| jm, Rynek Kolejowy ⚫ 02.10.2015 ⚫
137
Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku, po konsultacjach społecznych, 15 września. Konsultacje trwały 35 dni, to 11 sierpnia 2015 r. Jak informuje ministerstwo wnioski odnosiły się najczęściej do zakresu rzeczowego Programu w zakresie zmiany lub uzupełnienia listy projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji do 2023 roku. Wpłynęły też liczne wnioski od posłów, senatorów, władz samorządowych, organizacji, stowarzyszeń, izb i osób fizycznych.
Łącznie przez cały okres trwania konsultacji wpłynęło 7752 wniosków, wystosowanych przez przedstawicieli organizacji, stowarzyszeń, reprezentantów jednostek samorządów terytorialnych wszystkich szczebli oraz osoby prywatne. Zawierały w sumie ponad 20 tysięcy uwag. Tydzień przed terminem zakończenia konsultacji ministerstwo przedstawiło w swojej siedzibie najważniejsze kwestie związane z pracami nad projektem. Uczestniczyło w niej 36 osób.
Ze strony rządu można już pobrać przyjęty w połowie września Krajowy Program Kolejowy. W dokumencie po konsultacjach społecznych wprowadzono kosmetyczne zmiany.
Jakie zmiany po konsultacjach?
Ministerstwo opublikowało wykaz uwag, które wpłynęły w ramach konsultacji społecznych wraz z odpowiedziami. Większość uwag dotyczyła przeniesienia projektów na listę podstawową programu: Ponad tysiąc podmiotów chciało wpisania linii Podłęże – Piekiełko na listę podstawową programu, ponad dwa tysiące – wpisania prac na linii kolejowej nr 143 na odcinku Kluczbork – Oleśnica – Wrocław Mikołajów i modernizacji linii nr 143 Wrocław – Kluczbork oraz dodania nowego projektu obejmującego rewitalizację trasy Wrocław – Wołów – Rudna.
Zgłaszano również konieczność wpisania na listę podstawową prac na liniach kolejowych nr 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno, rac na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane, rewitalizacji linii kolejowej nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec, czy rewitalizacji odcinka Wrocław – Międzylesie.
Dalsze wyliczanie właściwie nie ma sensu, ponieważ w każdym przypadku MIR odpowiada, że ranking projektów określa Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu. Dlatego żadnej tego typu uwagi nie uwzględniono. Jedynie utworzenie transportowego węzła integrującego w Chojnicach zostanie dopisane do KPK – jeżeli województwo potwierdzi jego finansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa.
Ciekawa jest odpowiedź na wniosek o wpisanie nowego projektu budowy linii kolejowej Bełchatów – Wieluń z bocznicą do Złoczewa (etap I) i rewitalizacji linii Bełchatów – Piotrków. Ministerstwo odpowiedziało, że jego beneficjentem nie będzie PKP PLK. Dlatego nie zamierza umieszczać go w programie.
Natomiast wniosek o zmianę zakresu rzeczowego i kosztu projektu pn. "Rewitalizacja linii kolejowych nr 14 na odcinku Żagań - Żary - Forst oraz nr 275 na odcinku granica województwa – Żagań" poprzez nieuwzględnienie montowania LCS-ów (szacowany koszt 97 mln zł) nie został uwzględniony ze względu na to, że jej szczegółowość „wykracza poza przedmiot dokumentu”.
Uwzględniono uwagę dotyczącą zmiany wartości szacunkowej projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa. Nowa szacunkowa wartość robót to ok. 70 mln zł a przygotowania dokumentacji ok. 4 mln zł. Poprawiono też błąd w nazwie projektu oraz jakość map. To właściwie wszystkie uwagi, które spowodowały zmiany w dokumencie.
MIR „docenia udział społeczeństwa”
W podsumowaniu konsultacji Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zaznacza, że „Udział społeczeństwa w procesie decyzyjnym jest istotnym elementem w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce”. Dodaje, że możliwość zgłoszenia postulatów, uwag i zaprezentowania opinii „pozwala na najlepsze poznanie potrzeb społeczności lokalnej, jak również przedsiębiorstw”. Dodaje, że w tworzeniu dobrego prawa ważną rolę pełni szeroko rozpowszechniona informacja o procesie decyzyjnym.
Jak czytamy dalej, „zakres potrzeb dotyczących rozwoju infrastruktury kolejowej znacznie przekracza obecne możliwości finansowe państwa”. – Wszystkie określone w dokumentach strategicznych inwestycje są niezbędne do stworzenia spójnej sieci linii kolejowej, jednak ograniczeniem w jej szybkim powstaniu są środki funduszowe – zapewnia ministerstwo. Wagę poszczególnych inwestycji dla społeczności lokalnych oraz wpływ, jaki mogą one wywierać na poprawę sytuacji społeczno-gospodarczej pokazuje liczba głosów, jakie wpłynęły do Ministerstwa.
