16 marca firma CZ Loko a.s. otrzymała od UTK terminowe świadectwo dopuszczenia do eksploatacji dla lokomotywy spalinowej typu 753.7 (tzw. „okularnik”) przeznaczonej do prowadzenia pociągów towarowych oraz bezterminowe świadectwo dopuszczenia dla lokomotywy typu 797.8.
Pierwsza lokomotywa wjechała do Polski w celu przeprowadzenia niezbędnych prób i testów w marcu 2011 r. Zostały one przeprowadzone we współpracy z Instytutem Pojazdów Szynowych „Tabor” z Poznania w czasie jazd po sieci PKP PLK. Przeprowadzono badania konieczne do sporządzenia opinii niezbędnej do wydania przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego decyzji o wydaniu terminowego świadectwa dopuszczenia.
Po sprawdzeniu obszernej dokumentacji w dniu 16 marca 2012 roku prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał świadectwo numer T/2012/0186 dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego dla lokomotywy spalinowej typu 753.7. Jak informuje CZ Loko, pozytywnie o lokomotywie wypowiadają się maszyniści biorący udział w jazdach badawczych, a na szczególne ich uznanie zyskała sobie dobrze wyposażona i klimatyzowana kabina zapewniająca obsłudze wygodną pracę.
Prawdopodobnie już w przyszłym tygodniu rozpoczną się próby eksploatacyjne pojazdu, które zostaną przeprowadzone we współpracy z wrocławskim STK. Testowany będzie egzemplarz lokomotywy o numerze 753.741-8.
Również 16 marca CZ Loko otrzymało bezterminowe świadectwo dopuszczenia innej lokomotywy – typu 797.8. Lokomotywa tego typu o numerze 797.823-2 jest obecnie eksploatowana na terenie Kopalni Węgla Brunatnego „Adamów”.
Czteroosiowa lokomotywa spalinowa typu 753.7 przeznaczona jest do średnio ciężkiej i ciężkiej pracy na szlakach krajowych i bocznicach kolejowych. Lokomotywa wyposażona jest w układy związane z bezpieczeństwem ruchu tj. układy CA, SHP, radiostopu i układów radiołączności zgodnie z normami i przepisami krajowymi oraz międzynarodowymi, umożliwiające poruszenie się lokomotywy na terenie Republiki Czeskiej, Słowacji, Polski, Węgier oraz Włoch. Ponadto lokomotywa wyposażona jest w hamulec elektrodynamiczny.
Z kolei lokomotywa typu 797.8 przeznaczona jest do lekkich oraz średnio ciężkich prac manewrowych. Wariant z obniżonym dachem przeznaczony jest do eksploatacji przez kolej podziemną.