Chińczycy coraz chętniej korzystają z pociągów dużych prędkości. Tylko na przestrzeni pięciu lat liczba przewiezionych pasażerów szybkimi pociągami wzrosła pięciokrotnie. To utwierdza Chiny w przekonaniu, że sieć trzeba rozbudowywać.
W roku 2008 z chińskich pociągów kolei dużych prędkości skorzystało 128 mln pasażerów. W roku 2013 było ich już pięciokrotnie więcej - 672 mln - wynika z najnowszego raportu Banku Światowego. Łącznie z chińskiej sieci kdp od kwietnia 2007 do końca 2013 roku skorzystało już 2,9 mld pasażerów, natomiast praca przewozowa sięgnęła 214 mld pasażerokilometrów.
Szybkie pociągi służą podróżom służbowym
Opublikowany przez Bank Światowy raport wskazuje również, kim jest przeciętny chiński pasażer kdp. Dokument podaje, że większość podróżujących szybkimi pociągami to osoby pomiędzy 25. a 55. rokiem życia, z czego dominująca część podróżuje w celach biznesowych - zresztą statystyki pokazują, że liczba podróży służbowych systematycznie wzrasta.
Przeciętna podróż w roku 2013 miała długość 330 km. Według raportu pasażerowie wybierający kdp kierują się komfortem, wygodą, bezpieczeństwem oraz punktualnością w stosunku do alternatywnych połączeń. Raport mówi także, że dochody pasażerów wybierających kdp są średnio oo 35 do 50 proc. wyższe od pasażerów korzystających z sieci konwencjonalnej.
Chińczycy - rekordzistami
Do roku 2013 w Chinach było wybudowanych 103144 km torów, w tym 11028 km linii kolei dużych prędkości - najdłuższej sieci kdp na świecie. W ciągu kolejnych 16 lat, Chiny chcą umocnić swoją pozycję lidera w tej dziedzinie i dobudować kolejne tysiące kilometrów szybkiej kolei - tak, aby miała ona łącznie 20 tys. km. Na kolejne lata zaplanowano także budowę połączeń kolejowych kraju z autonomicznymi regionami.
Sieć kolejowa Chin liczy w tej chwili nieco ponad 100 tys. km. z przedstawianych przez rząd informacji wynika, że w roku 2030 cała sieć będzie miała łączną długość 200 tys. km.