Ze strony rządu można już pobrać przyjęty w połowie września Krajowy Program Kolejowy. W dokumencie po konsultacjach społecznych wprowadzono kosmetyczne zmiany.
Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku, po konsultacjach społecznych, 15 września. Konsultacje trwały 35 dni, to 11 sierpnia 2015 r. Jak informuje ministerstwo wnioski odnosiły się najczęściej do zakresu rzeczowego Programu w zakresie zmiany lub uzupełnienia listy projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji do 2023 roku. Wpłynęły też liczne wnioski od posłów, senatorów, władz samorządowych, organizacji, stowarzyszeń, izb i osób fizycznych.
Łącznie przez cały okres trwania konsultacji wpłynęło 7752 wniosków, wystosowanych przez przedstawicieli organizacji, stowarzyszeń, reprezentantów jednostek samorządów terytorialnych wszystkich szczebli oraz osoby prywatne. Zawierały w sumie ponad 20 tysięcy uwag. Tydzień przed terminem zakończenia konsultacji ministerstwo przedstawiło w swojej siedzibie najważniejsze kwestie związane z pracami nad projektem. Uczestniczyło w niej 36 osób.
Ze strony rządu można już pobrać przyjęty w połowie września Krajowy Program Kolejowy. W dokumencie po konsultacjach społecznych wprowadzono kosmetyczne zmiany.
Jakie zmiany po konsultacjach?
Ministerstwo opublikowało wykaz uwag, które wpłynęły w ramach konsultacji społecznych wraz z odpowiedziami. Większość uwag dotyczyła przeniesienia projektów na listę podstawową programu: Ponad tysiąc podmiotów chciało wpisania linii Podłęże – Piekiełko na listę podstawową programu, ponad dwa tysiące – wpisania prac na linii kolejowej nr 143 na odcinku Kluczbork – Oleśnica – Wrocław Mikołajów i modernizacji linii nr 143 Wrocław – Kluczbork oraz dodania nowego projektu obejmującego rewitalizację trasy Wrocław – Wołów – Rudna.
Zgłaszano również konieczność wpisania na listę podstawową prac na liniach kolejowych nr 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno, rac na liniach kolejowych 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane, rewitalizacji linii kolejowej nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec, czy rewitalizacji odcinka Wrocław – Międzylesie.
Dalsze wyliczanie właściwie nie ma sensu, ponieważ w każdym przypadku MIR odpowiada, że ranking projektów określa Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu. Dlatego żadnej tego typu uwagi nie uwzględniono. Jedynie utworzenie transportowego węzła integrującego w Chojnicach zostanie dopisane do KPK – jeżeli województwo potwierdzi jego finansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa.
Ciekawa jest odpowiedź na wniosek o wpisanie nowego projektu budowy linii kolejowej Bełchatów – Wieluń z bocznicą do Złoczewa (etap I) i rewitalizacji linii Bełchatów – Piotrków. Ministerstwo odpowiedziało, że jego beneficjentem nie będzie PKP PLK. Dlatego nie zamierza umieszczać go w programie.
Natomiast wniosek o zmianę zakresu rzeczowego i kosztu projektu pn. "Rewitalizacja linii kolejowych nr 14 na odcinku Żagań - Żary - Forst oraz nr 275 na odcinku granica województwa – Żagań" poprzez nieuwzględnienie montowania LCS-ów (szacowany koszt 97 mln zł) nie został uwzględniony ze względu na to, że jej szczegółowość „wykracza poza przedmiot dokumentu”.
Uwzględniono uwagę dotyczącą zmiany wartości szacunkowej projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa. Nowa szacunkowa wartość robót to ok. 70 mln zł a przygotowania dokumentacji ok. 4 mln zł. Poprawiono też błąd w nazwie projektu oraz jakość map. To właściwie wszystkie uwagi, które spowodowały zmiany w dokumencie.
MIR „docenia udział społeczeństwa”
W podsumowaniu konsultacji Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zaznacza, że „Udział społeczeństwa w procesie decyzyjnym jest istotnym elementem w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce”. Dodaje, że możliwość zgłoszenia postulatów, uwag i zaprezentowania opinii „pozwala na najlepsze poznanie potrzeb społeczności lokalnej, jak również przedsiębiorstw”. Dodaje, że w tworzeniu dobrego prawa ważną rolę pełni szeroko rozpowszechniona informacja o procesie decyzyjnym.
Jak czytamy dalej, „zakres potrzeb dotyczących rozwoju infrastruktury kolejowej znacznie przekracza obecne możliwości finansowe państwa”. – Wszystkie określone w dokumentach strategicznych inwestycje są niezbędne do stworzenia spójnej sieci linii kolejowej, jednak ograniczeniem w jej szybkim powstaniu są środki funduszowe – zapewnia ministerstwo. Wagę poszczególnych inwestycji dla społeczności lokalnych oraz wpływ, jaki mogą one wywierać na poprawę sytuacji społeczno-gospodarczej pokazuje liczba głosów, jakie wpłynęły do Ministerstwa.
„Resort docenia zaangażowanie strony społecznej w procesie konsultacji. Wszelkie uwagi, postulaty, opinie zostały szczegółowo przeanalizowane pod kątem możliwości wprowadzenia zmian do Programu przy przyjętych w nim założeniach” – czytamy na koniec.
Pobierz Krajowy Program Kolejowy
Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe

Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