„Resort docenia zaangażowanie strony społecznej w procesie konsultacji. Wszelkie uwagi, postulaty, opinie zostały szczegółowo przeanalizowane pod kątem możliwości wprowadzenia zmian do Programu przy przyjętych w nim założeniach” – czytamy na koniec.
Pobierz Krajowy Program Kolejowy
Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Wrocław w weekendy wyłącznie z tramwajami z niską podłogą
718
Zintegrowany transport MPK Wrocław ma już wystarczającą liczbę nowych pojazdów, by w weekendy na tory wyjeżdżały wyłącznie tramwaje przynajmniej częściowo niskopodłogowe. W efekcie w weekendy z zajezdni Ołbin nie będą wyjeżdżać liniowo żadne tramwaje.
Zabrze: Torowisko w Zaborzu do modernizacji. Jest umowa
413
Zintegrowany transport To ostatni niezmodernizowany odcinek torowiska tramwajowego między centrum Zabrza a granicą z Rudą Śląską. Czterokilometrowy fragment wydzielonego toru zostanie gruntownie zmodernizowany. W czwartek 31 marca podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac.
Olsztyn odebrał ostatnią Panoramę
1,3k
Zintegrowany transport Komplet dwunastu tramwajów Panorama jest już na stanie MPK Olsztyn. Miasto odebrało formalnie ostatni pojazd, który do stolicy Warmii i Mazur przyjechał w połowie lutego.
Warszawa: Porządki po budowie II linii metra na Targówku
788
Zintegrowany transport Wykonawca II linii metra na Targówku rozpoczyna odtwarzanie jezdni po budowie podziemnej kolei. Na piątek, 1 kwietnia, zaplanował start prac na ulicach Rolanda i św. Wincentego. Oznacza to zmiany w ruchu i kursowaniu autobusów.
Wrocław: Fani Śląska pomalowali za zgodą MPK jeden z tramwajów
1,6k
Zintegrowany transport Kibice Śląska Wrocław pomalowali jeden z miejskich tramwajów. Wyjątkowy pojazd powstał w ramach współpracy fanów WKS-u, MPK oraz klubu. – Gramy w jednej drużynie – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.
Rusza kolejna Autobusowa Linia Dowozowa w Małopolsce
1,1k
Pasażer Od 1 kwietnia 2022 roku, na zlecenie Marszałka Województwa Małopolskiego, zostanie uruchomiona nowa Autobusowa Linia Dowozowa A7. Autobus zapewni połączenie Proszowic oraz Nowego Brzeska z Niepołomicami i przystankiem kolejowym Podłęże.
Łódź: Początek prac na linii konstantynowskiej jeszcze w tym roku. Plany ZIM na 2022 r.
1,9k
Zintegrowany transport Zarząd Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi przedstawił swoje plany remontowe na rok 2022. Rozpocząć mają się ważne inwestycje obejmujące miejskie odcinki sieci tramwajowej, m.in. w ciągu ul. Przybyszewskiego czy Śmigłego-Rydza. Zainaugurowane ma zostać także wspólne przedsięwzięcie władz Łodzi i Konstantynowa mające na celu odtworzenie przejezdności trasy wybiegającej ze stolicy aglomeracji do miasta satelickiego.
MPK Wrocław wymieni rozjazd na skrzyżowaniu Piłsudskiego i Stawowej
427
Zintegrowany transport Wrocławski przewoźnik tramwajowy ogłosił przetarg na wymianę rozjazdu tramwajowego na skrzyżowaniu Piłsudskiego i Stawowej. Prawem opcji objęto wykonanie nowej podbudowy.
Łódź: Od kwietnia remont torów na Teofilowie
719
Zintegrowany transport Pomimo opóźnienia względem pierwotnych założeń łódzki samorząd nie rezygnuje z remontu torowiska w ciągu ul. Aleksandrowskiej. Prace na trasie biegnącej na os. Teofilów będą największym tegorocznym zleceniem infrastrukturalnym magistratu dla Zakładu Torów i Sieci MPK-Łódź. Miejski przewoźnik wykonał już kilka mniejszych napraw w innych rejonach miasta.
Rzeszów: Dwie nowości w letniej siatce i ponad 20 tras
888
Pasażer Ponad 20 tras, dwanaście krajów i przeszło 60 rotacji tygodniowo. Tak wygląda w sezonie letnim siatka połączeń z portu lotniczego Rzeszów - Jasionka. Nowością są wakacyjne połączenia LOT do Wenecji i Wizz Air do Burgas.
jm, Rynek Kolejowy - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >