NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czechy: Jeden bilet na wszystkie pociągi już za dwa lata

| Kasper Fiszer 24.09.2018 1,9k

Czechy: Jeden bilet na wszystkie pociągi już za dwa lata
Pociąg GW Train Regio w Szklarskiej Porębiefot. Kasper Fiszer
W Republice Czeskiej rozpoczęto prace nad wdrożeniem systemu, w ramach którego sprzedawano by w jednolitej taryfie bilety na wszystkie połączenia kolejowe w kraju dotowane przez którykolwiek szczebel władzy. W kolejnym etapie rozwoju mogliby do niego dołączyć także operatorzy autobusowi. Przedsięwzięcie ma być także otwarte na przewoźników komercyjnych, którzy przystępowaliby do niego na zasadach dobrowolności.
Największym przewoźnikiem pasażerskim w Republice Czeskiej pozostają państwowe Koleje Czeskie (České dráhy, ČD). Pociągi – także finansowane ze środków publicznych – uruchamiane są jednak także przez przewoźników prywatnych, m.in. GW Train Regio czy Arrivę. Problemem dla podróżnych jest brak zintegrowanej taryfy biletowej, a najprawdopodobniej liczba relacji, których obsługę będą prowadzić operatorzy niezależni, będzie rosła.

Wkrótce system może objąć także autobusy dalekobieżne

Odpowiedzią na to zjawisko ma być wprowadzenie wspólnego biletu honorowanego przez wszystkich przewoźników, którzy świadczą swoje usługi na podstawie umów publicznych. Ci, którzy oferują przewozy na zasadach komercyjnych, mogliby dołączyć do systemu spinającego usługi publiczne dobrowolnie. Jak poinformował niedawno portal zdopravy.cz, czeskie Ministerstwo Transportu zleciło już przygotowanie platformy informatycznej, która umożliwiłaby sprzedaż w ramach wspólnej oferty.

– Sytem zostanie uruchomiony w grudniu 2020 r. – czytamy w artykule Jana Sůry. Początkowo mają być oferowane za jego pośrednictwem bilety kolejowe, ale docelowo unia taryfowa mogłaby być znacznie głębsza. – Można systematycznie rozszerzać [ofertę] o zintegrowane systemy transportowe oraz o autobusy dalekobieżne – powiedział czeskiemu portalowi Václav Henzl z państwowej firmy Cendis, która ma być odpowiedzialna za przygotowanie platformy.

Roczny bilet sieciowy za nieco ponad 4 tys. zł

Według wstępnych założeń naliczanie opłaty ma być oparte o długość trasy wyrażoną w kilometrach, co oznacza, że nie za każdym razem skorzystanie z biletu zintegrowanego będzie dla pasażera opcją najtańszą. Podstawową zaletą ma być w tym przypadku elastyczność korzystania z biletu. Przewoźnicy zachowają więc prawo do oferowania swoim klientom własnych ofert promocyjnych czy kształtowania wewnętrznej taryfy. Po rozpoczęciu sprzedaży biletów zintegrowanych platforma ma obsłużyć początkowo ok. 10 proc. rynku.

Co ciekawe, Cendis planuje oferowanie nie tylko biletów jednorazowych, ale także okresowych, w tym rocznego abonamentu honorowanego we wszystkich pociągach, które będą ujęte w systemie. Nowa karta sieciowa ma być odpowiednikiem sprzedawanego przez ČD IN100, który uprawnia do nieograniczonej liczny podróży, ale tylko pociągami narodowego przewoźnika. Karta IN100 kosztuje obecnie 19 tys. 900 koron (ok. 3330 zł), zintegrowana byłaby o ok. 5 tys. koron droższa. Przypomnijmy, że roczna „kolorowa karta” PKP Intercity w wariancie honorowanym w drugiej klasie pociągów EIP, EIC, IC, TLK oraz interRegio, Regio i osobowych PKP SKM i KD kosztuje 11 tys. zł.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (854)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Czechy (854)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5