W obliczu wzrastającej kongestii na drogach wielu polskich miast dbałość ze strony organizatorów publicznej komunikacji zbiorowej o należytą jakość zarządzanych przez nich miejskich systemów transportowych staje się priorytetowym celem ich działalności. Aby osiągnąć sukces, konieczne są trafne działania promocyjno-marketingowe, dostosowane do lokalnej specyfiki.
Należy zauważyć, iż wysoki standard usług to zaledwie jeden z elementów, prowadzących do sukcesu, za jaki uznaje się pozytywny wizerunek publicznego transportu zbiorowego w oczach mieszkańców danego obszaru zurbanizowanego. Jak pokazuje przykład Gdyni i kursujących tam trolejbusów szalenie istotne są bowiem również trafnie dobrane do specyfiki rynku przewozów działania promocyjno-marketingowe, a także trzymanie się wypracowanego strategicznego planu rozwoju, z wykorzystaniem współpracy międzynarodowej jako stymulatora innowacyjności.
Nadmierne korzystanie z samochodów jako środka transportu na obszarach wysoce zurbanizowanych niesie za sobą wysoce niepożądane skutki dla środowiska naturalnego, albowiem spaliny wydzielane przez nieustannie rosnącą liczbę pojazdów drogowych przyczyniają się w znaczącym stopniu do zanieczyszczenia powietrza. Ponadto uzależnienie mieszkańców od prywatnych środków transportu prowadzi do nadmiernego zagęszczenia ruchu na ulicach miast i występowania kongestii, jak również przekłada się na pogorszenie stanu zdrowia jednostek poprzez niemal zupełną rezygnację z ruchu na świeżym powietrzu. Zaś z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju, obecny wzrost wykorzystania prywatnych środków transportu w zaspokajaniu potrzeb transportowych postrzegany jest jako newralgiczna bariera, wyraźnie ograniczająca szansę na poprawę jakości życia ludności mieszkającej w miastach (zwłaszcza w dłuższej perspektywie).
Towarzysząca wymienionym powyżej faktom niekorzystna tendencja, jaką bywa niekiedy spadek liczby pasażerów korzystających z usług miejskich przedsiębiorstw komunikacji zbiorowej, winna być sygnałem do podjęcia przez odpowiednie organy samorządowe działań wspierających politykę zrównoważonej mobilności. Niezbędne jest w takich przypadkach zdiagnozowanie głównych powodów, dla których mieszkańcy danego miasta (obszaru zurbanizowanego) rezygnują z podróży dostępnymi środkami transportu publicznego na rzecz samochodu osobowego. Znalezienie przyczyn pozwala bowiem dostatecznie szybko podjąć trafne decyzje strategiczne i operacyjne, mające na celu: 1) zahamowanie wspomnianych trendów, jak również 2) uzyskiwanie stopniowej poprawy wskaźników, obrazujących poziom udziału transportu zbiorowego w ogólnej liczbie przemieszczeń realizowanych przez mieszkańców badanego obszaru.
To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl