Partnerzy serwisu:
Prawo

Czy istnieje problem bocznic?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
08-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Czy istnieje problem bocznic?
Odpowiedź na tak sformułowane pytanie musi być w Polsce, kraju członkowskim UE, niestety twierdząca. Mamy, w sektorze transportu kolejowego, wielki problem, któremu na imię „bocznica”. A jakie są jego źródła? W dniach 21-22 maja w Katowicach ZDG TOR zorganizuje konferencję poświęconą problematyce obsługi bocznic kolejowych.

- Moim zdaniem głównym źródłem problemu nie jest praktyka, codzienna rutyna gospodarcza posiadaczy bocznic. Źródłem problemu jest polskie prawo - mówi Krzysztof Baczyński, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, który weźmie udział w spotkaniu jako prelegent. - Zacznijmy od definicji, czy bocznica kolejowa stanowi infrastrukturę kolejową  Zdaniem Sądu Najwyższego opartym o aktualny stan krajowej legislacji bocznica nie jest kolejowa - informuje, przytaczając wyrok SN z dnia 23 października 2008 r. (sygn. akt V CSK 121/08).

- Prawo europejskie wyróżnia przewoźnika wykonującego przewozy wyłącznie w obrębie bocznicy używając terminu only shunting (ang. tylko manewry). I wspólny dla krajów UE formularz wniosku o certyfikat bezpieczeństwa (dostępny na stronie internetowej UTK) zawiera taką pozycję – w punkcie 2.14 opisaną słowami tylko manewry. A ile Urząd wydał takich certyfikatów? Według aktualnego, liczącego 125 pozycji, wykazu licencjonowanych przewoźników kolejowych (dostępnego na stronie UTK) nie ma na tę chwilę w Polsce ani jednego takiego przewoźnika, który zajmuje się tylko manewrami. Nie było chętnego? - pyta retorycznie Krzysztof Baczyński. - Na liście Urzędu Transportu Kolejowego jest obecnie 12 zarządców infrastruktury kolejowej. Który z nich otrzymał od Urzędu autoryzację na udostępnianie bocznic? Odpowiedź brzmi – żaden - podkreśla ekspert.

- Są w Polsce – a jest to nasz pomysł, by nie rzec wymysł – świadectwa bezpieczeństwa użytkownika bocznicy. Wydaje je UTK. I wobec liczby bocznic szacowanej na 2.500 w roku 2012 UTK wydał (lub przedłużył ważność) 234 takie świadectwa (wykaz dostępny na stronie UTK). Czy jest to dużo czy mało niech każdy oceni sam, pamiętając, że świadectwo jest wydawane na okres maksymalnie 5 lat - podkreśla Baczyński. - Europejski rejestr infrastruktury kolejowej zawiera pozycję 1.2.2 BOCZNICA (Decyzja Komisji 2011-633-WE), a polski rejestr pozycję 1.2.2 TOR BOCZNY (Rozporządzenie MTBiGM Dz. U. 2012, poz. 1055), przy czym tor boczny nie jest ani torem głównym ani szlakowym ani torem bocznicy. Więc co to jest? - pyta.

- Należy ten bocznicowy węzeł gordyjski rozwikłać. To nie jest zadanie dla przedsiębiorców ale, gdy nikt inny, ani rząd, ani Urząd, nie jest zainteresowany, to oni muszą się go podjąć. A konferencja może wskazać nowe środki, nowe drogi i sposoby działania, a także upowszechnić doświadczenia tych, którzy już zmierzyli się z problemem - podkreśla Krzysztof Baczyński.


Konferencja "Po co bocznice?" odbędzie się w dniach 21-22 maja 2013 r. w BEST WESTERN PREMIER Katowice Hotel. Program spotkania przewiduje podjęcie kwestii związanych z:

- dostępem do infrastruktury punktowej w prawie europejskim i krajowym,
- praktyki regulacji dla użytkowników bocznic,
- rolą ogólnodostępnej infrastruktury ładunkowej w rozwoju przewozów kolejowych,
- krajoweym modelem obsługi bocznic i jego wpływu na możliwości rozwoju usług transportu kolejowego,
- relacjami użytkownik - zarządca infrastruktury kolejowej na bocznicach i uwarunkowań opłacalności modeli działania,
- wypadkami na bocznicach (analizy powypadkowej),
- bezpieczeństwem ładunków,
- taborem trakcyjnym dla bocznic,
- rozwiązaniami technicznymi infrastruktury bocznic,
- nowoczesną obsługą bocznic kolejowych.

Więcej informacji, szczegółowy program oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się tutaj.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Setny pociąg na bocznicy Egger Biskupiec

Infrastruktura

Setny pociąg na bocznicy Egger Biskupiec

inf. pra 05 września 2022

Za 45 mln zł powstanie bocznica do fabryki Mercedesa

Infrastruktura

Niemcy: Miliony euro na wsparcie bocznic towarowych

Infrastruktura

Niemcy: Miliony euro na wsparcie bocznic towarowych

Przemysław Farsewicz 07 stycznia 2021

Zmiany organizacyjne w grupie CTL

Biznes

Zmiany organizacyjne w grupie CTL

inf. prasowa 13 września 2016

Bocznice Kolejowe 2016 – już w lipcu

Nasze konferencje

Bocznice Kolejowe 2016 – już w lipcu

Michał Grobelny 23 maja 2016

Już 15 lipca - seminarium Bocznice Kolejowe 2015

Nasze konferencje

Już 15 lipca - seminarium Bocznice Kolejowe 2015

MG, TOR Konferencje 03 czerwca 2015

Zobacz również:

Setny pociąg na bocznicy Egger Biskupiec

Infrastruktura

Setny pociąg na bocznicy Egger Biskupiec

inf. pra 05 września 2022

Za 45 mln zł powstanie bocznica do fabryki Mercedesa

Infrastruktura

Niemcy: Miliony euro na wsparcie bocznic towarowych

Infrastruktura

Niemcy: Miliony euro na wsparcie bocznic towarowych

Przemysław Farsewicz 07 stycznia 2021

Zmiany organizacyjne w grupie CTL

Biznes

Zmiany organizacyjne w grupie CTL

inf. prasowa 13 września 2016

Bocznice Kolejowe 2016 – już w lipcu

Nasze konferencje

Bocznice Kolejowe 2016 – już w lipcu

Michał Grobelny 23 maja 2016

Już 15 lipca - seminarium Bocznice Kolejowe 2015

Nasze konferencje

Już 15 lipca - seminarium Bocznice Kolejowe 2015

MG, TOR Konferencje 03 czerwca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5