Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Debatowali w sejmie o prywatyzacji PKP Cargo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-01-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/Kancelaria Sejmu

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Debatowali w sejmie o prywatyzacji PKP Cargo
12 stycznia w sejmie na pytania posłów dotyczące prywatyzacji PKP Cargo odpowiadał podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa, i Gospodarki Morskiej Tadeusz Jarmuziewicz. Stwierdził, że czas debaty w tej sprawie się skończył, a przyszedł czas działania.

- Czy zamierza pan z udziałem niezależnych ekspertów innych niż dotychczas zatrudniani zweryfikować wycenę spółki PKP Cargo SA z uwagi na zasadniczą, korzystną dla spółki zmianę zewnętrznych warunków gospodarowania? Czy pan minister rozważy przeprowadzenie przez niezależnych ekspertów weryfikacji zakresu wyposażenia majątkowego PKP Cargo SA? Chodzi w szczególnoŚci o wyłączenie z zasobów majątkowych PKP Cargo SA składników infrastruktury kolejowej, które w myŚl regulacji unijnych i krajowych powinny być ogólnodostępne i przekazane do PKP PLK SA jako zarządcy infrastruktury kolejowej - pytał w 12 stycznia w sejmie poseł Piotr Szeliga.

 - Cargo na podstawie umowy dzierżawy korzysta z majątku nieruchomego, który w myŚl przepisów ustawy o komercjalizacji PKP został wyłączony spod Zarządu PLK. Wobec faktu, że wykorzystanie tego majątku przez Cargo odbywa się na podstawie umowy dzierżawy, prywatyzacja spółki wbrew wyrażanym obawom nie spowoduje, że przedmiotowy majątek zostanie wyprowadzony poza Grupę PKP. Zapisy wyżej wymienionej umowy dzierżawy przewidują możliwoŚć jej wypowiedzenia przez każdą ze stron w każdym czasie, co też daje bezpieczeństwo państwu, umownie pojętemu - odpowiadał wiceminister Jarmuziewicz.

- Wynikające z dotychczas forsowanego trybu prywatyzacji ryzyko przejęcia PKP Cargo przez kolej innego państwa niesie w sobie zagrożenia dla największych polskich przedsiębiorstw korzystających z usług PKP Cargo i jednoczeŚnie konkurujących na rynku z firmami zagranicznymi. Czy pan minister rozważy zmianę sposobu prywatyzacji PKP Cargo z zamiaru sprzedaży tej firmy inwestorowi strategicznemu na tryb prywatyzacji przez Giełdę Papierów WartoŚciowych w Warszawie? Czy nie sądzi pan minister, że lepszym rozwiązaniem jest zatrzymanie w rękach Skarbu Państwa choćby mniejszoŚciowego pakietu akcji, tak jak jest to praktykowane w największych polskich firmach, których akcje są notowane na Giełdzie Papierów WartoŚciowych? - pytał natomiast poseł Jerzy Rębek.

- Wyniki 2010 r. i 2011 to pewnie efekt pełnego wdrożenia programu budowy dróg i autostrad. W PKP Cargo, szczególnie jeżeli chodzi o przewóz surowców niezbędnych do budowy dróg i kolei, tego nie przespali. W związku z tym taki moment, kiedy podejmujemy działania zmierzające do prywatyzacji, jest chyba dobry teraz. Bo lepiej prywatyzować kogoŚ, kto ma jako taką kondycję, rozmawiać z potencjalnym inwestorem, niż kogoŚ, kto ma nie lada kłopoty. W związku z tym chciałem umiejscowić w czasie i w obszarze gospodarczym tę spółkę. Z jednej strony rynek przewozów taki, że to nie jest ktoŚ, kto kompletnie zawładnął rynkiem, a z drugiej strony w swoim segmencie ktoŚ, kto ma niezbędną pozycję - odpowiadał Jarmuziewicz.

- Na podstawie wniosków wynikających z wykonanych przez doradcę prywatyzacyjnego PKP SA analiz przedprywatyzacyjnych doradca prywatyzacyjny sporządził strategię prywatyzacji Cargo zawierającą m.in.: okreŚlenie celu prywatyzacji, co jest doŚć standardowym punktem, oraz analizę możliwych wariantów prywatyzacji spółki, do czego w głównej mierze sprowadza się zapytanie pana posła. Rekomendowanym przez doradcę prywatyzacyjnego wariantem prywatyzacji PKP Cargo jest sprzedaż akcji spółki inwestorowi strategicznemu wyłonionemu w trybie negocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia do negocjacji. Uzasadnienie wybranego trybu zbycia akcji Cargo zawarte jest w strategii prywatyzacji spółki będącej dokumentem, któremu nadano klauzulę ˝zastrzeżone˝. W ocenie doradcy, aby zainteresować inwestorów udziałem w prywatyzacji spółki, konieczne jest zaoferowanie pakietu większoŚciowego, tj. 50% plus 1 akcja. Strategia prywatyzacji Cargo, po przedstawieniu Radzie Ministrów, została zaakceptowana przez ministra właŚciwego do spraw transportu w marcu ub.r. - powiedział Jarmuziewicz. Jak dodał, na kontynuowanie dyskusji na temat kształtu prywatyzacji, która trwa od 1998 roku, jest już zbyt późno.

