Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bytów: Niepotrzebny, a piękny most kolejowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
19-08-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Karol Nowakowski/turystycznik.blogspot.com

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Bytów: Niepotrzebny, a piękny most kolejowy
Piękny most kolejowy, który służył jedynie przez kilkanaście lat został ponownie ożywiony dzięki niedawno znalezionym dokumentom. Warto dowiedzieć się więcej o tym obiekcie, żeby później odwiedzając Bytów wiedzieć gdzie patrzeć i spędzić czas ciekawiej - może nawet opowiadając znajomym historię tego nietuzinkowego obiektu.

Historia ta zaczyna się w drugiej połowie XIX w. i kończy niedługo później, już na samym początku XX w. Do niedawna sądzono, że mostem nad rzeką Borują nigdy nie przejechał żaden pociąg. Ostatnie materiały z Ośrodka Dokumentacji Zabytków w Warszawie rzucają jednak nowe światło na historię starego mostu w Bytowie.

Obiekt został ukończony po dwuletniej, ciężkiej budowie w 1884 r. Niewielka rzeka Boruja, nad którą prowadzić miał most w wielu źródłach określana była wręcz jako jedynie struga. Stanowiła ona jednak nie lada wyzwanie dla ówczesnych budowniczych. Grunt był niestabilny, a wilgotny torf sięgał kilku metrów poniżej dna cieku. Postanowiono więc wybudować studnie w miejscu przyszłych filarów na tyle głębokie, by sięgnęły stabilniejszego gruntu. Wnioskując po tym, że obiekt stoi do dziś przyznać należy, że cel został osiągnięty.

Niestety, według legendy, podczas prac nastąpił wypadek. Do jednej ze studni zaczęła wdzierać się woda i jeden z włoskich robotników został w niej pogrzebany żywcem. Ciała nie odnaleziono, a po naprawieniu studni kontynuowano prace nad ukończeniem pięciu wiązanych cementem granitowych filarów.

Sam most był elementem linii budowanej ze Słupska przez węzeł Korzybie, Barnowo do Bytowa i dalej do Lipusza. Ruch na odcinku Słupsk-Bytów był możliwy w 1884 r. i wtedy też zakończono prace nad mostem. Ten jednak nie był wykorzystywany na tej trasie, a dopiero na jej dalszym odcinku z Bytowa do Lipusza, który został oddany w 1901 r. Pociągi na moście zaczęły więc jeździć pomiędzy 1884 a 1901 r.

Czy to przez tragiczny wypadek z czasu budowy, czy też przez zdradliwą rzekę Boruję w szerszym sensie most nie był długo wykorzystywany. Sama linia z Bytowa do Lipusza straciła na znaczeniu zaraz po I Wojnie Światowej. Bytów pozostał w granicach Niemiec, ale Lipusz był już miastem polskim. W miejscowości Róg na tej trasie powstaje kolejowe przejście graniczne, ale nikłe zainteresowanie powoduje rozebranie linii po polskiej stronie (Róg-Lipusz) już w 1920 r.

Most mógł jednak przestać być używany wcześniej. W 1909 r. zaczęto przebudowywać węzeł kolejowy w Bytowie a linia kolejowa od wschodu Bytowa została "wyprostowana". Pociągi wjeżdżały teraz ok 150 metrów na południe od pierwotnej linii, omijając w ogóle rzekę Boruję od południa właśnie.

Dzisiaj jedynym śladem po linii kolejowej wchodzącej od wschodu do Bytowa są układy ulic oraz ślady po pracach ziemnych, ale most ten pozostał jako atrakcja turystyczna regionu i jeden z najpiękniejszych zabytków infrastrukturalnych Pomorza - jeden z wielu, o którym napisałem lub napiszę na moim blogu.

Blog Karola Nowakowskiego

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5