W poniedziałek, 12 marca, zmiany w budżecie na bieżący rok zatwierdzili radni Sejmiku Mazowieckiego. Wydatki budżetowe zmniejszono aż o 580 milionów złotych. Oszczędności wprowadzono przede wszystkim w inwestycjach.
Jak informuje zarząd województwa, powodów cięć jest kilka – zmniejszenie przez Ministerstwo Finansów prognozowanego na ten rok wzrostu podatku CIT z 19 proc. na 4,5 proc., wyższe niż przed rokiem „janosikowe” oraz wstrzymanie procesu prywatyzacji Kolei Mazowieckich. – Trudna sytuacja finansowa wynika z kilku czynników, wśród których wymienić można brak możliwości prywatyzacji w tym roku Kolei Mazowieckich, czy zmianę przyjętych przez Ministerstwo Finansów wskaźników ekonomicznych na 2012 r. – podkreślił skarbnik województwa Marek Miesztalski.
Jak tłumaczą urzędnicy, budżet województwa powstał w oparciu o dane zakładające wzrost z wpływów z podatku CIT o 19 proc., a nie tak jak jest to obecnie zakładane – o 4,5 proc. Jak podkreślają władze Mazowsza, dodatkowo w tym roku w ramach „janosikowego” województwo przekaże na rzecz innych regionów 659 mln zł, czyli aż 40 proc. swoich dochodów podatkowych. W związku z tą sytuacją konieczna była ponowna analiza budżetu Mazowsza mająca na celu przede wszystkim szukanie oszczędności. Po przegłosowanych zmianach, budżet Mazowsza będzie aż o jedna piątą mniejszy. Planowane pod koniec 2011 r. w uchwale budżetowej na 2012 rok wydatki – 3,6 mld zł, zostały ograniczone do 2,9 mld zł.
Mniej pieniędzy dla KM i WKD
– Jesteśmy zmuszeni szukać oszczędności nie tylko ograniczając lub odkładając w czasie planowane inwestycje, ale także zmniejszając o 15 proc. wydatki bieżące, zarówno w samym urzędzie marszałkowskim, jak i we wszystkich podległych mu instytucjach. W ten sposób samorząd zaoszczędzi ok. 330 mln zł. To była dla nas jedna z najtrudniejszych decyzji. Najtrudniejsza, ale konieczna. W czasie kryzysu trzeba mieć odwagę na podejmowanie nie zawsze łatwych decyzji. Trzeba mieć też świadomość, że plan oszczędnościowy pozwoli nam i naszym instytucjom przetrwać ten trudny okres – podkreślił marszałek Adam Struzik.
Według przegłosowanych zmian, mniej pieniędzy otrzymają mazowieckie spółki przewozowe. Warszawska Kolej Dojazdowa będzie musiała poradzić sobie z dotacją o 900 tysięcy złotych mniejszą, niż zakładano, a budżet dla Kolei Mazowieckich został obcięty aż o 11 milionów złotych.
Linia kolejowa do Modlina poza budżetem
Największe cięcia, bo aż 40 proc. dotkną planowane na ten rok inwestycje. Pierwotnie ze środków własnych na ten cel zarezerwowano ok. 550 mln zł. W konsekwencji zmian, w budżecie pozostanie prawie 340 mln zł. W zdecydowanej większości przypadków realizacja inwestycji została rozłożona w czasie, część działań trafiło także na listę rezerwową. Oszczędności dotyczą głównie inwestycji drogowych i kulturalnych, jednak z budżetu wycofany został również projekt budowy połączenia kolejowego do lotniska w Modlinie, na którą zarezerwowane było prawie 50 milionów złotych.
- Zmiany w budzecie dotyczące przesunięcia środków na realizacje połączenia kolejowego i budowy bocznicy w Modlinie nie wynikają z konieczności szukania oszczędności, ale z braku decyzji środowiskowej - informuje "Rynek Kolejowy" Marta Milewska, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego. - Do chwili jej otrzymania mamy związane ręce, jeśli chodzi o rozpoczęcie prac. Trudno mi jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, kiedy ta decyzja zostanie wydana przez RDOŚ. Jest to w dużej mierze uzależnione od aktywności organizacji ekologicznych, które, jak wiemy, wystepują z wnioskami o włączenie ich jako stron w postępowaniu - dodaje.
- Po uzyskaniu decyzji, planujemy oglosić przetarg w trybie "zaprojektuj i wybuduj" - informuje Marta Milewska. Urzędnicy planują zakończenie inwestycji na przełom lat 2014/2015.