Secesyjny budynek dworca kolejowego Świdnica przeszedł generalny remont. Obiekt, od niedzieli 15 grudnia jest już otwarty dla podróżnych. - To jeden z elementów wielkiego projektu – budowy Centrum Przesiadkowego – realizowanego przez miasto ze wsparciem funduszy unijnych. Od 15 grudnia władze województwa wspólnie z Kolejami Dolnośląskimi reaktywują bezpośrednie połączenie kolejowe na trasie Świdnica-Wrocław - mówi Stefan Augustyn, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Świdnicy.
Dworzec Świdnica Miasto wybudowano w 1861 r. Następnie w latach 1903-1905 na jego miejscu powstał dużo większy obiekt o dł. 80 m, który zachował się do dziś. - Miasto Świdnica włada obiektem od 2008 r., po kilkuletnich zabiegach o przejęcie dworca od PKP SA. Na bazie tego zabytkowego obiektu w centrum miasta tworzone jest centrum przesiadkowe. Przebudowa obiektu rozpoczęła się na jesieni 2010 r. W związku z upadłością wykonawcy finalne zakończenie prac było możliwe dopiero latem 2013 r. Projekt doprowadziła do końca firma Architekton – informuje Augustyn.
Remont dworca zakończony
W ramach prowadzonych na dworcu prac wyremontowana została konstrukcja dachu oraz wymieniono całe pokrycie. Na parterze urządzono przestronne pomieszczenia dla podróżnych wraz z ławkami i toaletami. – Pomieszczenia, które nie pełnią funkcji Centrum Przesiadkowego przeznaczone są pod działalność usługową m. in. do obiektu przeprowadziło się Biuro Strefy Płatnego Parkowania, swoje miejsce znalazła wojewódzka sieć szkieletowa oraz infrastruktura telekomunikacyjna PKP SA, przewidziano również lokale użytkowe – podkreśla rzecznik. - Budynek zyskał nową elewację, ogrzewanie - w okazałym holu wspomagane przez sufitowe nagrzewnice, a także podjazdy dla osób niepełnosprawnych. Do świetności przywrócono również historyczne wnętrza dawnej kolejowej restauracji, dziś czekają one na nowego najemcę - dodaje.
- Uważam że dworzec został starannie wykonany, jest widoczna ogromna dbałość o szczegóły, przydatne przyszłym użytkownikom rozwiązania robią duże wrażenie. Z wielką staranności o detale, jakie pamiętam z dzieciństwa, odnowiono zabytkowe boazerie, drzwi, herby, sztukaterie czy schody – mówi Joanna Gadzińska, przewodnicząca Rady Miasta Świdnica. - Mamy nowoczesny monitoring, serwerownię, podświetlane tablice dla rozkładu jazdy, alarmy. Jestem przekonana że pasażerowie będą zadowoleni z odsłony dworca Świdnica Miasto - uważa Gadzińska.
Koszt przebudowy obiektu wyniósł ok. 7 mln zł. - Całość prac związana z budową centrum przesiadkowego opiewa na 21,3 mln zł, z czego aż ok. 14 mln zł będzie pochodzić ze środków unijnych – informuje Augustyn. Projekt ten realizowany jest w ramach działania 3.3 Transport miejski i podmiejski priorytetu 3. Rozwój infrastruktury transportowej na Dolnym Śląsku programu operacyjnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.
Centrum przesiadkowe
Według szacunków Urzędu Miasta z centrum przesiadkowego w Świdnicy może korzystać nawet 460 tysięcy podróżnych rocznie. - Budowę centrum przesiadkowego kontynuuje firma Skanska, która realizuje drugą część I etapu, a także II i III etap projektu. Obejmują one przebudowę ul. Dworcowej i Kolejowej, zagospodarowanie terenu wokół budynku dworca, budowę dworca autobusowego oraz przejścia podziemnego pod torami kolejowymi, które ma łączyć dworzec kolejowy z autobusowym – podkreśla rzecznik UM.
Pierwszy etap prowadzonych prac obejmuje przebudowę i rewaloryzację budynku dworca kolejowego i ul. Dworcowej. - W ramach realizacji ul. Dworcowej i placu dworcowego przewidziano przebudowę jezdni, chodników, miejsc postojowych, przebudowę ogrodzenia istniejącego od strony ul. Dworcowej i budowę nowego ogrodzenia od strony torów kolejowych, tereny zielone w tym ogródek letni przy budynku dworca – wylicza Augustyn.
Etap II obejmie budowę dworca autobusowego na bazie istniejącego dwupiętrowego budynku. Jak informuje rzecznik – „Perony, z których jeszcze niedawno odjeżdżały autobusy przy ul. Kolejowej zostaną przeniesione pod nowe wiaty przy dworcu autobusowym. W ramach tego etapu wykonana zostanie droga wewnętrzna wraz z placem manewrowym i peronami dla autobusów, miejscami postojowymi dla autobusów oraz samochodów osobowych i zatoki dla TAXI. Przebudowany zostanie również spory fragment ulicy Kolejowej wraz z chodnikami i włączeniem w ul. Wałbrzyską. W rejonie dworca autobusowego przewidziano również zieleń, ławki, kosze”.
Etap III to budowa przejścia podziemnego i remont obecnego przejścia pod torami kolejowymi dworca kolejowego. - Przejście podziemne umożliwi połączenie ul. Kolejowej i dworca autobusowego z dworcem PKP, co będzie stanowiło dogodne, a przede wszystkim bezpieczne przejście dla podróżnych. Przejście podziemne zostanie wydłużone i będzie się kończyło schodami, przy każdym zejściu zamontowane będą windy dla osób niepełnosprawnych – podkreśla Augustyn.