LMP 2001 - Own work, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Chiny aktywnie inwestują środki w kolejowy rozwój Filipin, dzięki czemu na wyspie Luzon powstanie najdłuższa i najszybsza linia kolejowa w tym wyspiarskim kraju. To zarazem największy projekt międzynarodowy, w który zaangażowane są chińskie pieniądze.
Filipiński rząd podpisał kontrakt o wartości 2,8 miliarda dolarów z chińskimi wykonawcami na budowę linii Philippine National Railways (PNR). Jak zapowiedział ambasador Chin na Filipinach Huang Xilian, będzie to „najszybsza i najdłuższa linia kolejowa” w kraju, która połączy południowe prowincje na wyspie Luzon. Zamiast 12 godzin samochodem - cztery w pociągu
Pierwszy odcinek nowej trasy ma mieć długość 380 kilometrów i połączy miasto Calamba w prowincji Laguna z Legazpi w prowincji Albay w regionie Bicol. To jedno z flagowych zadań wielkiego programu „Buduj, buduj, buduj”, rozpoczętego przez prezydenta Filipin Rodrigo Duterte w celu promowania rozwoju infrastruktury w kraju.
– Oddana do użytku trasa skróci czas podróży między Manilą a regionem Bicol z obecnych 12 godzin potrzebnych na jazdę samochodem do zaledwie czterech godzin pociągiem – podał w komunikacie Departament Transportu na Filipinach. Dodano, że trasa będzie mogła obsłużyć do 14,6 mln pasażerów rocznie. Linia kolejowa będzie dostosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich, zaś do 100 km/h dla przewozów towarowych.
Projekt obejmie swym zasięgiem 39 miast i gmin w czterech prowincjach i dwóch regionach. Oprócz budowy 380 km linii kolejowej, projekt obejmie 23 stacje, 230 mostów, 10 tuneli pasażerskich oraz 70-hektarową bazę dla pociągów w San Pablo w regionie Laguna.
– Projekt jest kolejnym kamieniem milowym we współpracy między Chinami a Filipinami. To największy międzynarodowy projekt transportowy, który powstanie przy wsparciu finansowym Chin – podkreślił ambasador Chin na Filipinach Huang Xilian. Przedsięwzięcie ma pozwolić na stworzenie ponad 10 tys. bezpośrednich miejsc pracy i setki tysięcy miejsc pracy w powiązanych obszarach wokół linii kolejowej, napędzając wzrost gospodarczy.
Projekt PNR to łącznie 565-kilometrowa linia kolejowa, która ma połączyć Manilę z prowincjami Sorsogon i Batangas na południu wyspy Luzon. Historia planów powstania linii sięga lat 90. ubiegłego wieku.
Kolej połączy dawne bazy amerykańskie na Filipinach
Kolejną ciekawą rzeczą, która wynikła w trakcie czterodniowej podróży ministra spraw zagranicznych Chin Wang Yi po Azji Południowo-Wschodniej, było ogłoszenie, że Filipiny i Chiny formalnie podpisały porozumienie na budowę linii kolejowej łączącej dwie byłe amerykańskie bazy wojskowe na wyspie Luzon. Zadanie kolejowe o nazwie Subic – Clark będzie kosztowało około 940 milionów dolarów i również zostanie całkowicie sfinansowane przez Chiny.
W ciągu 42 miesięcy 71-kilometrowa jednotorowa linia towarowa połączy port Subic Bay (miejsce, w którym znajdowała się dawna baza marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych) i Clark International Airport – tak donosi chińska państwowa agencja informacyjna Xinhua. W dłuższej perspektywie linia ma zostać przedłużona także do Nowego Clark City. Kolej ma przyjąć głównie chińskie standardy technologiczne.
– Efektem będzie budowa solidnego połączenia między portami, koleją a lotniskami wzdłuż korytarza Subic – Clark, co poprawi efektywność logistyczną, obniży koszty transportu i wesprze potencjalny popyt na usługi towarowe w regionie – podkreśla ambasador Chin na Filipinach Huang Xilian. Jak dodaje, rząd chiński i rząd filipiński wkrótce rozpoczną negocjowanie umowy pożyczki dotyczącej realizacji projektu.
Zatoka Subic Bay była w przeszłości miejscem bazy naprawczej i zaopatrzeniowej dla 7. Floty Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Obecnie obszar zatoki stanowi cywilny port i Specjalną Strefą Ekonomiczną o nazwie Subic Bay Freeport Zone, często skracanej do Subic Bay lub Subic. Zaś Clark to dawna baza lotnicza sił powietrznych USA, która jest obecnie używana przez filipińskie siły powietrzne.
Filipiński Departament Finansów jedynie lakonicznie poinformował, że oba kraje „podpisały umowę o współpracy gospodarczej i technicznej”, która przyznaje Manili 500 milionów juanów (77 milionów dolarów) „na wsparcie realizacji projektów infrastrukturalnych i innych inicjatyw rozwojowych administracji Rodrigo Duterte”.
Filipiński bum inwestycyjny
Warto podkreślić, że w 2017 r. rząd filipiński zainicjował program infrastrukturalny o nazwie „Buduj, buduj, buduj”, który miał na celu średnioterminowe zainwestowanie od 8 do 9 bilionów pesos (około 160 do 180 miliardów dolarów) na poprawę krajowego systemu transportu publicznego. Należy także wspomnieć, że więzi między Manilą a Pekinem poprawiły się od czasu dojścia Duterte do władzy w 2016 roku. Filipiński prezydent zdobył obietnice inwestycji infrastrukturalnych wraz z finansowaniem ze strony Pekinu, odkładając tym samym na bok spór terytorialny obu krajów na Morzu Południowochińskim.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.