Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dworzec Zachodni w Warszawie będzie wpadką inwestycyjną PKP SA?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
07-08-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dworzec Zachodni w Warszawie będzie wpadką inwestycyjną PKP SA?
- Plany kolejarzy i słowackiego dewelopera wobec Dworca Zachodniego są niepokojące. Bo tak naprawdę dworzec wraz ze wszystkim, co powinno mu towarzyszyć, znalazł się w tym projekcie na drugim planie – pisze w komentarzu dla „Gazety Wyborczej”  Jarosław Osowski.

Firma HB Reavis, międzynarodowy deweloper nieruchomości komercyjnych oraz PKP SA, jeszcze w 2012 roku  przedstawiły najnowsze wizualizacje inwestycji i harmonogram działań. – To będzie bardzo nowoczesny obiekt, spełniający standardy, których oczekują nasi pasażerowie. Dzisiaj Warszawa Zachodnia znacznie odbiega od pozostałych stołecznych dworców, zarówno pod względem estetyki jak i funkcjonalności - zapewniał Piotr Ciżkowicz, członek zarządu grupy PKP.

Nie wszyscy jednak podzielają jego entuzjazm. - Kasy biletowe w liczbie pięciu i kilka krzeseł w poczekalni inwestor chce wcisnąć do skromnej hali w podziemiach obok ogromnych biurowców. Na powierzchni w pierwszej wersji przewidziano ledwie pięć miejsc parkingowych, a i to wcale nie jest teraz pewne – informuje „Gazetę Wyborczą” Osowski.

Według PKP SA szacunkowy koszt realizacji dworca kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą i wyposażeniem wyniesie ok. 1,5 mln euro. - Zarządzający PKP SA zachwalają, że zrobili ze Słowakami dobry interes, ale dostaną tylko namiastkę dworca za 6 mln zł. Coś podobnego działa już tam prowizorycznie od strony Woli. Tymczasem cały projekt z zabudową sąsiedniego gruntu przytłaczającymi okolicę biurowcami wart jest blisko stukrotnie więcej – podkreśla w komentarzu dla „Gazety Wyborczej” Osowski. - Ta rozbieżność w liczbach zastanawia. Mamy rozumieć, że polskiej kolei nie stać w pojedynkę na porządny Dworzec Zachodni, choć w tzw. estetyzację Dworca Centralnego przed Euro 2012 wpompowała 60 mln zł, a teraz zamierza tam dołożyć następne 22 mln zł, bo konstrukcja wciąż przecieka – dodaje.

- Ciekawe też, jak zamiary inwestycyjne kolejarzy powiązane są z planami miasta. Ratusz szykuje pod torami Dworca Zachodniego tunel dla linii tramwajowej, która ma połączyć Wolę z Ochotą. Dekadę temu zabrakło dla niej miejsca po rozbudowie tuneli za rondem Zesłańców Syberyjskich w al. Prymasa Tysiąclecia (zamiast torów w środkowej części jest tam jezdnia). Teraz ten scenariusz może się powtórzyć, bo tunel tramwajowy trzeba by zmieścić razem z podziemną dworcową klitką – informuje „Gazetę Wyborczą” Osowski.

Więcej

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia: Odbiory po wakacjach 2025 r. [zdjęcia]

Infrastruktura

Warszawa Zachodnia: Odbiory po wakacjach 2025 r. [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 17 grudnia 2024

Zmiany w kursowaniu pociągów Kolei Mazowieckich w dniach 2-16.10

Pasażer

Jak idą prace na Warszawie Zachodniej? [zdjęcia]

Infrastruktura

Jak idą prace na Warszawie Zachodniej? [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 29 kwietnia 2024

Warszawa Zachodnia: SKM szykuje się do dużych zmian od czerwca

Infrastruktura

Warszawa Zachodnia – tunel dla podróżnych połączył Ochotę i Wolę

Infrastruktura

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia: Odbiory po wakacjach 2025 r. [zdjęcia]

Infrastruktura

Warszawa Zachodnia: Odbiory po wakacjach 2025 r. [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 17 grudnia 2024

Zmiany w kursowaniu pociągów Kolei Mazowieckich w dniach 2-16.10

Pasażer

Jak idą prace na Warszawie Zachodniej? [zdjęcia]

Infrastruktura

Jak idą prace na Warszawie Zachodniej? [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 29 kwietnia 2024

Warszawa Zachodnia: SKM szykuje się do dużych zmian od czerwca

Infrastruktura

Warszawa Zachodnia – tunel dla podróżnych połączył Ochotę i Wolę

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5