W najbliższych latach PKP SA planuje ofensywę dworcową w Warszawie. Plany obejmują budowę nowych dworców – Warszawy Zachodniej i Gdańskiej oraz reaktywację Warszawy Głównej. – W latach 2014-2020 na modernizacje dworców w Warszawskim Węźle Kolejowym wydamy ok. 6 mld zł – mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA.
Już teraz rozpoczynają się prace na Dworcu Centralnym – trwa remont dachu, wymieniane są kolejne ciągi schodów ruchomych. Oprócz tego wyremontowana zostanie ostatnia, zachodnia antresola. PKP SA planuje również budowę dodatkowej antresoli handlowej w holu głównym dworca.
Centralny to jednak nie jedyna inwestycja PKP SA. – W latach 2014-2020 na modernizacje dworców w Warszawskim Węźle Kolejowym wydamy ok. 6 mld zł – zapowiada Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA.
Na pierwszy ogień idzie Warszawa Zachodnia. – Jeżeli chodzi o Warszawę Zachodnią, nowy dworzec, który powstanie, to perspektywa już przyszłego roku. Te prace już ruszają. Cały czas będzie funkcjonować dworzec po drugiej stronie torów – mówi Ciżkowicz.
Duża inwestycja planowana jest na Warszawie Gdańskiej. – Wybraliśmy partnera do projektu deweloperskiego. To jest projekt wieloletni, ale kwestia dworca to jest okolice 2018 r. – mówi Piotr Ciżkowicz. Dłużej poczekamy na ewentualne przykrycie torów i zagospodarowanie pozostałej przestrzeni. – Dalsze etap zabudowy tego terenu to perspektywa nawet do dziesięciu lat w zależności od tego, jaka będzie chłonność warszawskiego rynku budowlanego – dodaje członek zarządu.
PKP SA zamierza reaktywować też Warszawę Główną. – W tej chwili jesteśmy na etapie wyboru ofert najbardziej korzystnych z punktu widzenia projektu. Tutaj też planujemy, że w okolicach roku 2018 powinniśmy oddać nowy kompleks do obsługi pasażerów – informuje Piotr Ciżkowicz. Projekt przewiduje zagospodarowanie terenu po Muzeum Kolejnictwa, które zostanie przeniesione.
Skąd pomysł na przywrócenie ruchu na dawnym dworcu? – Z naszych analiz ruchowych wynika, że nadal jest to miejsce, które warto wykorzystać jako węzeł przesiadkowy dla powiązania różnego rodzaju środków transportu miejskiego – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK. Jak dodaje, to idealne miejsce np. dla pociągów jadących z kierunku Piaseczna. Chętnie nowy dworzec wykorzystywałyby Koleje Mazowieckie.