Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Ekonomiczny system zabezpieczenie przejazdów SZP-1

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Autor:

Kombud

Data publikacji:
24-06-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kombud

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Systemy zabezpieczenia przejazdów stanowią ważny składnik infrastruktury kolejowej wpływający na bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego. Modernizacja szybko dekapitalizującej się infrastruktury kolejowej na liniach drugorzędnych, ale istotnych dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, wymaga zastosowania bardziej ekonomicznych rozwiązań technicznych w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym. Przykładem takiego rozwiązania jest system zabezpieczenia przejazdów SZP-1, który został opracowany przez Zakłady Automatyki KOMBUD S.A. w ramach projektu: „ESTER – ekonomiczny system zdalnego sterowania i kierowania ruchem kolejowym”.

System SZP-1 przeznaczony jest do zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych kategorii „A”, „B” i „C”. SZP-1 może być stosowany na liniach kolejowych jednotorowych i dwutorowych (zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych), z blokadą samoczynną, półsamoczynną oraz bez blokady, na których maksymalna prędkość pociągów nie przekracza 160 km/h.
 
Architektura systemu SZP-1
 
System zabezpieczenia przejazdów typu SZP-1 posiada strukturę systemu rozproszonego, w którym do komunikacji wykorzystano zarówno transmisję  przewodową, jak i bezprzewodową (radiową). Najbardziej rozbudowaną strukturę system ma dla przejazdów kategorii „B“ - oznaczany jako SZP-1.B.


Rys. 1. Schemat blokowy i powiązanie elementów systemu SZP-1.B

W strukturze systemu SZP-1.B, którego przykład przedstawiono na rys. 1, można wyróżnić m.in. następujące wyposażenie:
1. PUW -podsystem urządzeń wykonawczych i kontrolnych:
  • napędy rogatkowe wraz z drągami i lampkami,
  • sygnalizatory drogowe,
  • sygnalizatory dźwiękowe (element opcjonalny),
  • MOZ –moduł zasilania,
  • układ kontroli zasilania.
2. PS -podsystem sterowania:
  • karty sterowników decyzyjnych EST_S1, EST_S2,
  • panel sterujący,
  • ruter z funkcją firewall (element opcjonalny),
  • przełączniki Ethernet.
3. PUD -podsystem urządzeń dodatkowych i ISZ –interfejs do systemów zależnościowych:
  • interfejs programowy EST_ZZ pracujący na sterownikach EST_S1 i EST_S2 odczytujący informacje z urządzeń dodatkowych,
  • moduł I/O wejść/wyjść.
4. UZK –urządzenia zdalnej kontroli (element opcjonalny).
5. Układ zasilania kontenera.
6. PUO -podsystem urządzeń oddziaływania:
  • czujniki załączające,
  • czujniki wyłączające,
  • tarcze ostrzegawcze Top,
  • karty czujników i tarcz Top EST_G oraz czujników EST_GK,
  • moduł dopasowujący TEN-FRAU (element opcjonalny),
  • karty transmisyjne kryptograficzne: radiowe EST_KR, EST_KRG lub przewodowe EST_KK, EST_KKG,
  • karty kontroli zasilania EST_ACC,
  • układy zasilania głowic.
 
Bezpieczeństwo systemu SZP-1
 
System ESTER zbudowany jest z wielu współpracujących ze sobą sterowników. Bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo systemu mają sterowniki decyzyjne EST_S1 i EST_S2. Dlatego też system zrealizowano jako dwukanałowy, pracujący w układzie „2z2” co oznacza, że do poprawnego funkcjonowania niezbędna jest prawidłowa i zgodna praca obu kanałów. System zabezpieczenia przejazdów typu SZP-1 do wymiany informacji wykorzystuje sieć Ethernet z użyciem bezprzewodowej łączności radiowej (rys. 2).

 

Rys. 2. Wymiana informacji w systemie SZP-1

Obok sterowników decyzyjnych EST_S1 i EST_S2 istotnymi elementami systemu są również sterowniki EST_KR. Sterowniki te nie posiadają dużej mocy obliczeniowej, gdyż zajmują się zbieraniem informacji z kart czujników oraz szyfrowaniem, deszyfrowaniem i przygotowywaniem danych dla potrzeb transmisji radiowej. 
 
Zakłady Automatyki „KOMBUD” S.A. opracowały nowy system sterowania i kierowania ruchem kolejowym – „ESTER”. Jednym z rozwiązań wchodzących w skład projektu ESTER jest zaprezentowany powyżej system zabezpieczenia przejazdów SZP-1. System ten jest ekonomiczną alternatywą w stosunku do obecnie stosowanych m.in. dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, w tym: transmisji radiowej oraz niekonwencjonalnych źródeł energii elektrycznej, co eliminuje potrzebę budowy kosztownych linii kablowych.

Tekst sponsorowany

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kombud: Testujemy nasze rozwiązania na kilku kontynentach

Infrastruktura

Kombud: Testujemy nasze rozwiązania na kilku kontynentach

Roman Czubiński 11 grudnia 2024

Kombud: Zakończona inwestycja w Radomiu, ambitne plany rozwoju

Biznes

Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?

Komentarze

Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?

inf. pras. Kombud Group 19 listopada 2024

Polski napęd zwrotnicowy Kombudu z nagrodą im. prof. Czesława Jaworskiego

Tabor i technika

Zobacz również:

Kombud: Testujemy nasze rozwiązania na kilku kontynentach

Infrastruktura

Kombud: Testujemy nasze rozwiązania na kilku kontynentach

Roman Czubiński 11 grudnia 2024

Kombud: Zakończona inwestycja w Radomiu, ambitne plany rozwoju

Biznes

Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?

Komentarze

Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?

inf. pras. Kombud Group 19 listopada 2024

Polski napęd zwrotnicowy Kombudu z nagrodą im. prof. Czesława Jaworskiego

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5