- Sprzedaż akcji Cargo inwestorowi strategicznemu wyłonionemu w trybie negocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia do negocjacji jest trybem, którego wybór nastąpił jako wypadkowa oczekiwań spółki matki PKP SA, Cargo i jej interesariuszy, w tym Skarbu Państwa. To nie było decyzja podjęta jednostronnie. Podjęty tryb prywatyzacji spółki pozwala na uzyskanie relatywnie wyższej ceny sprzedaży akcji w stosunku do innych trybów, na przykład oferty publicznej, oraz możliwoŚci negocjowania z inwestorem pakietu inwestycyjnego, bowiem pozwala na zastrzeżenie w umowie prywatyzacyjnej zobowiązań inwestora co do realizacji w porozumieniu z PKP SA jako współwłaŚcicielem okreŚlonej strategii spółki oraz daje możliwoŚć pozyskania kapitałów na inwestycje w spółce - dodał Jarmuziewicz. Jak zaznaczył, sukces debiutu giełdowego PKP Cargo obarczony byłby ryzykiem wahań koniunktury giełdowej i zależał od klimatu inwestycyjnego panującego na rynkach akcyjnych. - W trybie negocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia PKP SA oraz Skarb Państwa zachowują pełny wpływ na to, kto zostanie inwestorem strategicznym. JednoczeŚnie PKP SA zagwarantuje sobie w umowie prywatyzacyjnej zawartej z inwestorem strategicznym istotne uprawnienia w zakresie wpływu na zarządzanie Cargo, które zostaną wpisane do statutu spółki. Mówię o twardych zapisach, które stanowią o tym, że nie stracimy kontroli nad tą spółką. Dzięki temu PKP SA i poŚrednio Skarb Państwa nie tracą kontroli nad podmiotem o największym udziale w rynku kolejowych przewozów towarowych - stwierdził wiceminister.

- W procesie prywatyzacji PKP Cargo prowadzonym w trybie negocjacji podjętych na podstawie publicznego zaproszenia oszacowanie wartoŚci spółki dokonywane jest dwa razy: po raz pierwszy przy prowadzeniu analiz przedprywatyzacyjnych, drugi raz w trakcie negocjacji z konkretnym inwestorem, inwestorami, bo cena okreŚlana w trakcie analiz przedprywatyzacyjnych ma charakter wstępny oraz wariantowy i jest uzgadniana przy wyborze strategii prywatyzacji. Natomiast celem oszacowania wykonywanego w trakcie negocjacji z inwestorem jest pomoc w ocenie warunków cenowych oferty inwestora z uwzględnieniem aktualnej sytuacji spółki i jej otoczenia rynkowego. Aktualizacja oszacowania wartoŚci Cargo jest zatem immanentnym elementem procesu prywatyzacji tej spółki i została zaplanowana na samym początku tego procesu - zaznaczył Jarmuziewicz.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lufthansa przegrała walkę o prywatyzację ITA Airways!

Biznes

Na sprzedaż Port Gdański Eksploatacja. Próbują od dekady

Infrastruktura

Rząd nie wyklucza KDP. Potrzebny inwestor

Koleje Dużych Prę™dkości

Rząd nie wyklucza KDP. Potrzebny inwestor

wś, Rynek Kolejowy 15 grudnia 2011

Jarmuziewicz odwołany z funkcji wiceministra

Kadry

Jarmuziewicz odwołany z funkcji wiceministra

ew / PAP/Rynek Infrastruktury 15 czerwca 2013

Zobacz również:

Lufthansa przegrała walkę o prywatyzację ITA Airways!

Biznes

Na sprzedaż Port Gdański Eksploatacja. Próbują od dekady

Infrastruktura

Rząd nie wyklucza KDP. Potrzebny inwestor

Koleje Dużych Prę™dkości

Rząd nie wyklucza KDP. Potrzebny inwestor

wś, Rynek Kolejowy 15 grudnia 2011

Jarmuziewicz odwołany z funkcji wiceministra

Kadry

Jarmuziewicz odwołany z funkcji wiceministra

ew / PAP/Rynek Infrastruktury 15 czerwca 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5