródeł energii elektrycznej, co eliminuje potrzebę budowy kosztownych linii kablowych.

Tekst sponsorowany

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowa stacja Lotnisko w aplikacji Kombudu

Innowacje

Nowa stacja Lotnisko w aplikacji Kombudu

inf. pras 10 lutego 2022

Mobilny symulator sterowania ruchem kolejowym

Innowacje

Mobilny symulator sterowania ruchem kolejowym

inf. pras 12 listopada 2021

Kombud świętuje jubileusz z nowym laboratorium srk

Innowacje

Zmiana prezesa w Kombudzie

Biznes

Zmiana prezesa w Kombudzie

inf. pras 10 czerwca 2021

Zobacz również:

Nowa stacja Lotnisko w aplikacji Kombudu

Innowacje

Nowa stacja Lotnisko w aplikacji Kombudu

inf. pras 10 lutego 2022

Mobilny symulator sterowania ruchem kolejowym

Innowacje

Mobilny symulator sterowania ruchem kolejowym

inf. pras 12 listopada 2021

Kombud świętuje jubileusz z nowym laboratorium srk

Innowacje

Zmiana prezesa w Kombudzie

Biznes

Zmiana prezesa w Kombudzie

inf. pras 10 czerwca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5