W trakcie trzech tygodni turnieju Euro 2012 Polskę odwiedzi od 800 tys. do 1 mln kibiców i turystów. Większość z nich przyleci samolotami.
Przed polskimi lotniskami stoi więc nie tylko wyzwanie, polegające na stworzeniu odpowiedniej infrastruktury, ale również odpowiedniego zarządzania wzmożonym ruchem w przestrzeni powietrznej oraz dobrej organizacji obsługi pasażerów na lotnisku.
Według danych Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, liczba operacji lotniskowych w ciągu doby w trakcie turnieju może się zwiększyć o 150-220, a na lotniskach w Miastach-Gospodarzach w dniu trwania meczów, liczba pasażerów może przekroczyć 30 tysięcy/dobę. Wzmożony ruch turystyczny utrzyma się także po turnieju, bowiem - według raportu Impact, dotyczącego wpływu przygotowań i organizacji Euro 2012 na gospodarkę Polski (przygotowanego na zlecenie spółki PL.2012) - w wyniku zwiększenia atrakcyjności turystycznej naszego kraju, Polskę będzie odwiedzać rocznie średnio 490 tys. turystów więcej.
Jak wyjaśnia Tomasz Szymczak, koordynator krajowy ds. Lotnisk w PL.2012, obsługa tego większego ruchu lotniczego spadnie przede wszystkim na lotniska w miastach-gospodarzach (Warszawa, Wrocław, Poznań i Gdańsk). Będę im pomagać tzw. lotniska wspomagające, wykorzystywane głównie do obsługi samolotów VIP-owskich (tzw. ruch General Aviation) oraz będą pełnić przy szczególnie dużym natężeniu ruchu lotniczego, funkcje parkingowe dla samolotów.
Lotniskiem wspomagającym dla Warszawy będzie port lotniczy w Łodzi, dla Gdańska - w Bydgoszczy, dla Poznania - w Zielonej Górze, a dla Wrocławia - w Katowicach. Istnieje jeszcze trzecia grupa lotnisk, w której znajdują się mniejsze lotniska i lądowisko, należące np. do Aeroklubu Polskiego oraz lotniska wojskowe. Obiekty te w razie potrzeby będą wspomagały ruch General Aviation oraz małych prywatnych samolotów.
- Już dziś niemal w pełni przygotowane do obsługi wzmożonego ruchu lotniczego jest Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie - mówi Tomasz Szymczak - Niemniej realizowane są na nim prace modernizacyjne z myślą o wyższej jakości obsługi i komforcie pasażerów oraz ze względu na prognozowany rozwój rynku lotniczego w przyszłości.
Zakończona została najważniejsza część modernizacji nawierzchni lotniskowych, czyli całościowy remont skrzyżowania dróg startowych. Na marzec 2011 planowane jest zakończenie prac przy Terminalu A, dzięki czemu lotnisko to będzie mogło zwiększyć w ciągu godziny liczbę operacji z 41 do 53, a liczbę odprawianych pasażerów w przylotach z 3750 do 5000 (w odlotach z 2340 do 3000).
Więcej
