Rynek przewozów intermodalnych w Polsce wykazuje się dużą dynamiką – ten sektor notuje roczny wzrost wolumenu o ok. 30% (dane Urzędu Transportu Kolejowego). Przewozy intermodalne uważane są na najbardziej efektywny Środek przy przewozach długodystansowych. Dolną granicę opłacalnoŚci szacuje się na około 250-300 km.
Terminal będzie sukcesywnie rozbudowywany aż osiągnie maksimum swoich możliwoŚci przeładunkowych. Dzięki niemu do 2017 r. DB Port Szczecin ma znacząco zwiększyć swoje możliwoŚci przeładunkowe z obecnych 80 tys. TEU do 200 tys. TEU. Nowy terminal kontenerowy to czynnik komplementarnoŚci w funkcjonowaniu całej Grupy DB Schenker w Polsce. Jego uruchomienie i stopniowe zwiększanie możliwoŚci przeładunkowych jest odpowiedzią na spodziewany szybki rozwój przewozów intermodalnych w Polsce. W 2010 r., biorąc pod uwagę wartoŚć wykonanej pracy przewozowej, udział przewozów kombinowanych nieznacznie przekroczył 3,8%. Dla porównania wskaźnik ten w państwach UE oscyluje na poziomie 17,5%, a w niektórych krajach sięga 35%. Jak widać, potencjał rozwoju jest znaczy, ale aby zdobyć rynek, trzeba być konkurencyjnym. Własny terminal pozwala na rozszerzenie zakresu oferowanych usług, uniezależnienie od zewnętrznych wykonawców oraz skoordynowanie logistyki na potrzeby własnych transportów – i temu służy rozbudowa infrastruktury portowej w Szczecinie.
Manfred Michel, prezes zarządu DB Port Szczecin sp. z o.o.
W 2011 r. spółka przygotowywała się do rozbudowy nowego terminala i rozpoczęła starania o dofinansowanie ze Środków Unii Europejskiej. W drugiej połowie ubiegłego roku forma została zakwalifikowana do II etapu rozpatrywania projektów.
Cały artykuł w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 02/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.